"טראמפ תכנן לתת לפוטין פנטהאוז במגדל טראמפ במוסקבה"

ראיות חדשות בשתי חזיתות של חקירת התובע המיוחד מעלות ספקות חדשים לגבי הגרסאות של טראמפ על התנהלותו ברוסיה • האם מיזם הנדל"ן המתוכנן של טראמפ במוסקבה השפיע על החלטותיו לגבי הסנקציות על רוסיה?

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

האם מייקל כהן, שהיה פרקליטו האישי של דונלד טראמפ ושאמר פעם שהוא מוכן להקריב את חייו למענו, יקבור את נשיאותו של מעסיקו לשעבר?

הודאתו של כהן, אתמול (ה'), שלפיה הוא השמיע הצהרות כוזבות על פעילות עסקי נדל"ן של שלוחי טראמפ במוסקבה, בעיצומו של מסע הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, בעדות לפני מחוקקים על גבעת הקפיטול, פתחה תיבת פנדורה של גילויים, חשדות ושמועות שמטילים צל כבד על נשיא ארה"ב בדיוק עם בואו לארגנטינה לפסגת 20-G. אלה לא יתפוגגו בקרוב.

טראמפ הגיב בשורת ציוצים נזעמים, שהאחרון בהם, לפנות בוקר לפי שעון ישראל, קרא "לשים קץ מיד" לחקירת התובע המיוחד, שאותה הגדיר בציוצים קודמים כ"ציד מכשפות... בלתי חוקי" וכ"קמפיין בנוסח מקארתי... שמנסה למצוא אישומים כדי להטילם עלי".

"וושינגטון פוסט" מדווח הבוקר, כי מסתמן עתה שטראמפ נמצא במוקד החקירה של התובע המיוחד, רוברט מולר, על בחישת רוסיה בבחירות לנשיאות ועל מאמצים פוטנציאליים של המועמד טראמפ לקבל סיוע מהרוסים במהלך הבחירות.

בשני אפיקים נפרדים של החקירה נבדקות פעילויותיו של "אדם מס' 1" - טראמפ - והחוקרים מגלים עניין מיוחד בו ובקשריו עם גורמים רוסיים.

התפתחות זו עומדת בניגוד להערכות קודמות, שלפיהן לא הצליח התובע המיוחד למצוא שום ראיה שקושרת את טראמפ לרוסיה, ושהחקירה מתמקדת רק במאמצים לחשוף מאמצים של הנשיא לשבש הליכי משפט. במשך כל תקופת נשיאותו חזר טראמפ כמנטרה על משפט אחד: "לא שיתפתי פעולה עם הרוסים כי לא היה שיתוף פעולה כזה". עתה מתברר שלא כך.

ראיות חדשות שנחשפו בשני האפיקים מעלות ספקות חדשים לגבי הגרסאות של טראמפ על התנהלותו ברוסיה ועל קשריו עם גורמים רוסיים, מציין ה"פוסט". ראיות אלה צופנות בחובן סיכונים משפטיים ופוליטיים לנשיא.

העיתון מדווח על מסמכים, שלפיהם יש בידי החוקרים ראיות שטראמפ קיים מגעים קרובים עם עוזריו הבכירים בעת שאלה ניסו ליצור קשרים עם רוסיה ועם וויקיליקס, במאמץ לקבל חומרים "מלוכלכים" על הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית בבחירות לנשיאות. יתר על כן, מתברר שעוזרי טראמפ והוא עצמו ניסו להסתיר את פעילויותיהם הקשורות לרוסיה.

בהודאתו אתמול ציין כהן במיוחד, כי טען בעדותו לפני מחוקקים בקונגרס שטראמפ זנח את תכניתו להקים מגדל טראמפ במוסקבה אחרי ינואר 2016, כאשר המועמד נכנס במלוא המרץ לקמפיין לנשיאות. האמת היא - אומר כהן בהודאתו - שמאמצי טראמפ לקבל היתר להקמת המגדל נמשכו כמחצית השנה לאחר מכן, כאשר הקמפיין לנשיאות היה בעיצומו. כהן מודה עתה, שבניגוד לעדותו בקונגרס, הוא מסר דיווחים ישירים לטראמפ על התקדמו במגעים להקמת המגדל עד 14 ביוני 2016.

במהלך הקמפיין הכחיש טראמפ כדבר שבשגרה קיום קשרים כלשהם עם גורמים רוסיים. למשל, ביולי 2016 הוא הכריז: "אין לי שום קשר עם רוסיה".

אפיק אחר של החקירה מתמקד במגעיו של טראמפ עם יועצו הוותיק, רוג'ר סטון, שעל פי החשדות יזם פניה לוויקיליקס כדי שהארגון יתחיל לתת פומבי לאי-מיילים שנגנבו מהילארי קלינטון. סטון, מתוך איוולת או אהבת פרסום, פיזר רמזים בתקופת הקמפיין לנשיאות שמתוכם היה אפשר להבין שהוא יודע מתי יוחל בהפצת המיילים.

אפיק נוסף, שגם עליו עשוי כהן לשפוך אור, הוא הפגישה הסודית במגדל טראמפ בניו-יורק ביוני 2016, שבה השתתפו בנו הבכור של המועמד, דונלד טראמפ ג'וניור; ג'ארד קושנר, חתנו; פול מאנאפורט, שהיה יו"ר הקמפיין של טראמפ באותה תקופה (עתה עבריין שהורשע בשורת עבירות מס ועבירות פיננסיות אחרות ושממתין בכלא לגזר דינו); וכמה נציגים רוסיים. האם ידע טראמפ על הפגישה מראש, לפני שנערכה, או שהוא למד עליה רק בדיעבד, לאחר שנערכה? טראמפ טוען שלא ידע עליה דבר. האם כהן יוכל להפריך זאת?

מומחים משפטיים אמרו ל"פוסט", כי בשלב זה טרם ברור מה מידת הסיכון המשפטי שאליו נחשף טראמפ לנוכח הראיות החדשות שבידי התובע המיוחד, אך העובדה שהוא מככב במסמכים אלה מעמדיה אותו במצב שאינו יאה לנשיא.

תובע פדרלי לשעבר, גלן קופ, אמר לעיתון: "זו בעיה שצריכה להדאיג את טראמפ. זה לא המקום שבו מישהו ירצה למצוא את עצמו, או את משפחתו או את חבריו. זה בוודאי אינו המקום שנשיא רוצה למצוא בו את עצמו".

והמשפטן אלן דרשוביץ, בעל בריתו של טראמפ, אמר, כי מההודאה של כהן לא עולה שטראמפ ביצע פשע כלשהו, אך אפשר להסיק ממנה, שטראמפ לא אמר לציבור את כל האמת על קשריו עם רוסיה. "זה מזיק מבחינה פוליטית, אך אני לא בטוח שזה מזיק מבחינה משפטית. זו סיבה טובה לאנשים להצביע נגדו. אבל אני לא רואה עדיין פשע".

האתר "באזפיד" מדווח על זווית אחרת בהודאתו של כהן: דונלד טראמפ תכנן לתת לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין,פנטהאוז בשווי 50 מיליון דולר במגדל טראמפ העתידי במוסקבה. ההצעה נדונה במגעים בין כהן לבין נציג של דמיטרי פסקוב, דוברו הראשי של פוטין, שבהם נדונה יזמתו של טראמפ להקים את המגדל.

המגעים נערכו בהשתתפותו של מאכער רוסי, פליקס סאטר. לא ברור אם טראמפ היה מודע לתכנית לתת לפוטין פטנטהאוז, אך סאטר אמר ל"באזפיד", כי הוא וכהן חשבו, שמתן הפנטהאוז לטראמפ יפתה עשירים רוסיים אחרים לרכוש דירות בבניין שבו מתגורר נשיא רוסיה. "הרעיון היה לתת לפוטין פנטהאוז ב-50 מיליון דולר, ולמכור את היחידות האחרות בבניין ב-250 מיליון דולר האחת. "האוליגרכים היו עמדים בתור כדי לגור עם פוטין באותו בניין". בסופו של דבר, הרעיון של מגדל טראמפ במוסקבה התפוגג.

והודאתו של כהן מעוררת שאלה אחרת: האם מיזם הנדל"ן של טראמפ במוסקבה השפיע באופן כלשהו על חשיבתו של טראמפ לגבי הטלת סנקציות על רוסיה? כאשר טראמפ דהר לקראת ניצחון בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקאי ב-2016, הוא קרא לתת לפוטין את את הדבר שפוטין שאף לקבל יותר מכל: הסרת הסנקציות שהטילה ארה"ב על רוסיה בגין פלישתה לחצי האי קרים.

"נראה שלאף אחד זה לא אכפת חוץ מאשר לנו", אמר טראמפ בראיון ל"ניו יורק טיימס" ביוני 2016. "מה שקורה באוקראינה כמעט אינו משפיע על ארה"ב. אנחנו הכי מרוחקים מהם". (סוף)