מבשרת ציון נלחמת בתוכנית לשיווק 900 יחידות דיור בלב היישוב

מרכז הקליטה הוותיק במבשרת ציון עומד להפוך לפרויקט מגורים עצום • העירייה מתנגדת, אבל ברמ"י מציעים תמריצים למי שימכור שני שליש מהדירות במתכונת מחיר למשתכן

יורם שמעון, ראש המועצה המקומית מבשרת ציון,  /צילום: ליאור מזרחי
יורם שמעון, ראש המועצה המקומית מבשרת ציון, /צילום: ליאור מזרחי

האם קרן הפנסיה והתגמולים של הסוכנות היהודית מקדמת תוכנית חדשה להקמת 900 דירות על קרקע מרכז הקליטה לשעבר במבשרת ציון? במועצה המקומית מבשרת ציון סבורים שכן, ומאיימים כי יילחמו בתוכנית. "ננקט את כל האמצעים העומדים לרשותנו כדי למנוע מימוש של תוכנית כזאת מגלומנית", אומר ל"גלובס" ראש המועצה המקומית מבשרת ציון יורם שמעון.

"אין הצדקה להקים במבשרת 900 יחידות דיור במגדלים, שישנו את אופי היישוב, רק בגלל שלמישהו יש אינטרס כלכלי לכך. לא ניתן לבנות כאן יחידת דיור אחת מעבר לכ-300 היחידות שמותר לבנות על פי התב"ע התקפה", הוא אומר.

מדובר בקרקע בת 50 דונם בלב מבשרת ציון, ששייכת לקרן הפנסיה והתגמולים של הסוכנות. הקרן מתכננת לשווק את הקרקע במכרז ליזמים, לאחר שתשלים מהלך להגדלת זכויות הבנייה בקרקע.

ממסמך שהגיע לידי "גלובס" עולה כי רשות מקרקעי ישראל, שלטענתה אינה צד בהליך התכנוני, מעודדת באמצעות תמריצים כלכליים תוכנית עתידית ל-900 יחידות דיור ובתנאי ששני שליש מהדירות ישווקו במחיר למשתכן.

מהלך תמוה של שינוי ייעוד

הקרקע המדוברת הייתה בבעלות קק"ל ורמ"י, ומאז שנות ה-70 הקצתה רמ"י את הקרקע שהייתה ביעוד ציבורי לסוכנות היהודית, לצורך הפעלת מרכז קליטה.

בשנת 2005 מכרה רמ"י את הקרקע לידי הסוכנות ב-33 מיליון שקל, והסוכנות העבירה את הקרקע לידי קרן התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות, כדי לכסות על הגירעון בקופות הפנסיה של עובדיה.

במקביל, במהלך השנים אישרה רמ"י את שינוי יעוד הקרקע מציבורי למגורים - מהלך תמוה שהיום ספק גדול אם היה מתאשר. גורם ברשות מקרקעי ישראל הגדיר בימים האחרונים את המהלך ההיסטורי כ"טעות", בשיחה שקיים עם "גלובס".

בשנת 2014 פורסם מכרז למכירת הקרקע ביעוד מגורים במחיר מינימום של 250 מיליון שקל, וכמה חברות נדל"ן אף הגישו הצעות לרכישת הקרקע. אלא שהמכרז בוטל בשל הליכים משפטיים שהתקיימו כנגד המהלך.

באוגוסט 2017 דחה בג"ץ את העתירה שהגישו 650 דיירי מרכז הקליטה נגד סגירתו ופינויים מהמקום, ובסוף 2017 פונו הדיירים מהמתחם. כעת מקדמת קרן הפנסיה והתגמולים של הסוכנות היהודית תוכנית להגדלת זכויות הבנייה במקום טרם שיווקה החוזר במכרז, וזאת בשיתוף ובהסכמות עם רשות מקרקעי ישראל.

ברשות מקרקעי ישראל אמנם מכחישים כל מעורבות לקידום הליך תכנוני בקרקע, אך ממסמך שהגיע לידי "גלובס" וכולל מתווה הבנות בין רשות מקרקעי ישראל לבין קרן הפנסיה והתגמולים של הסוכנות היהודית מחודש מרץ האחרון, עולה כי ברמ"י נותנים תמריץ כלכלי לשיווק של 900 יחידות דיור במקום.

נוסח המתווה קובע כי אם בתוך שלוש שנים מיום ההסכם, תאושר תוכנית בנייה על הקרקע, יחוייב הרוכש לשווק שני שליש מיחידות הדיור במסגרת מחרי למשתכן, ואת שליש הדירות הנותרות במחירי שוק חופשי, "וזאת בלבד שהיקף יחידות הדיור שיאושר בתוך שלוש שנים יעמוד על 900 יחידות דיור לכל הפחות". עוד צוין בהסכם כי רמ"י תעניק ליזם מענק כספי בתנאי שיתחייב לשווק את הדירות בהנחה של 200 אלף שקל ליחידת דיור. עוד כולל המתווה כי אם התוכנית לא תאושר בתוך שלוש שנים, יתאפשר לרוכש להוציא היתרי בנייה על פי התוכנית התקפה כיום, אז יתחייב הרוכש לשווק מחצית מהדירות במסלול מחיר למשתכן, ואת היתרה בשוק חופשי.

"ציפוף מגורים לא סביר"

במועצה האזורית מבשרת צוין מודאגים מההתפתחויות וטוענים כי יילחמו במהלך. "המועצה פועלת למנוע הקמת מתחם דיור מגלומני במתחם מרכז הקליטה אשר משתרע על שטח של 51 דונם בלבד", נמסר מהמועצה. "נראה כי האינטרס של רשות מקרקעי ישראל זהה לאינטרס של קרן הפנסיה של הסוכנות היהודית - והוא מקסום ההכנסות משיווק המתחם. אינטרס אשר עומד בניגוד גמור לאינטרס של היישוב ותושביו.

"עוד יודגש, כי תכנון ושיווק הפרויקט לא תואמו עם המועצה ומשכך המועצה תפעל למנוע בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותה כל תכנון פרויקט עתידי אשר לא יתואם עמה ואיננו תואם לתשתיות הקיימות - פרויקט שיגרום לציפוף מגורים לא סביר, ללא מענה מלא לתשתיות הנדרשות כגון: תחבורה ציבורית ופרטית, מוסדות חינוך וציבור, מגרשי ספורט, כבישים, שבילי אופניים ועוד.

"המועצה הפיקה לקחים והסיקה מסקנות מפרויקטים ברשויות מקומיות אחרות בכלל, ובפרט משכונת עין חמד ורכס חלילים, אשר הוקמו ללא תשתיות מתאימות. טעויות אשר מתוקנות במאמץ רב בימים אלו".

רמ"י: משרת את אינטרס התושבים

מרמ"י נמסר בתגובה: "רשות מקרקעי ישראל אינה מקדמת תכנית נקודתית למתחם מרכז הקליטה במבשרת ובדאי שהיא אינה הגוף המוסמך לאשר תכנית ולקבוע את אופי הבינוי והצפיפות בתכנית שכזו. כל טענה הנוגעת לאופי התכנון, לרבות הצפיפות הראויה, צריכה להישמע בפני מוסדות התכנון המוסמכים להכריע בטענות מסוג זה. יצוין כי רמ״י תומכת בתוספת יחידות דיור למתחם, בראייה תכנונית עדכנית, ובמסגרת המאמצים להגדלת היצע יחידות הדיור. על רקע היסטוריה ארוכה והליכים משפטים שהתנהלו בנושא, רשות מקרקעי ישראל הגיעה לאחרונה למתווה מוסכם עם הקופה לתגמולים, (אשר הינה בעלת זכות החכירה של המקרקעין) על פיו חוייבה הקופה לשווק חלק מיחידות הדיור שבמתחם במתכונת מחיר למשתכן, תוך יצירת מדרג באשר לכמות יחידות הדיור שישווקו במתכונת זאת, בהתאם למספר יחידות הדיור שיאושרו בתכנית. הקופה תידרש לשלם לרמ״י תוספת דמי היתר והיוון כמקובל בהתאם לכללים הרלוונטיים.

יש להבהיר כי המתווה אינו קובע מה יהיה מספר יחידות הדיור במתחם, שכן הכרעה זאת מסורה למוסדות התכנון המוסמכים. המתווה מפנה לתכנית הכוללנית של מבשרת אשר אושרה בועדה המחוזית ולתכנית מפורטת שיהיה על היזמים לקדם מכוחה. מתווה זה משרת את האינטרס הציבורי בהגדלת היצע הדיור במחיר מופחת לזכאים ואף משרת את אינטרס תושבי מבשרת בכך שנוספות יח"ד שישווקו לבני מקום. ויין כי בעקבות מתווה זה, אשר אושר בועדת הפטור וועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל, נמחקה עתירה שהוגשה לבג"צ".

מקרן התגמולים והפנסיה של הסוכנות היהודית נמסר בתגובה: "הקרן לא קידמה ולא תכננה, אינה מקדמת ואינה מתכננת תוכנית כלשהיא במתחם. מספר יחידות הדיור במתחם ייקבע על ידי הרשויות המתאימות בהליך תכנוני כחוק ולא על ידי הקרן".