חברו של העיתונאי חשוקג'י שנרצח תובע את NSO הישראלית

עבד אלעזיז אלזהרני, אזרח סעודי וחברו של העיתונאי חשוקג'י המנוח, תובע את NSO הישראלית ומבקש מביהמ"ש צו מניעה שיאסור על NSO למכור את תוכנת הריגול פגסוס שפיתחה לשלטונות סעודיה • NSO בתגובה: "כתב התביעה מופרך לגמרי ואינו כולל שום ראיה לשימוש בטכנולוגיה של החברה"

העיתונאי ג'מאל חשוקג'י שנרצח בטורקיה / צילום: Shutterstock
העיתונאי ג'מאל חשוקג'י שנרצח בטורקיה / צילום: Shutterstock

אזרח סעודי תובע את חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO ומבקש מבית המשפט להוציא צו מניעה שיאסור על NSO למכור את תוכנת הריגול פגסוס שפיתחה לשלטונות סעודיה, ולהפסיק לתת שירות עבור ההתקנות שכבר ביצעה בסעודיה. התובע, עומר עבד אלעזיז אלזהרני, מציין כי הוא אזרח סעודי וחברו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, שנרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. אלזהרני טוען: "המערכת שימשה לריגול אחרי השיחות וההודעות הרבות של התובע עם העיתונאי המנוח, הריגול שנוהל אחריו וחשיפת תוכן השיחות וההודעות בינו לבין ח'אשוקג'י באמצעות המערכת תרם תרומה ממשית להחלטה לחסל את מר חשוקג'י על-ידי מתנקשים במבנה הקונסוליה".

בתביעה, שהוגשה בבית משפט השלום בתל-אביב על-ידי משרד עורכי דין ממזרח ירושלים, נתבעת החברה על תשלום פיצויים בגובה 600 אלף שקל וכמו כן מבקש התובע שורה של צווי מניעה במטרה מחשש לפיו "המשך מתן השירותים שהנתבעות מספקות הפוגע בתובע ובזכותו לפרטיות ומעמיד אותו בפני סכנת חיים". צו המניעה הראשון נועד למנוע מ-NSO למכור את מערכת "פגסוס" לשלטונות ערב הסעודית ולהפסיק כל פעולת תמיכה במערכת שכבר סופקה לממשל הסעודי.

בכתב התביעה טוען אלזהרני כי תוכנת פגסוס הושתלה בטלפון שלו ביוני השנה באמצעות הודעה כביכול מחברת DHL, אודות משלוח שהזמין באינטרנט. "עם לחיצת קישור זה החדירה המערכת את עצמה למכשיר הטלפון החכם של התובע ובכך נפרץ מכשירו שלא כדין. כתוצאה מפעולות המעקב שבוצעה לאחר שהתוכנה הוחדרה למכשיר הנייד של התובע מסכת ההטרדות נגד התובע על-ידי הרשויות כממלכה צברו תאוצה. כוחות הביטחון הסעודיים נכנסו באישון לילה לבית משפחתו של התובע בעיר ג'דה שבממלכה כשהם מלווים בכלבי חיפוש וערכו חיפושים באופן משפיל בכל רחבי הבית. שניים מאחיו של התובע נעצרו ונכון לעת הגשת התביעה הם עדיין במאסר ללא משפט, וכפי שנמסר לתובע, אנשי הביטחון במתקני המאסר מפעילים עליהם עינויים באופן שיטתי בנוסף ליחס בלתי אנושי ומשפיל, הכל במטרה להשפיע על התובע ולהביא להפסקת פעילותו הפוליטית".

לדברי התובע, ל-NSO אחריות ישירה לשימוש שנעשה במערכת הריגול שלה, שמכונה פגסוס: "תפקידן של הנתבעות בפעולות המעקב אינו מסתיים עם מכירת המערכת לגורמים ולמנגנונים שונים, אלא הוא נמשך מעבר לשלב זה והנתבעות ממשיכות לגלות מעורבות אקטיבית בשלבים של העברת הנתונים, עיבוד הנתונים, הדרכה על הפעלת המערכת, וגם אספקת עדכונים ושדרוג למערכת כפי שמובהר במפרט הטכני הנלווה לחוזה אחר בו התקשרו הנתבעות ועם גורמי ממשל במקסיקו במסגרתו מכרו את המערכת תמורת 32 מיליון דולרים".

התובע מבקש להוציא צו נוסף שימנע מהחברה או מלקוח שלה לפרוץ למכשירי הטלפון שלו ולאסוף נתונים ממכשירו האישי, או לגרום להשבתת המכשיר או לפריצה למידע שבו. צו נוסף שמתבקש להוציא בית המשפט אוסר על NSO למכור את פגסוס למשטרים או מדינות בעולם, אלא לאחר שיובטח "באופן פוזיטיבי ומתמשך" כי השימוש שנעשה בתוכנה נעשה כדין ובהתאם לחוק המקומי והבינלאומי ועל-פי "צווים שיפוטיים של טריבונלים משפטיים מוסמכים באותן מדינות". צו רביעי נועד לאסור על NSO למכור את התוכנה למשטרים הידועים בהפרות שיטתיות של זכויות אדם.

חדשות CNN דיווחו על חליפת הודעות בין חשוקג'י ואלזהרני במסגרתה שוגרו יותר מ-400 הודעות כשנה לפני הרצח. בהודעות האלה בין השאר מתאר חשוקג'י את יורש העצר הסעודי כ"פאקמן" שרודף ובולע את כל מתנגדיו. שני הפעילים היו מתנגדים עקשניים של המשטר הסעודי ותכננו להקים מערך שיפיץ מידע על מעשי השלטונות בסעודיה וינסה לערער את השלטון, בין השאר באמצעות תנועת נוער ובאמצעות מתקפות רשת וסייבר. אלזהרני אמר ל-CNN כי כלי הנשק היחיד של ההתנגדות למשטר הסעודי היא הטוויטר: "טוויטר הוא הכלי שהם משתמשים בו כדי להפיץ שמועות. אנחנו הותקפנו והושפלנו ולכן החלטנו לעשות משהו".

אלזהרני ביקש מקלט מדיני בקנדה בשנת 2013 עקב טענתו לרדיפה פוליטית. על רקע היותו "מבקר חריף של שלטון בית המלוכה הסעודי". לדבריו צבר פופולריות במיוחד בקרב הצעירים בממלכה. והוא מנהל חשבון טוויטר עם יותר מ-338,000 עוקבים וערוץ יוטיוב עם 141,860 מנויים.

מחברת NSO נמסר בתגובה: "כתב התביעה מופרך לגמרי. הוא אינו כולל שום ראיה לשימוש בטכנולוגיה של החברה. יתרה מזו, הוא כולל פרטים שאינם מעוגנים במציאות, כמו למשל התקשרות של החברה עם חברת Balam במקסיקו, שלחברה אין כל קשר אליה.

"NSO היא חברה טכנולוגית שאינה מעורבת בהפעלת המוצרים הנמכרים ללקוחותיה. מדובר בכתב תביעה שמבוסס על קטעי עיתונות שאין להם קשר למציאות, במטרה ליצור כותרות תקשורתיות. חברת NSO פעלה ופועלת אך ורק בכפוף לחוקי היצוא הביטחוני ובהנחיה ופיקוח צמוד של כלל גורמי מערכת הביטחון".

ציוץ של אלזהרני בו הוא מספר כי ערב הסעודית שילמה מעל 55 מיליון דולר כדי ש-NSO הישראלית תרגל אחריו ועוד אקטיביסטים בממלכה: