הענקית "המשעממת": מיקרוסופט עקפה את אפל, והיא יכולה לעשות זאת שוב

זינוק של 26% במחיר המניה בתוך שנה הציב את מיקרוסופט מרחק נגיעה מלחזור להיות החברה הגדולה בעולם • בזמן שגוגל, פייסבוק ואפל סובלות מכך שההכנסות שלהן מגיעות בעיקר ממקור אחד, מיקרוסופט מציגה מגוון פעילויות צומחות

אתמול במהלך המסחר בוול סטריט התרחש אירוע ראוי לציון: במשך כמה דקות הייתה מיקרוסופט  החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, לראשונה מזה שמונה שנים. את יום המסחר סיימה מיקרוסופט עם שווי של 817 מיליארד דולר, שנייה רק לאפל שהשווי שלה עומד על 828 מיליארד דולר. האם מאחורי הדרך של מיקרוסופט לפסגה עומדת הצלחה עסקית יוצאת דופן או חולשה של ענקיות הטכנולוגיה האחרות?

בחינה של המניות מעידה כי שתי התשובות נכונות. מיקרוסופט אמנם עדיין במקום השני, אבל בשנה האחרונה היא התקדמה באופן עקבי בכיוון אחד בלבד: למעלה. בזמן שמניית אפל רשמה תשואה אפסית ונאסד"ק הניב תשואה של 2.5%, מיקרוסופט זינקה ב-26%. עם גוגל ופייסבוק שיצרו דואופול בתחום הפרסום, אמזון שהפכה להיות מפלצת קמעונות, והסמארטפונים המבוקשים של אפל, מיקרוסופט נחשבה לחברה יותר משעממת. אמנם התוכנות שלה מותקנות כמעט בכל מחשב ברחבי העולם, אישי או עסקי, ויש לה לא מעט תחומי פעילות נוספים, אבל העובדה שחלק גדול ממוצריה מיועד לשוק העסקי הופך אותה לפחות מרגשת.

בחודשים הקרובים יציין המנכ"ל הנוכחי סטייה נדאלה חמש שנים לכהונתו. בתקופתו התמקדה מיקרוסופט במה שהיא הכי טובה בו - במכירות למגזר העסקי. העובדה שכוח המכירות של מיקרוסופט מגיע כמעט לכל ארגון מאפשרת לה למנף זאת לעוד ועוד מכירות של שירותים כמו הענן וערכת תוכנות אופיס לעסקים. לעומת זאת, מיקרוסופט צמצמה את מאמציה במוצרים לצרכנים כמו סמארטפונים, שוק בו נכשלה בעבר.

כל ענקיות הטכנולוגיה שולחות כיום זרועות לתחומים רבים, ומנסות לפתח סוגי טכנולוגיה מגוונים עבור שווקים רבים. ובכל זאת, במקרים רבים, החלק הארי של הכנסותיהן מגיע מאפיק מרכזי אחד בלבד, בעוד ששאר האפיקים מספקים להם חוזקות אחרות (כמו איסוף דאטה), או עדיין מתפתחים בתקווה שבטווח הארוך יניבו הכנסות מרובות יותר.

מיקרוסופט נבדלת מענקיות טכנולוגיה אחרות בכך שלחברה, שהייתה מזוהה בעבר בעיקר עם ווינדוס יש היום אפיקי הכנסה מגוונים בהרבה. אם בעבר היו שטענו שמגוון המוצרים פוגע במיקוד של החברה, כעת מתייחסים לנקודה הזאת דווקא כחוזקה: אפל תלויה בסמארטפונים שלה, ואמזון מתחילה לאיים (גם אם עוד רחוק היום) על ההכנסות של גוגל ופייסבוק מפרסום. ההכנסות של מיקרוסופט מחולקות לשלושה סגמנטים, וכולם משמעותיים וצומחים עבורה: "פרודוקטיביות ותהליכים עסקיים", שנשלט ע"י אופיס ותוכנות נוספות וכולל גם את הרשת החברתית המקצועית לינקדאין (כשליש מהכנסות החברה ברבעון הראשון); "הענן החכם" שכולל את הענן אזור, מכירות שרתים ושירותים נוספים לחברות גדולות (כ-30%); ו"מחשוב אישי", שכולל את ווינדוס, מחשוב אישי וגיימינג (37%). פתאום מיקרוסופט נראית כמו אי של יציבות. 

תוצאות מיקרוסופט
 תוצאות מיקרוסופט

תוכנות אופיס: מנוע מזומנים משמעותי

אחד התחומים הצומחים והמשמעותיים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט הוא שירותי הענן. בשנים האחרונות חברות כבר לא צריכות לרכוש שרתים יקרים, אלא הן יכולות לפעול בענן, כלומר להשתמש בתוכנות שמותקנות על השרתים של אחת הענקיות. מלבד האחסון על השרתים, מציעות הענקיות גם שירותי תוכנה שהן מפתחות או של צד שלישי וכך הן גוזרות עוד הכנסות. שירותי הענן של מיקרוסופט, אזור, הציגו צמיחה של 76% בהכנסות ברבעון הראשון של שנת הכספים, מעט מתחת לתחזיות, אך זהו עדיין מנוע צמיחה חשוב. הגישה ללקוחות העסקיים מהווה כאן יתרון משמעותי עבור החברה, ששירותי הענן שלה עדיין נחשבים פחות טובים מאלה של אמזון (AWS).

מיקרוסופט עדיין נחותה מאמזון בהיבט של הענן, אך למעשה קשה להשוות בין שתי החברות: מיקרוסופט, למשל, מכניסה לתוך פעילות הענן גם את אופיס 365, תוכנות האופיס של החברה אותן היא העבירה ממודל תשלום חד פעמי למודל מנויים. לפי הערכות, אופיס 365 מהווה פעילות חזקה והוא משמעותי מאוד בתוך פעילות הענן של החברה.

החיבור שלה למגזר העסקי הוביל את מיקרוסופט לבצע רכישה יחסית גדולה של לינקדאין, תמורת 26 מיליארד דולר. לינקדאין לא נחשבה כבוננזה גדולה, אבל במיקרוסופט סבורים כנראה כי הם יכולים להגדיל את הנוכחות של הרשת החברתית, אך לא פחות מכך, למנף את הידע שנצבר שם כדי להכיר טוב יותר את הלקוחות שלה. קשה להאמין שחברה שנמצאת היום בכל מחשב בעולם לא תנצל זאת לטובתה, במיוחד בעידן שבו גוגל, פייסבוק ואחרות אוספות על המשתמשים כל מידע שהן רק יכולות. 

מניית מיקרוסופט
 מניית מיקרוסופט

אם מיקרוסופט יודעת על מה אנחנו עובדים ומה הרגלי השימושים שלנו במחשב, החיבור עם המידע שנצבר בליקנדאין יכול לבנות לה פרופיל טוב יותר של אנשים, ובעיקר של ארגונים. נקודה למחשבה: כיוון שפייסבוק וגוגל אוספות עלינו מידע, שמתורגם כמעט באופן מיידי למודעות, אז קשה להתעלם מהיעדר הפרטיות. כיוון שמיקרוסופט פונה ללקוחות עסקיים זה נחשב פחות בוטה, אך יכול מאוד להיות שזה יותר מאחורי הקלעים, שהחברה מנצלת את המידע לטובתה, אך פחות בהפגנתיות. כמעט מצחיק להיזכר שפעם מיקרוסופט היתה השחקן הרע בשכונה, זה שצריך לדאוג שהוא לא ינצל את כוחו לרעה.

בשנה האחרונה, מיקרוסופט גם רכשה את פלטפורמת הקוד גיטהאב ב-7.5 מיליארד דולר, ונדאלה אמר בשיחת המשקיעים האחרונה כי שימור קהילת המפתחים של גיטהאב נמצאת במקום הראשון עבור החברה, וחשוב לה יותר מלנסות להעביר אותם לשימוש בכלים של מיקרוסופט. "זה משהו שעלינו להרוויח, ולא שנירש כתוצאה מכך שאנו הבעלים של גיטהאב" אמר נדאלה. רכישת גיטהאב, שמתבססת על שימוש בקוד פתוח, מסמנת חלק מהרוח החדשה שנדאלה הביא לחברה, שבעבר התנגדה בתוקף לגישה זו. כתוצאה מההיסטוריה הבעייתית של מיקרוסופט בתחום, הרכישה עוררה חשד בקרב מפתחים רבים, כשחלקם אף היגרו בעקבות כך לפלטפורמה המתחרה גיטלאב. 

מנסה להכניס את הגיימינג לענן

מיקרוסופט היא חברת תוכנה יותר מכל דבר אחר, אבל דווקא המחשבים האישיים שלה מספקים הכנסות נאות, וכך גם קונסולות הגיימינג שחשובות מאוד לחברה.

ההכנסות מגיימינג נכללות כאמור בסגמנט המחשוב האישי של מיקרוסופט, וגם עבורו החברה לא חושפת הכנסות מדויקות, אך פרסמה כי חטיבת הגיימינג צמחה ב-44% ברבעון האחרון. נדאלה אמר בעבר כי מיקרוסופט רואה הזדמנות בשוק הגיימינג, שהוא שוק של מעל 100 מיליארד דולר בו משתתפים מיליארד אנשים שמשחקים בכל יום. החברה משקיעה מאמצים רבים בתחום. מעבר לחומרה ולייצור של קונסולת המשחקים Xbox היא גם משקיעה בתוכנה ובתכנים. רק בשנה האחרונה מיקרוסופט רכשה שישה אולפני גיימינג, ובנוסף החברה רכשה גם את פלטפורמת PlayFab שמספקת שירותים לבנייה של משחקים עבור מפתחים בענן. כך, מיקרוסופט מנסה להפוך גם את שירות הענן שלה לאטרקטיבי עבור תעשיית הגיימינג. לאחרונה השיקה מיקרוסופט שירות נסיוני, פרויקט xCloud, המאפשר סטרימינג של גיימינג כך שניתן לשחק בענן את אותו המשחק במכשירים שונים - אקסבוקס, מחשב ומובייל. גם המפתח להשקה זו, לדבריה נדאלה, הוא בקהילה - הוא טוען כי אקסבוקס יצרה סביבה קהילת גיימרים רחבה המאפשרת מונטיזציה, והביאה לכך שהמעבר לסטרימינג הוא צעד טבעי.