בוטלה העסקה האסטרטגית בין אליום לבוסטון סיינטיפיק; מניית אליום צונחת ב-15%

במסגרת העסקה היו אמורות החברות לשתף פעולה בשיווק המוצר של אליום לתחום של מניעת תסחיפים בעת פתיחת חסימות בכלי דם • פרסום המחיר בעסקה שבוטלה עלול לפגוע בגרדיה, הנכס הבשל העיקרי של אליום, שכן המחיר לא נחשב לגבוה במיוחד בעסקת מכשור רפואי, וכעת יהווה אבן בוחן בכל מו"מ למסחור החברה

מכשור רפואי / צילום :Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
מכשור רפואי / צילום :Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

חברת המכשור הרפואי אליום  הודיעה היום (א') על ביטול העסקה בין חברת גרדיה שבבעלותה המלאה של אליום, המייצרת פילטרים למניעת תסחיפים, לבין חברת המכשור הרפואי, ששמה לא פורסם - אבל ככל הנראה מדובר בבוסטון סיינטיפיק.

במסגרת העסקה היו אמורות החברות לשתף פעולה בשיווק המוצר של אליום לתחום של מניעת תסחיפים בעת פתיחת חסימות בכלי דם. גרדיה הייתה אמורה לרשום הכנסות של כמה עשרות מיליוני שקלים בעת תקופת השיווק. העסקה הייתה עשויה להבשיל תוך שלוש שנים למכירת גרדיה לבוסטון סיינטיפיק לפי שווי של 70 מיליון שקל.

על רקע ההודעה על ביטול העסקה, מניית אליום יורדת בכ-15% במהלך המסחר בבורסת ת"א. בעקבות הירידה, החברה שווה כעת כ-61 מיליון שקל. 

גרדיה היא הנכס הבשל העיקרי של אליום, ונמצאת בבעלותה המלאה. הבוקר נסחרה אליום בתל אביב לפי שווי של 73 מיליון שקל (כלומר רק מעט מעל שוויה הפוטנציאלי של גרדיה עצמה בעסקה), ובשעה זו יורדת מניית החברה 20%.

העסקה לא הבשילה ככל הנראה משום שבסופו של דבר, אחרי שנחתמו תנאי המסגרת של העסקה במזכר הבנות בין החברות, בכל זאת לא הצליחו הגורמים להסכים על התנאים המדויקים לעסקה. על פי ההערכות, אליום נמצאת במגעים עם חברות נוספות למסחר את גרדיה. אליום הודיעה בעבר כי לא תבנה למוצר ערוץ שיווק עצמאי, משום שמדובר במהלך יקר מידי.

פרסום המחיר בעסקה שבוטלה עלול לפגוע בגרדיה, שכן המחיר הזה לא נחשב לגבוה במיוחד בעסקת מכשור רפואי, וכעת יהווה אבן בוחן בכל מו"מ למסחור החברה.

אליום היא חברת מכשור רפואי רב-תחומית. היא כבר משווקת שני מוצרים - סטנטים לתחום האורולוגי וכן מוצר לטיפול ברצפת האגן לתחום הגינקולוגי, אשר הניבו לה במחצית הראשונה של 2018 הכנסות של 4.8 מיליון שקל עם רווח גולמי של 1.9 מיליון שקל. מדובר בגידול של 50% בהכנסותיה ממוצרים אלה לעומת 2017, אולם עדיין בסכומים אבסולוטיים נמוכים יחסית.

אליום מקווה כי השקת מוצר חדש - סטנט לטיפול בהרחבה שפירה של הפרוסטטה - תגדיל את ההכנסות בתחום זה וגם את הסיכוי לשיתוף פעולה בתחום השיווק של מוצרים אלה עם חברה גדולה.

אלווטיקס, שבה מחזיקה אליום 80%, מפתחת מוצר המחליף ניתוח בריאטרי. זהו שרוול בקיבה המושתף באופן זעיר פולשני, שגם נותן תחושת שובע באמצעות הנפח בקיבה, וגם מונע ספיגה של רוב הרכיבים התזונתיים של המזון במעי. כמו כן, מפתחת החברה ניתוח זעיר פולשני להחלפת מסתם הלב המיטראלי. אליום מנוהלת על ידי אסף אלפרוביץ' ובעלי המניות העיקריים בה הם פילבסט ושות', דיוויד טרסט ומיכאל אילן.