הצוות הנוסף לבחינת תיקי נתניהו כבר קיים סדרת פגישות עם הצוות המרכזי

חשיפת "גלובס" מאמש על הצוות המשפטי המקביל שפועל בתיקי נתניהו מסעירה את המערכת המשפטית • במשרד המשפטים מיהרו להבהיר כי מטרת הצוות היא לחוות דעה ולא לגבש המלצה נוספת מסוג "איפכא מסתברא" • בראש הצוות הנוסף עומדת עו"ד עמית מררי, המשנה ליועמ"ש

היועמ"ש אביחי מנדלבליט ורה"מ בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
היועמ"ש אביחי מנדלבליט ורה"מ בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

צוות עמית מררי - צוות הפרקליטים הנוסף שהיועמ"ש, אביחי מנדלבליט, הטיל עליו לעסוק בבחינת תיקי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם הצוות המרכזי שמלווה את החקירות, בראשות עו"ד ליאת בן-ארי - כך נודע ל"גלובס". מטרת הפגישה הייתה הכרות בין הצוותים, עדכון ותיאום עבודת הניתוח המשפטי של תיקים 1000, 2000 ו-4000, שהיא בחלקה מקבילה.

מנדלבליט נקט מהלך לא שגרתי תוך חשש מהצל של תיק ליברמן / חן מענית

בשעות הערב אתמול (ג') אישר דובר משרד המשפטים את חשיפת "גלובס" כי לצד הצוות המרכזי בראשות פרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, עו"ד בן-ארי, שמלווה את חקירות ראש הממשלה ומגבש חוות-דעת בנוגע אליהן, החל לפעול צוות פרקליטים נוסף בראשות עו"ד מררי, המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים. בצוות הנוסף של מררי חברים גם עו"ד יונתן קרמר, שהובא מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה ושכתב דוקטורט בנושא עבירת הפרת האמונים; ועו"ד רעות גורדון, שגם היא בוגרת המחלקה הכלכלית ועבדה במחלקה במשך כעשור.

שני הפרקליטים טיפלו בתיקי עבירות צווארון לבן בולטים בשנים האחרונות. קרמר משמש כתובע בתיקי פרשת השחיתות ב"ישראל ביתנו" (תיק 242). בצוות בן-ארי חברים בנוסף גם עו"ד יונתן תדמור, ששימש בין היתר כתובע במשפט פרשת הולילנד; עו"ד יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה; ופרקליטים נוספים.

משרד המשפטים מסר בתגובה לפרסום כי "המשנה ליועמ"ש פלילי (מררי) וצוותה מחווים דעתם על תיקי החקירה של ראש הממשלה הבאים לפתחו של היועמ"ש, לשם הערכת ראיות וניתוח משפטי בתיקים אלה". מאוחר יותר אתמול הוציא המשרד הודעה נוספת וארוכה, שבה הודגש: "עו"ד ליאת בן-ארי עומדת בראש הצוות האמון על ליווי חקירות התיקים בהם נחקר ראש הממשלה כחשוד, והיא הפרקליטה המובילה את התיקים. תחתיה פועלים צוותי משנה של פרקליטים מהמחוז עליו היא מופקדת".

"לא מדובר בחוות-דעת נגדית"

לגבי עבודת צוות מררי מסר משרד המשפטים בהודעה הנוספת כי "המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי) מסייעת ליועץ בקבלת החלטות בתיקים פליליים במסגרת עבודתם השוטפת. זהו חלק מהגדרת התפקיד הרשמי שלה, כך נעשה גם בתיקים אחרים, וכך תנהג גם במקרה זה. במסגרת תפקידה היא נעזרת בסיוע של עוזרים".

משרד המשפטים הדגיש בתגובתו, כפי שגם נכתב ב"גלובס", כי הצוות של מררי או כל גורם אחר בפרקליטות אינו מגבש חוות-דעת מסוג "איפכא מסתברא". "תפקידו של כל אחד מהגורמים המעורבים לחוות את דעתו המקצועית ולהביאה אל שולחן הדיונים. זהו תהליך העבודה הנהוג והנכון במסגרת בחינת תיקי חקירה מורכבים מעין אלה. באשר לטענות לפיהן המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי), עמית מררי, מגבשת חוות-דעת נגדית לעבודת מי מצוותי הפרקליטות העוסקים בתיקים - נבהיר כי אין לדברים כל שחר".

עו"ד מררי שייכת למשרד המשפטים, אבל היא משמשת בתפקיד שהוא חיצוני לפרקליטות ולצוות של בן-ארי העוסק בתיקי נתניהו. עד לאחרונה הייתה מררי נוכחת בישיבות שבהן הועברו ליועמ"ש הדיווחים על ההתפתחויות בחקירות נתניהו, וכעת היא וצוותה נכנסו לעובי הקורה.

תיק 4000 מתקרב לפרקליטות

בתוך כך, ערוץ עשר פרסם כי הצוות בראשות עו"ד ליאת בן-ארי סיים את הכנת חוות-הדעת בתיק 1000 - תיק המתנות, ובתיק 2000 - תיק שיחות נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, והעביר את חוות-הדעת לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן.

לפי הפרסום בערוץ עשר, עו"ד בן-ארי המליצה לפרקליט המדינה ניצן להעמיד לדין את נתניהו בתיק 1000 ולהגיש כתב אישום באשמת שוחד נגד נתניהו ונגד מוזס בתיק 2000. פרקליט המדינה יעביר את החלטתו ליועץ המשפטי לממשלה - לקראת החלטה סופית האם להעמיד לדין את ראש הממשלה נתניהו, ובאילו סעיפים. היועמ"ש יקבל, כאמור, גם את חוות-הדעת של צוות מררי, שאמורה לסייע לו לגבש את ההחלטה הגורלית.

ובחזית המשפטית הנוספת שעמה מתמודד נתניהו - חקירת תיק 4000 - צפויה המשטרה לסיים את החקירה בימים הקרובים. המשטרה צפויה לפרסם את המלצותיה בשבוע הבא ולהמליץ לפרקליטות וליועמ"ש להעמיד לדין את נתניהו ואת איש העסקים שאול אלוביץ בגין שוחד ועבירות נוספות. נזכיר כי בתיק 4000 נחקר החשד שנתניהו קיבל שוחד בדמות סיקור מוטה לטובת נתניהו ומשפחתו באתר וואלה שבשליטת אלוביץ, ובתמורה פעל למתן הטבות רגולטוריות לקבוצת בזק שבשליטת אלוביץ. 

*** חזקת החפות: החקירות נגד נתניהו, אלוביץ והחשודים הנוספים הן שלב ראשוני של ההליך המשפטי. עדיין לא התקבלה החלטה האם להעמידם לדין פלילי או לסגור את התיקים, ושמורה להם חזקת החפות.