דרמה: ועדת המינויים פסלה את מינויו של משה (צ'יקו) אדרי למפכ"ל המשטרה

הוועדה הייתה חצויה לגבי מינויו של אדרי, ויו"ר הוועדה, השופט בדימוס אלעזר גולדברג, הפעיל את קולו הכפול כדי לפסול את המינוי • ברקע: פגישה של אדרי עם בא-כוחו של רפי רותם שנחשפה ב"גלובס" ודוח מבקר חמור על תפקודו

משה (צ'יקו) אדרי / צילום: חטיבת דובר המשטרה
משה (צ'יקו) אדרי / צילום: חטיבת דובר המשטרה

דרמה לילית ומכה קשה לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן: זו הפעם השנייה שהשר ארדן אינו מצליח למנות מפכ"ל למשטרה. הוועדה למינוי בכירים בשירות הציבורי הודיעה אחרי חצות כי בתום שעות ארוכות של דיונים הם החליטו שמנכ"ל המשרד לביטחון הפנים ומי שהיה ניצב במשטרה, משה (צ'יקו) אדרי, אינו ראוי לשרת כמפכ"ל המשטרה בשל עננה המרחפת מעל ראשו בנוגע לפגישה שלו עם עו"ד פישלר, המייצג את המתלונן נגד אדרי, רפי רותם (פירוט בהמשך).

בשל ויכוח בתוך הוועדה, ומחלוקת של שני חברים לצד אחד ושני חברים לצד האחר, השתמש יו"ר הוועדה, השופט העליון אליעזר גולדברג, בקולו הנוסף והכריע נגד המינוי.

בתגובה הודיע השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, כי אינו מקבל את עמדת הוועדה, בה הכריע קולו הכפול של השופט העליון. ארדן אמר כי אין בנימוקי הוועדה כדי לבסס "דופי ערכי נורמטיבי" או ליקוי בטוהר המידות בהתנהגותו של ניצב אדרי, ואין בנימוקים להבנתו כדי למנוע את מינוי ניצב בדימוס אדרי למפכ"ל. ארדן יופיע בפני הוועדה ויציג את טיעוניו.

ארדן הודיע כי ימנה ממלא-מקום למפכ"ל המשטרה בזמן הקרוב.

גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי
 גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי

"העננה של הפגישה תלווה את המועמד לאורך כל שנות תפקידו, אם ייבחר לתפקיד"

בהודעת הוועדה נאמר: "הוועדה סברה מטעמים שצוינו כי על המועמד לעבור בדיקת פוליגרף תעסוקתית, כנהוג במשטרת ישראל, וכי הוועדה תיתן את חוות-דעתה לגבי המינוי לאחר בדיקת הפוליגרף ואכן תוצאות הבדיקה נמסרו לוועדה".

במהלך הדיונים התברר כי המועמד נפגש עם עו"ד פישלר שמייצג את רפי רותם 3 ימים לפני הופעתו הראשונה של אדרי בפני הוועדה. יצוין כי רפי רותם התלונן על ניצב (בדימוס) אדרי. המחלוקת בין עו"ד פישלר לניצב (בדימוס) אדרי הייתה על סיבת קיומה של הפגישה ועל הנאמר בה.

לדעת יו"ר הוועדה, השופט בדימוס גולדברג, וחברת הוועדה, פרופ' איינהורן, גם אם יעדיפו את גרסת המועמד כי בפגישתם לא דיברו כלל עם רותם, רואים הם את עצם הפגישה עם עורך דין המייצג מתלונן נגדו, שעה שהוועדה מקיימת דיוניה, ובכלל זה גם באותה תלונה, ככשל בהתנהגות ובשיקול-הדעת שמגיע להתנהגות בלתי ראויה, ולא רק בגדר "טעות" כהגדרת המועמד.

השופט גולדברג ופרופ' איינהורן חזרו על הנאמר במכתב הקודם של הוועדה לשר לביטחון הפנים כי יש לתת את הדעת על כך "כי אמון הציבור במשטרה מושפע במידה רבה מדמותו של המפכ"ל". לכן, לדעתם, העננה של הפגישה האמורה תלווה את המועמד לאורך כל שנות תפקידו, אם ייבחר לתפקיד, ובכך ייפגע אמון הציבור במשטרה.

כמו כן הם ציינו את הנאמר בדוח מבקר המדינה. ממצאי הדוח מעלים תמונה עגומה של התעלמות מדיווחים לא נכונים של קצין בכיר. לדעתם, המועמד, שהעניין היה בסמכותו ובאחריותו, אימץ נוהג שאינו מתיישב עם הקפדה על טוהר המידות במשטרה.

לפיכך הם הגיעו למסקנה כי אין בידם להמליץ על מינויו של המועמד לתפקיד מפכ"ל המשטרה. שני חברי ועדה תמכו באדרי.

 רפי רותם/ צילום: שלומי יוסף
  רפי רותם/ צילום: שלומי יוסף

עמדת החברים משה טרי ופרופ' דניאל הרשקוביץ הייתה שאין הם רואים שיש בפגישתו של המועמד עם עו"ד פישלר כדי לשנות מההתרשמות הקודמת שהייתה לוועדה כולה שיש להמליץ על מינוי המועמד. הפגישה הזו התמקדה בביקורת שיש לפישלר על תפקוד המשטרה ולא עסקה בעדותו של רותם בפני הוועדה. אשר על כן, הם לא ראו בפגישה זו דבר פעולה המעידה על פגם בטוהר המידות.

לדעתם, ממצאי דוח מבקר המדינה לא קבעו כי נפל פגם בטוהר מידותיו של המועמד. מדובר בכשל מערכתי ואי-הקפדה על מינהל תקין בכל הקשור לאופן בדיקת הבקשות שהובאו ואי-הנמקה מספקת, אבל במפורש לא פגיעה בטוהר המידות.

בהחלטת הממשלה מספר 3839 מיום 27.5.2018 נאמר כי "היו הדעות שקולות בוועדה - יהא ליושב ראש הוועדה קול נוסף", ולפיכך יש לראות את עמדתם של יו"ר הוועדה השופט גולדברג ופרופ' איינהורן כהחלטת הוועדה, שהתקבלה ברוב קולות.

"לא הייתה כל כוונה בפגישה להשפיע על הפנייה לוועדה"

אחרי פרסום ההודעה של הוועדה הוסיף השר ארדן כי "לעניין פגישת אדרי-פישלר, הרי שזו לא עסקה במר רותם אלא בטענותיו של פישלר כלפי המשטרה. גם פישלר עצמו ציין כי לא הייתה כל כוונה בפגישה להשפיע על הפנייה לוועדה. הפגישה עם פישלר לא הייתה בשל היותו מייצג את רפי רותם אלא בשל ביקורתו הכללית כנגד משטרת ישראל.

"לגבי דוח המבקר - הרי שלכל היותר, כפי שקבע המבקר לגבי ניצב בדימוס אדרי, מדובר בכללי מינהל תקין, כפי שקיים בדוחות מבקר רבים, ולא בפגם בטוהר המידות".

"לאזרחי ישראל מגיע מפכ"ל ומשטרה ללא דופי"

שרת המשפטים איילת שקד הגיבה על ההחלטה לפסול את ניצב אדרי מתפקיד מפכ"ל המשטרה: "מי שממנה מפכ"ל זו הממשלה בהמלצת השר לביטחון הפנים, ולא שני חברי ועדת גולדברג. דעת השניים האחרים, הנציב הרשקוביץ ומשה טרי, פשוטה והגיונית.

"אי-אפשר למנות מפכ"ל כאילוץ ולא לבצע את הבחירה הטובה ביותר בגלל מראית-עין מאיזו פגישה. אדרי הוא קצין מצטיין. אף אדם אינו מושלם. הממשלה צריכה למנות את המועמד המתאים ביותר".

רן גלובוס, יו"ר הבית הפתוח בירושלים, מסר: "לפני כ-3 שבועות סירבנו לשתוק למול מינוי פסול ומסוכן. היינו הראשונים לפתוח את תיבת הפנדורה של ניצב אדרי. הופעלו נגדנו כוחות רבים מן הרגע הראשון, אך מכבש השררה והיוהרה של השר ארדן לא הצליחו להביס את האמת - ניצב בדימוס אדרי אינו ראוי להיות מפכ"ל.

"אנו מברכים את יו"ר הוועדה, כבוד השופט בדימוס גולדברג, ואת חברת הוועדה פרופ' איינהורן, שלא נכנעו לספינים ולציפוף השורות. לאזרחי ישראל מגיע מפכ"ל ומשטרה ללא דופי - וההחלטה היום היא צעד משמעותי בכיוון הזה".