השקל מתחזק אחרי הריבית; טראמפ דוחף את הליש"ט לירידות

טראמפ הזהיר כי הברקזיט לא יאפשר לבריטניה לסחור עם ארה"ב • השקל מגיב להעלאת הריבית אתמול על ידי בנק ישראל ל-0.25% • קרדיט סוויס: "העלאת הריבית בישראל קרתה מוקדם מהצפוי אך לא מוקדם מדי" • הדולר היציג נקבע על 3.728 שקלים; האירו היציג נקבע על 4.219 שקלים • סקירת המט"ח היומית של "גלובוס"

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

המסחר בשוק המט"ח מתנהל היום (ג') על רקע התבטאות של טראמפ בעניין מלחמת הסחר וגם על הליך יציאתה של בריטניה מהאיחוד. בשוק המקומי, השקל מתחזק לאחר העלאת הריבית אתמול.

הדולר השיל 0.027% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.728 שקלים (אחרי היציג הדולר עולה 0.5% מול השקל); האירו איבד 0.4% ושערו היציג נקבע על 4.219 שקלים; האירו נסחר ללא שינוי מהותי מול הדולר סביב 1.132 דולרים; הליש"ט מאבדת 0.4% מול הדולר ל-1.25 דולרים; הדולר אינדקס (DXY) נסחר ללא שינוי.

כמעט שנתיים מאז משאל העם בבריטניה מנהיגי האיחוד האירופאי הסכימו בתחילת השבוע לאישור עקרוני של טיוטת הסכם ההיפרדות. ההחלטה תקטין את אי הוודאות ובכך תאפשר לבריטניה להתחיל במשא ומתן לגבי הסכמי סחר עם שאר מדינות העולם. עם זאת, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הזהיר כי ההסכם עלול לסכן את עתיד הסחר בין ארה"ב ובריטניה. לדבריו, ההסכם יטיב עם האיחוד האירופי אבל על פי תנאי ההסכם "לבריטניה לא תהיה אפשרות לסחור איתנו".

בנוסף, טראמפ התייחס למלחמת הסחר ואמר כי זה מאד לא סביר שהממשל האמריקאי ייעתר לבקשת הסינים לדחות את הגדלת מכסי היבוא בגובה 200 מיליארד דולר לרמה של 25%. בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" אמר טראמפ כי אם לא יושג הסכם סחר מול סין - הוא יורה להטיל מכסים נוספים בשווי 267 מיליארד דולר על תוצרת סינית.

ביום שישי הקרוב יתקיים מפגש ראשי 20 הכלכלות הגדולות בעולם (G20) בארגנטינה, המיקוד יהיה המפגש המתוכנן בין מנהיגי ארה"ב וסין. בתחילת 2019 אמורה להיכנס לתוקף העלייה המתוכננת במכסים על היבוא מסין לארה"ב ל-25% מ-10%. עפר קליין מהראל פיננסים אמר בהקשר זה, כי "לתוצאות המפגש יש פוטנציאל להשלכות משמעותיות גם על תחזיות הצמיחה העולמיות לשנה הבאה. אנו מאמינים שבסוף המפגש המנהיגים יפרסמו הצהרות חיוביות וחיוכים, אך גם לאחר הפגישה צפוי משא ומתן ארוך וקשוח שיימשך עוד חודשים וסביר שלא יהיה ברור עדיין אם תבוטל עליית המכסים על היבוא בינואר".

לגבי החדד מהאטה באירופה אמר קליין, "מתגברות העדויות לכך שההאטה החדה בצמיחה ברבעון השלישי בגוש האירו לא היתה חד פעמית ואנו בדרך לסוף שנה מאכזבת, כך על פי האומדן הראשוני למדד מנהלי הרכש בנובמבר שירד ל-52.4 נקודות (לעומת 53.1 באוקטובר), מתחת לצפי והרמה הנמוכה ביותר מזה 4 שנים. גרמניה בלטה לשלילה עם המשך הירידה בסנטימנט החברות בהובלת ענף התעשייה בעיקר בשל החולשה בביקוש ליצוא, מכיוון איטליה, טורקיה ובמיוחד מסין וזאת לצד חולשה בביקוש לרכבים בעולם".

בנק ישראל הפתיע את השוק אתמול כשהכריז על העלאת הריבית ל-0.25%, העלאה ראשונה מזה 7 שנים. מת׳יו ליהמן, ראש חטיבת נכסים מרובים קרדיט סוויס שוויץ' אמר עם פרסום תחזית ההשקעות של הבנק לשנת 2019, כי "העלאת הריבית בישראל קרתה מוקדם מהצפוי אך לא מוקדם מדי מבחינת נתוני האינפלציה של המשק. אנו חושבים שבנק ישראל יעלה את הריבית ל-0.75% עד סוף השנה הבאה. אמנם הצפי הוא להאטה בשוקי העולם שבאים על רקע החשש ממלחמת הסחר, השוק באירופה נוכח חולשה בצמיחה, ולא ברור אם מדובר בדב חולף או משהו שצריך לדאוג ממנו. עם זאת, ברוב המקומות נרשמים נתונים חזקים בשוק העבודה, כאלה שלא ראינו שנים.  בארה"ב, הנתונים החזקים בתחום הוצאות התאגידים, התעסוקה והגידול בשכר, אמורים להבטיח ששיעור הצמיחה יישאר מעל למצופה. הסיכון לעלייה אפשרית באינפלציה אמור להיות מצומצם, והתחזקות נוספת של הדולר האמריקאי אינה סבירה. באירופה, מכיוון שהמדיניות המוניטרית עדיין תומכת ושיעור התעסוקה עולה, הביקוש המקומי אמור להמשיך ולגדול, ביבשת והתחזקות היורו צפויה להיות מתונה, לכל היותר, לאור התחזית של הבנק המרכזי של אירופה (ECB) להתחיל להעלות את הריבית רק במחצית השנייה של 2019".