אושר סופית בכנסת: לכל מנהל עבודה באתר בנייה ימונה עוזר בטיחות

מליאת הכנסת אישרה הערב (ג') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק ארגון הפיקוח שלפיה ימונה עוזר בטיחות שיסייע למנהל העבודה בשמירה על ענייני הבטיחות באתר הבנייה

ניהול בטיחות באתר בנייה: ממש כמו מבצע צבאי /   צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניהול בטיחות באתר בנייה: ממש כמו מבצע צבאי / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מליאת הכנסת אישרה הערב (ג') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק ארגון הפיקוח, שלפיה ימונה עוזר בטיחות שיסייע למנהל העבודה בשמירה על ענייני הבטיחות באתר הבנייה.

את ההצעה יזמו חברי הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני), אלי אלאלוף (כולנו) ועבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת).

למעשה, בכך אושרה הוראת שעה לחמש שנים שניתנת להארכה בשנתיים נוספות, לחייב במינוי עוזר בטיחות כל מבצע בנייה באתר בנייה שמתבצעת בו עבודות בנייה של מבנה שגובהו מעל 7 מטרים ושטחו מעל 1,000 מטרים מרובעים או באתרים מסוימים שמתבצעות בהם עבודות בנייה הנדסיות.

נציין כי בנוסח החוק כפי שעלה לקריאה ראשונה דובר על מבנה בגובה 6 מטרים ומעלה, ולא היה שטח מינימלי למבנה שבו ימונה עוזר בטיחות, אולם בדיונים שהתקיימו לאחר מכן סוכם על 7 מטר גובה בניין ו-1,000 מ"ר לפחות.

בדברי ההסבר נכתב: "כיום מנהל העבודה באתר הבנייה נאלץ להתמודד עם נושא הבטיחות באתר הבנייה יחד עם יתר משימותיו השוטפות, שכוללות בין היתר ניהול כלל גורמי העבודה באתר, קביעת לוחות זמנים לביצוע וסיום הפרויקט במהירות האפשרית ובמסגרת התקציב. בפועל, באתרים הגדולים ובקטנים, סדר העדיפויות שונה ולרוב נושא הבטיחות נדחק לשוליים. כמו כן, אין ביכולתו של מנהל העבודה לבדו להבטיח אמצעי בטיחות נאותים, אפילו אם ירצה בכך. לפיכך מוצע לקבוע שבכל אתר בנייה ימנה מבצע הבנייה עוזר בטיחות, ממצבת כוח האדם הקיימת, שיפעל לצידו כמכפיל כוח לקידום ואכיפת הבטיחות באתר הבנייה."

ח"כ איל בן ראובן אמר לאחר אישור החוק: "זהו יום היסטורי. פועלי הבניין היו במשך זמן רב אנשים שקופים, אבל לא עוד. החוק הזה אומר שאנחנו שמים את חיי הפועלים שלנו בסדר עדיפות גבוה ואנחנו עדיין בתחילת הדרך. החוק אומר בעצם לכל העוסקים במלאכה שאנחנו לא ניתן להפקרות הזו להמשיך שהובילה לכל כך הרבה הרוגים. הגענו לחוק הזה לאחר עשרות סיורים באתרי הבנייה, דיונים, ומעקב הדוק. אנחנו לא נעצור עד שנראה תוצאה בשטח של ירידה בכמות התאונות וכמות הנפגעים".

בהצעה תמכו 20 חברי כנסת, ללא מתנגדים.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מסר בעניין כי: "מדובר באבן דרך משמעותית למימוש ההסכמות שקידמה ההסתדרות מול המדינה, באשר לבטיחות בענף הבנייה. העובדה כי בכל אתר בנייה יהיה מעתה איש מקצוע שכל תפקידו הוא לסייע למנהל העבודה לשמור על הבטיחות באתר, מהווה צעד חיוני שיעזור לוודא כי העבודה אכן מתבצעת בהתאם לתקנות הבטיחות".