גברים חייבים להצטרף למאבק באלימות נגד נשים

מי שמאמין בשוויון מגדרי וערבות הדדית, חייב להשתתף בשביתה

הפגנת נשים נגד אלימות  / צילום: ראובן קסטרו, וואלה NEWS
הפגנת נשים נגד אלימות / צילום: ראובן קסטרו, וואלה NEWS

ביום שלישי הקרוב יצטרף ארגון אדם טבע ודין לשביתה ולמחאה הציבורית במאבק למיגור האלימות נגד נשים. הארגון כולו, נשים וגברים כאחת, ישבות וייצא להפגין כדי להביע שאט נפש ולהוקיע את האלימות נגד נשים. המאבק הזה הוא אמנם בראש ובראשונה על חייה, ביטחונה וכבודה של כל אשה בישראל, אבל הוא גם מאבק על דמותה הדמוקרטית והאנושית של החברה הישראלית.

הממשלה בישראל מפקירה 51% מהאוכלוסייה לאלימות ולפחד, ובהיעדר תקציבים משאירה את הנשים להתמודד בעצמן עם המצב הבלתי נסבל, ורק מקימה עוד ועוד ועדות סרק ממשלתיות שאינן ממלאות את יעודן וכל תפקידן הוא לכסות על חוסר המעש שלה ולמרק את מצפונם של חבריה.

נשים בישראל נפגעות, מודרות, מופלות לרעה ואף נרצחות על ידי גברים. דווקא בשל כך, גברים המבינים שישראל נכשלה כישלון חרוץ במתן הגנה בסיסית לנשים, גברים המאמינים בשוויון מגדרי, בערבות הדדית בין המינים ובסולידריות חברתית, חייבים לשלב ידיים עם נשים ביום שלישי הקרוב, לקחת פסק זמן מעבודת היומיום, להצטרף למחאת השובתות ולומר בקול ברור - לא עוד!

אדם טבע ודין הוא ארגון הפועל לקידום ההגנה על הסביבה בישראל. אבל לא תיתכן הגנה בסביבה בה נשים, המהוות 51% מהציבור, חשות מאוימות. הפעילות למען הסביבה היא פעילות למען שוויון וצדק סביבתי לכל, ולכן לא תיתכן פעילות למען שוויון סביבתי במציאות של שולט ונשלטת, רוצח ונרצחת.

בשנים האחרונות אנו פועלים רבות לקידום הזכות לחיים בסביבה ראויה כחלק ממגילת זכויות האדם בישראל. בתוך כך אנו פועלים לקידום הזכות כחלק מזכויות היסוד ומאמינים שיש לגזור אותה גם מתוך חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. הפעילות שלנו נועדה לבנות ישראל טובה יותר לכולנו, סביבה בטוחה, נקייה ובריאה יותר לילדינו, תכנון עירוני שיאפשר לכולנו לעבוד בכבוד, שישאיר זמן לגדל את ילדינו, שטחים פתוחים בתוך הערים ומחוצה להן שיאפשרו לנו לחיות את החיים עצמם.

אלא שבמדינה שבה 24 נשים, נערות וילדות, נרצחות בשנה, במדינה שבה אלימות והפחדה נגד נשים הופכות לחלק מהמיינסטרים הישראלי, קצת אירוני לדבר על כבוד לאדם בסביבתו כשהכבוד והביטחון האישי מופקרים מדי יום.

בחצי השנה הקרובה יתקיימו ככל הנראה בחירות, וכפי שאנחנו יודעים - בדרך כלל סדר היום הופך ביטחוני וסדר היום האזרחי נזרק הצידה עד אחרי הבחירות. אסור לנו להרשות שזה יקרה. השביתה ביום שלישי, כמו גם מחאות אחרות בתקופה האחרונה וגם כאלה שיקרו בחודשים האחרונים הם חלק משרשרת אזרחית שחשוב מאוד שתישמר בקול רם וברור עד הבחירות הקרובות: החיים עצמם לא פחות חשובים.

ולכן, ביום שלישי הקרוב, שומה על כל ארגוני החברה האזרחית להתאחד בקריאה נגד אלימות המופנית כלפי נשים ולא פחות מכך, בדרישה להקצאת התקציבים והפעולות הממשלתיות הנדרשות לשם מיגור האלימות מן השורש. קידום בטחון אישי, ערבות הדדית, צדק חברתי בסיסי וחמלה כלפי החלש הם כולם תנאי הכרחי לקידומו של צדק סביבתי ואיכות חיים במרחב הציבורי בו אנו חיים. כל מה שאנו מאמינים בו ופועלים יום יום כדי להשיגו - תכנון למען סביבה צודקת יותר, סביבה של עירוב שימושים, של פארקים עירוניים ושטחים פתוחים, של שבילי אופניים ותכנון משולב תחבורה ציבורית, של רחובות עירוניים תוססים במקום קניונים ושל סביבה חופית המאפשרת לנו לברוח קצת מהבטון - לא יתקיים לעולם ללא הצבת התנאי המקדים של תכנון למען הביטחון האישי במרחב הציבורי.

ביום שלישי הקרוב נשבות בקריאה לקידום סביבה אנושית ומוגנת כעוגן בסיסי לחברה מתוקנת וחזקה.

■ הכותב הוא מנכ"ל אדם טבע ודין.