נשיא מקסיקו הנבחר מגלה את פרצופו האמיתי, והמשקיעים הזרים לוקחים צעד אחורה

ההתלהבות בחו"ל מהמנהיג השמאלני, שנבחר ביולי וייכנס לתפקידו ב-1 בדצמבר, שוככת על רקע ביטול פרויקט ענק להקמת שדה תעופה חדש וצעדים נוספים שמעידים על נטייה חזקה למעורבות של המדינה בכלכלה • מאז ביטול הפרויקט, הפזו המקסיני הפך לאחד המטבעות החלשים בשווקים המתעוררים

נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור. נטייה אוטוקרטית מובהקת / צילום: רויטרס, Stringer
נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור. נטייה אוטוקרטית מובהקת / צילום: רויטרס, Stringer

ירח הדבש המפתיע בין וול סטריט לנשיא הנבחר במקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור, שהוא לאומן שמאלני, הסתיים כבר לפני כניסתו לארמון הנשיאות ב-1 בדצמבר.

בחודשים שאחרי ניצחונו של לופז אוברדור בבחירות ביולי, הפזו והמניות במקסיקו עלו כאשר המשקיעים הזרים העניקו לראש עיריית מקסיקו סיטי לשעבר את הזכות ליהנות מהספק. הוא השמיע נאום ניצחון שנשמע פרגמטי, הבטיח לשמור על יציבות בכספי המדינה ומינה איש עסקים לראש הצוות שלו וכלכלן מוערך לשר האוצר.

הגישה החיובית של המשקיעים הזרים הייתה מנוגדת לחששות של ראשי עסקים מקומיים רבים, שרואים בלופז אוברדור - שהתבטא פעם שהמוסדות במקסיקו "יכולים ללכת לעזאזל" - פופוליסט סמכותני בעל נטייה חזקה למעורבות של המדינה בכלכלה.

ואומנם, האירועים האחרונים ערערו את ההערכה בחו"ל שלופז אוברדור יהיה מנהיג פרגמטי. הוא ביטל את פרויקט העבודות הציבוריות הגדול ביותר, נמל התעופה החדש של מקסיקו סיטי בהשקעה של 13.3 מיליארד דולר, ששליש ממנו כבר הושלם. הוא הודיע על סדרה של משאלי עם שבהם הציבור קיבל החלטות מפתח שנוגעות למדיניות. צעדים נוספים עוררו פחד, כמו הצעת חוק להוציא אל מחוץ לחוק עמלות רבות של הבנקים על הלקוחות.

"אני חושב שלופז אוברדור הראה לנו את הפרצוף האמיתי שלו", אמר וולטר מולאנו, הכלכלן הראשי בחברת BCP ניירות ערך מגריניץ', קונטיקט. "הוא אפילו עדיין לא נשיא, והוא כבר מפגין נטייה אוטוקרטית מובהקת".

מאז ביטול בניית נמל התעופה, הפזו הוא אחד המטבעות החלשים בעולם המתעורר, עם ירידה של יותר מ-5% מול הדולר ביום שישי ל-20.41 פזו לדולר. באוקטובר לבדו, משקיעים זרים מכרו אג"ח מקסיקניות בשווי של יותר מ-2.4 מיליארד דולר.

ירח הדבש הסתיים
 ירח הדבש הסתיים

כמו דלי של מים קרים

"זה היה כמו דלי של מים קרים, לאלו שחשו שהוא הולך להיות פרגמטי", אמר מרקו אוביידו, הכלכלן הראשי לאמריקה הלטינית בברקליס.

כמה וכמה מנהלי קרנות שמשקיעות בשווקים המתעוררים שוקלים מחדש את ההשקעות במקסיקו או מצמצמים חשיפה אליה, כשהם מעבירים במקום זאת כספים לברזיל, שבה זכה ז'איר בולסונרו, איש ימין ידידותי לעסקים בבחירות לנשיאות, ולכלכלות כמו הודו וסין.

ב-16 בנובמבר שחרר אוברדור מסר וידאו צעקני שהגן על ההחלטה לבטל את פרויקט נמל התעופה ועל תוכניתו להשתמש במשאלי עם כדי לקבל החלטות על פרויקטים גדולים דומים ומימון תוכניות סוציאליות.

ב-20 השנים האחרונות, מקסיקו הייתה אחד השווקים המתעוררים הבטוחים ביותר למשקיעים, עם מספרי שיא של עסקאות סחר, טכנוקרטים ברמה עולמית בממשלה, תקציבים זהירים וצמיחה יציבה, גם אם איטית. אם זה ישתנה, המדינה עלולה לחזור לאי השקט הפיננסי שאפיין אותה בשנות ה-70 עד שנות ה-90.

מהלכיו האחרונים של לופז אוברדור פוגעים כנראה בהשקעות הזרות, שהיו אמורות לעלות אחרי שמקסיקו, ארה"ב וקנדה חתמו על עסקת סחר חדשה, אמר אלחנדרו שטולמן, מנהל חברת ניתוחי הסיכונים אמפרה ממקסיקו סיטי.

על הפרק: מבחן התקציב

המבחן הגדול יהיה התקציב הראשון של הממשל השמאלני, שאמור להתפרסם במחצית דצמבר. לופז אוברדור אמר שהוא לא יוסיף עד חובות, ויממן תוכניות הוצאה חדשות באמצעות צנע ממשלתי ופחות שחיתות.

חדשות רעות נוספות עלולות להצית גל רחב יותר של מימושים. הפזו המקסיקני הוא המטבע הסחיר השני בשווקים המתעוררים אחרי היואן הסיני, ומשקיעים זרים מחזיקים אג"ח נקובות בפזו בשווי של קרוב ל-100 מיליארד דולר.

"ההמלצה שלי למשקיעים היא פשוט לצאת החוצה", אמר מולאנו. "כשאנשים יתחילו לרוץ אל פתחי היציאה, תהיה פאניקה".

פרויקט נמל התעופה בוטל ב-29 באוקטובר, בנימוק שהוא יקר מדי ומלא בשחיתות, בלי להציע הוכחות. הממשלה הודיעה שהיא תפצה את הקבלנים על כ-5 מיליארד דולר שהם כבר הוציאו, ואותתה שאותם קבלנים יוזמנו לעבוד על פרויקט חלופי לנמל תעופה, שירחיב בסיס צבאי סמוך לשימוש אזרחי.

הביטול הזה ממחיש את נכונותו של לופז אוברדור להעדיף את הפוליטיקה של שינוי על פני צורכי ההשקעה של המדינה, אמר לואיס דה לה קאל, פקיד סחר בכיר לשעבר. "לופז אוברדור רוצה לשגר מסר, שהעם מנהל כעת את העניינים, והוא לבדו מייצג את רצון העם", הוא אמר.

עשרות אלפים מתושבי מקסיקו סיטי יצאו לרחובות במחאה נגד ביטול בניית נמל התעופה. לופז אוברדור הגיב בהכרזה על "התייעצות ציבורית חדשה" בסוף חודש זה על סדרה של פרויקטים ציבוריים אחרים, כולל מפעל זיקוק נפט חדש במדינת המחוז שלו, טבסקו, ורכבת לתיירים בחצי האי יוקטאן.

כמה משקיעים תוהים מה הן כוונותיו האמיתיות של הנשיא הנבחר בהכרזה על משאלי העם הללו, מאחר שהוא ישלוט בקונגרס, ויוכל להעביר החלטות על פרויקטים ללא התנגדות גדולה.

מולאנו אומר שהוא רואה תקדים מסוכן בהיסטוריה הקרובה של אמריקה הלטינית, שבו מנהיגים פופוליסטים כמו הוגו צ'אבז המנוח בוונצואלה השתמשו במשאלי עם כדי לחזק את כוחם ולעקוף מגבלות של רגולציה.

מפלגתו של לופז אוברדור הגישה הצעת חוק שתבטל את המגבלות על התוקף החוקי של משאלי העם.

הסכנה: פרישת בכירים

יש סימנים מדאיגים נוספים, אומרים משקיעים. במסע הצנע המתוכנן, ביורוקרטים בכירים רבים יספגו קיצוץ בשכר ובהטבות שלהם, מה שיוביל לנטישה של כישרונות במוסדות כמו הבנק המרכזי ומשרד האוצר, שמאוישים כעת על ידי בעלי דוקטורט בכלכלה מאוניברסיטאות בארה"ב. בריחת המוחות הזו עלולה להתרחב לסוכנויות ממשלה נוספות.

בשבוע שעבר, אחד מחמשת חברי מועצת המנהלים של הבנק המרכזי הודיע על פרישה מוקדמת. כך עשה גם המנהל המוערך של "ועדת ההידרו-קרבון הלאומית", שמנהלת מכרזים למשיכת הון פרטי לפיתוח יתרות הנפט והגז במדינה. מפלגתו של לופז אוברדור הגישה הצעת חוק שמבטל את האוטונומיה של הרגולטורים על משק הנפט והגז. שר האנרגיה שבחר לופז אוברדור, לאומן קולני, ביקש מהרגולטור הבכיר ביותר על האנרגיה לפרוש ארבע שנים לפני תום כהונתו. עד כה הוא נתקל בסירוב.

בווידאו שהוא שחרר בשבוע שעבר, הנשיא הנבחר תקף את הרפורמה במגזר האנרגיה מ-2013 שפתחה את המגזר הזה להשקעות פרטיות אחרי 75 שנים של מונופול מדינה. הוא תיאר את הממשלים הקודמים במדינה כ"שמרנים, ניאו-ליברלים ומושחתים", ואמר שהוא גרם למשבר במגזר האנרגיה מפני שלא נבנה אפילו בית זיקוק חדש אחד ב-40 השנים האחרונות.

"כל זה הוחמר על ידי הרפורמה באנרגיה, תיאור מסולף, שהם אמרו שתהיה הישועה של מקסיקו, שהיא תביא השקעות זרות, תפעיל מחדש את מגזר האנרגיה, תגדיל את הפקת הנפט הגולמי", אמר לופז אוברדור בווידאו שלו. "הכול שקרים".

מאז אותה רפורמה, חברות נפט פרטיות רבות גילו מאגרי נפט גדולים במפרץ מקסיקו, והשקיעו מיליארדי דולרים בפיתוח שלהם. בשנים הבאות, הממצאים הללו יוכלו לקזז ירידה בתפוקה של חברת הנפט הלאומית פמקס, אומרים אנליסטים. אבל לופז אוברדור השעה את מכרזי הנפט החדשים לתקופה בלתי מוגבלת.