העליון: בניית ממ"ד בבניינים חדשים פטורה מתשלום היטל השבחה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה פתח-תקווה טענה כי הפטור ניתן רק על בניית ממ"ד כתוספת לבנייה ישנה, אולם כל הערכאות דחו פרשנות זו • מעתה יינתן הפטור הן בבנייה חדשה הן בתוספת לבנייה קיימת

בית המשפט העליון קבע לאחרונה באופן עקרוני כי הפטור מתשלום היטל השבחה בגין בניית ממ"ד, הקבוע בחוק התכנון והבנייה, יחול גם על בניית ממ"ד כתוספת לבנייה חדשה, ולא רק כתוספת לבנייה ישנה. בכך אישר העליון פסק דין של בית המשפט המחוזי, שדחה ערעור של הוועדה המקומית פתח-תקווה בעניין זה.

תחילת הסיפור בכך שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה פתח-תקווה שלחה לבעלי קרקע במתחם רוזמרין שבעיר דרישות תשלום להיטל השבחה לפני מימוש זכויות בקרקע, בגין בניית ממ"דים. בעלי הקרקע פנו להליכי שמאות מכרעת, שבמסגרתם ניתנו על-ידי כמה שמאים שומות מכריעות. השמאים קבעו כי לבעלי הקרקע יש פטור מתשלום היטל השבחה בגין בניית הממ"דים.

הוועדה המקומית ערערה על הקביעה של השמאים המכריעים לוועדת הערר לפיצויים מחוז מרכז, וטענה כי יש לתת פטור מתשלום היטל השבחה רק כאשר מדובר בבניית ממ"ד כתוספת לבנייה קיימת, אך לא ניתן לתת את הפטור כחלק מבנייה חדשה. ועדת הערר דחתה את העררים וקבעה כי הפטור מתשלום היטל השבחה בבניית ממ"ד יחול הן בבנייה חדשה הן בתוספת לבנייה ישנה.

הוועדה לא ויתרה והגישה ערעור מנהלי לבית המשפט המחוזי מרכז. השופט צבי דותן דחה אף הוא את הערעור, ובפסק דין ראשון מסוגו שניתן בסוגיה, קבע כי לשון החוק, הקובעת כי הפטור מתשלום היטל השבחה ב"בניית מרחב מוגן", משמעה כי הפטור יינתן גם ביחס לבניית ממ"ד בבית קיים וישן וגם בבניית ממ"ד בבית חדש.

הוועדה המקומית לא התייאשה והגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, בגין פסק דינו של בית המשפט המחוזי. גם בקשה זו נדחתה על-ידי בית המשפט העליון.

בהחלטתה של השופטת דפנה ברק-ארז לסרב לתת לוועדה המקומית רשות ערעור, היא קבעה כי הפרשנות של הוועדה המקומית, לפיה יש הפטור בחוק חל על תוספת לבנייה קיימת וישנה בלבד - אינה נכונה, וכי הפטור יינתן הן בבנייה חדשה הן בתוספת לבנייה קיימת.

בעלי הקרקע יוצגו על-ידי עורכי הדין אירית יומטוב והראל וינטרוב ממשרד שפיגלמן, קורן, זמיר ושות'. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה פתח-תקווה יוצגה על-ידי עו"ד יעקב ברכה ממשרד פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות'.