אוקראינה הכריזה על משטר צבאי בשל המתיחות עם רוסיה

המדינה הכריזה על משטר צבאי ל-30 יום לאחר שהרוסים השתלטו על 3 ספינות של חיל הים האוקראיני • נשיא המדינה הזהיר כי יש איום רציני לפלישה מצד רוסיה

הפרלמנט האוקראיני מאשר משטר צבאי במדינה / צילום: Valentyn Ogirenko, רויטרס
הפרלמנט האוקראיני מאשר משטר צבאי במדינה / צילום: Valentyn Ogirenko, רויטרס

אוקראינה הכריזה אתמול על משטר צבאי ל-30 יום בחלקי המדינה שפגיעים להתקפה רוסית. זאת לאחר שנשיא המדינה פטרו פורושנקו הזהיר מאיום "רציני מאוד" לפלישה מצד המדינה השכנה. 

פורושנקו ציין כי משטר צבאי הכרחי לחיזוק ההגנה של אוקראינה לאחר שהרוסים השתלטו על 3 ספינות של חיל הים האוקראיני בחצי האי קרים ביום ראשון האחרון. הצוות האוקראיני שהיה על הספינות, וכולל 24 חיילים, נלקח בשבי. "יש לי מסכמי מודיעין, שמתארים את כוחות האויב, שממוקמים קילומטרים ספורים מהגבול שלנו. מוכנים לפלוש בכל רגע לתוך אוקראינה", אמר הנשיא. פורושנקו טוען כי משטר צבאי יאפשר למדינה להגיב ולהזיז כוחות במהירות.

הפרלמנט האוקראיני אישר את החלת המשטר הצבאי במדינה לאחר שהנשיא הרגיע את המחוקקים, שחששו כי המשטר הצבאי ישמש לפגיעה בזכויות אזרחים או לדחיית הבחירות, שאמורות להתקיים בשנה הבאה. 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר כי הוא לא אוהב את מה שקורה בין רוסיה ואוקראינה וכי הוא עובד לצד המנהיגים האירופים למציאת פתרון למצב. מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו קרא להשתלטות הרוסית על הספינות "הסלמה מסוכנת והפרה של החוק הבינלאומית". בנוסף, הוא ציין כי "אנחנו קוראים לרוסיה להחזיר את כלי השייט לאוקראינה, לשחרר את אנשי הצוות ולכבד את הריבונות והגבולות של אוקראינה". מחלקת המדינה האמריקאית מסרה כי פומפאו שוחח עם פורונשקו והדגיש את התמיכה האמריקאית בריבונות האוקראינית. 

הספינות האוקראיניות שנלכדו על ידי הרוסים אתמול / צילום: pavel rebrov, רויטרס
 הספינות האוקראיניות שנלכדו על ידי הרוסים אתמול / צילום: pavel rebrov, רויטרס

היחסים בין רוסיה ואוקראינה מתוחים לאחר שעלו על שרטון בשנת 2014 כשרוסיה סיפחה את חצי האי קרים בתמיכת מורדים במזרח אוקראינה. התקרית כעת עשויה לדחוף את שתי המדינות לעימות גלוי. "רוסיה מנהלת מלחמה נגד המדינה שלנו כבר חמש שנים. אבל עם תקיפת כלי השייט של הצבא, היא עברה לשלב חדש של אגרסיביות", אמר פורושנקו. 

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג הציע בשיחת טלפון לפורושנקו את "התמיכה המלאה של נאט"ו". אוקראינה אינה חברה בארגון, אך שואפת להפוך לכזו. האיחוד האירופי, בריטניה, צרפת, פולין, דנמרק וקנדה גינו את "האגרסיביות הרוסית". קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הדגישה כי יש צורך בדיאלוג בין שתי המדינות. 

משרד החוץ הרוסי מאשים את אוקראינה במשבר. "זה ברור שמדובר בפרובוקציה שתוכננה בדיוק קפדני כדי להצית מתיחות נוספת באזור, במטרה להביא לסנקציות נוספות נגד רוסיה", המשרד מסר בהצהרה. "התנהגות כזו כרוכה בהשלכות חמורות". המשרד הוסיף כי אוקראינה פועלת בתיאום עם ארה"ב והאיחוד האירופי.  

המשבר בין אוקראינה ורוסיה החל ביום ראשון, לאחר שרוסיה מנעה משלוש ספינות אוקראיניות להיכנס לים אזוב על ידי הצבת אוניית משא מתחת לגשר. האוקראינים טענו שהרוסים גרמו נזק לספינת הגרר שלה כשניסו לגרום לה לעצור. השירות החשאי של רוסיה ציין כי משמר החופים הרוסי השתלט על שתי ספינות אוקראיניות משוריינות קטנות וספינת גרר לאחר שהמשמר פתח בירי לעברן ופצע שלושה מהמלחים שהיו על סיפונן. מהשירות החשאי נמסר כי המלחים הפצועים מקבלים טיפול רפואי ולא נשקפת להם סכנת חיים. בנוסף, נמסר כי נפתחה חקירה פלילית בשל כניסה לא חוקית של הספינות למים הטריטוריאליים של רוסיה.