מה הוא מחפש בפורנו? הבמאי תומר הימן הלך לספר את סיפורו של כוכב המין הישראלי וחזר עם תובנות

הבמאי תומר הימן, שיחד עם אחיו ברק עומד מאחורי כמה מהסרטים הדוקומנטריים המטלטלים שנעשו כאן, מספר איך נסחף לעולמו האפל של שחקן הפורנו יונתן אגסי, ומסביר למה לא יביים בפריים־טיים: "אני לא קונה את הגיבורים שלי בכסף" • ראיון

תומר הימן / צילום: כפיר זיו
תומר הימן / צילום: כפיר זיו

תומר הימן שמע שוב ושוב את השם יונתן אגסי לפני עשר שנים. לא רק שלא היה לו מושג במי מדובר, הוא בטח שלא העלה אז על דעתו שאותו אגסי ירתק אותו עד כדי כך, שיהפוך לגיבור סרט וסדרה דוקומנטריים שעליהם יהיה חתום עם אחיו ברק, בשם "יונתן אגסי הציל את חיי", שמוקרנים בערוץ 8 של HOT ובבתי הקולנוע. כשהימן התחיל לברר במי מדובר, התברר לו שאגסי, אז בן 24, הוא כוכב פורנו ישראלי בשיא תהילתו הגלובאלית. פניו הנאות וגופו החטוב והחשוף הוקרנו על מסכי ענק בכל מסיבות הגייז הגדולות ובתאי השירותים במועדונים.

בתור הומוסקסואל שלא ממש חובב פורנו, הימן לא הבין מה ההתלהבות הגדולה, אבל משהו השתנה כשיצא לצלם לעצמו "הום וידיאו" במצעד הגאווה והתמקד בזוג גברים שהתנשק בלהט. אחרי שהתברר לו שאחד מהם היה אגסי, הימן נדלק, וכמו שקורה לו לא פעם, הוא החליט באותו רגע שהוא רוצה לעשות עליו סרט - כי ככה זה עובד אצלו, הוא מקבל החלטות אינטואיטיבית, מהבטן, בלי היגיון כלכלי, בלי משקיעים, תקציב מוגדר או דד-ליין, ונסחף אחרי הגיבורים שלו למסע עם התחלה וסוף בלתי ידוע. כשיצר עם אגסי קשר, התברר שהוא קפץ מאירופה לישראל לשבוע והזמין אותו למלון שלו ברחוב הירקון.

"אני בא אליו", אומר הימן בלשונו הציורית. "ופותח לי את הדלת בחור עירום כמעט לגמרי, להוציא פיסת בד קטנטונת שבקושי הסתירה, ומתפתחת בינינו שיחה סוריאליסטית. אמרתי שיש לי הצעה בשבילו. הוא מיד שואל מה הפנטזיה שלי, אם אני משלם באירו או דולרים. הבנתי שהוא חושב שאני קליינט, ואז אני מבין שהוא גם נער ליווי. הסברתי שיש כאן אי הבנה, ביקשתי שיתלבש והוא יצא בחליפה, הכי סופיסטיקייטד. אני מציג את עצמי ומבין מהר שאין לו מושג מה אני רוצה ממנו ומי אני. כשאמרתי שבאופן עקרוני אנחנו לא משלמים כסף לגיבורי הסרטים שלנו, הוא נעלב. 'מה שאני עושה בחיים, זה לא בשביל כסף', הוא אמר לי מיד".

אם לא כסף, מה הוא מחפש בפורנו?
"מילוי לבור בנשמה, בדידות, תשומת לב, כאב, וגם בפגישה הראשונית ההיא, נשארה בו נאיביות, ילדותיות וטוב לב, למרות הסחי והמקומות הקשים".

לצלול אל תוך האופל

הרצון לעשות עם אגסי משהו גירד להימן. באותה תקופה הוא וברק אחיו קיבלו פנייה מערוץ 8 לצלם פרויקט בשם "משפחות". 24 פרקים שיביאו את סיפורן של חמש משפחות ישראליות, ארבע כבר לוהקו. הוא מציע לשלב את משפחתו של אגסי. שנתיים הוא מתעד את ההצלחה של יונתן, את התמיכה הבלתי מסויגת שהוא מקבל מאמא שלו, שתומכת וגאה בסרטיו כאילו היה שחקן הוליוודי נוצץ, ולא כוכב מין בסרטים שחלקם קשים לצפייה.

סיפורו של אגסי המופנם ב"משפחות" נחרט בזיכרוני בגלל שהוא נראה כמעט מושלם. גם בהכלה הבלתי מסויגת של האם את העיסוק שלו, והקשר הקרוב והתומך שלה עם הבנים. הבועה הנוצצת הזאת התחילה לאבד מהברק שלה בתום צפייה חגיגית שערכו האחים הימן והשותפות שלהם ליצירת "משפחות", דנה עדן ושולה שפיגל, עם גיבורי הסדרה. כשתומר ליווה את אגסי הביתה, הוא הרגיש שיש לו אנרגיה מוזרה ושאל מה קורה. "לא הראית ולא סיפרת כלום", אמר לו אגסי ושתק.

הימן היה המום. "סיימנו יותר משנתיים של עבודה מסביב לשעון, וזה מה שהוא אומר דקה אחרי ההקרנה? בדיעבד, אני יכול להגיד שהשנים הרעות שלו באמת התחילו כשסיימנו לצלם, אבל גם יכול להיות שנשביתי בקסמיו ובעולם המושלם של שחקן פורנו מדהים שהציג. התעצבנתי, למה אתה אומר לי את זה עכשיו? והוא אמר, אם אתה רוצה לראות את הדברים באמת, אתה לא יכול לבוא עם ברק, שולה ודנה. אתה צריך לבוא לבד ולראות מה זאת תעשיית המין. לא ידעתי אם להאמין לו, האם הוא אומר את זה כי הוא עצוב שתשומת הלב שלי אליו נגמרה, מה זה לא הראית כלום?

"שלושה ימים אחרי, הוא מזמין אותי למסיבה מטורפת בארץ ואני מקבל את הבום. באתי עם מצלמה קטנה. המועדון מפוצץ, בכניסה תורים ארוכים ואני נכנס למאחורי הקלעים, חדר קטן, אפלולי, עשרה גברים עומדים במעגל וכל אחד מהם מזריק לאיבר המין שלו חומר כימי, אללה יוסטור, כדי שאיבר המין לא ייפול במשך ארבע שעות. ככה נכנסתי לעולם האפל של יונתן אגסי, למסע של ארבע וחצי שנים, הולך למסיבות, אורגיות, סמים".

ואיפה אתה בכל זה? צופה מהצד ומתעד, או גם מנסה לעזור לו ולהציל את עצמו מעצמו?
"אנחנו חברים באותו זמן. אני מנסה לעזור, כמה פעמים העליתי אותו על המטוס גמור, שילמתי כרטיס ושלחתי אותו לאמא שלו שתטפל בו. במקביל לדאגה ולעזרה, אני מבין שהמצלמה רואה דברים אפלים. אתה לא יכול להוציא אדם שרוצה להיות מסטול. אין לא ידעתי, לא שמעתי, לא מצלמים, זה חלק מהסיפור. יש בזה אקט לא מוסרי בלא להראות את הדברים האלה".

אם כבר מדברים על מוסר, זה מוסרי שאתה מנצל את מצבו של אדם שנמצא בתחתית כדי לצלם סרט שהוא לא מרוויח ממנו דבר?
"כל עשייה דוקומנטרית היא עשייה נצלנית. 20 שנים שאני עושה סרטים. זה לא מוסרי לכווץ את חייו של אדם למאה דקות. יש משהו מתנשא בלהגיד שיונתן חלש. הוא לא פראייר בכלל, כי בהפוך על הפוך, הוא ניצל אותי. הוא קיבל תשומת לב והסרט מאפשר לו המון דברים. המתנה הכי גדולה שהסרט נתן לו, שהוא הוציא אותו מהסמים. כשהוא ראה את הסצנות שלו מסומם וזרוק - הוא נבהל".

אתה מצטדק.
"אני מאפשר לגיבורים שלי לראות את הסצנות ולהטיל וטו אמיתי ולא פיקטיבי. אם הוא לא רוצה משהו, אלחם, אבל המילה האחרונה היא שלו וזה נותן להם שליטה. זה סרט אפל ויונתן נתן לו אישור. אם רוצים לנער את הספינה ולעורר משהו, ככה זה צריך להיות. עידנתי את המציאות. את יודעת כמה פעמים יונתן כמעט מת? יש סצנה שרואים אותו גוסס והיא לא נכנסה, כי יש גבול למה שהצופה יכול להכיל. גם ככה לקחנו את זה לקצה".

ולמרות שהסוף הוא, לפחות בינתיים, סוף טוב, סיימת את הסרט כשיונתן מכור.
"אני לא רץ אחרי המאוויים של הצופים. אני שמח שהסוף של הסרט קשה והמציאות אופטימית ולא ההפך. יותר חשוב מה קורה לו בחיים, איך הכול יצא משליטה. אבא שלו, שעזב כשמלאה ליונתן שנה, גר ארבעה בלוקים מהסטודיו שבו צילם את סרטי הפורנו. קבעתי איתו פגישה. הוא האשים את אנה, אמא של יונתן, שהיא הזניחה את הילדים, ומתברר שבפועל היא פרנסה אותם לבד והייתה מסורה להם, וכאן יש אמירה חזקה נגד גברים סטרייטים, שנותנים את הזרע שלהם וממשיכים הלאה. אני נשארתי עם שאלות עמוקות על הורות".

"לא עושים כסף מדוקו"

הימן ובן זוגו הם הורים לתאומים בני שלוש וחצי. דאגה כלכלית שהצליחה למרכז אותו קצת מבחינה זו, אף שעדיין הוא לא מסוגל לראות את העולם ואת האמנות שלו דרך החור שבשקל - מה שמוציא שוב ושוב את אחיו, השותף שלו להפקות, מדעתו. זה היה עם הסרט "מיסטר גאגא" על אוהד נהרין, שכמעט הביא אותם לפשיטת רגל והפך לסרט התיעודי הנצפה ביותר אי פעם בישראל.

"לא עושים כסף מקולנוע דוקו", אומר הימן. "אני מקבל הצעות מהפריים-טיים הטלוויזיוני, 'מחוברים', 'מעושרות'".

למה לא מחוברים? תפור עליך.
"הרגשתי שזה לא הקו שלי. אני לא קונה את הגיבורים שלי בכסף ולא עושה סרטי תדמית, אני לא מזייף ויש לזה ערך רגשי וכלכלי. יודעים שהסרטים של האחים הימן יהיו ההפקה הכי עשירה ומלאה ונאמנה לעצמה. יכולנו לקצץ ולקחת יותר לעצמנו, אבל אני לא מסוגל. אני חי מהקרנות בארץ, מהעולם, הרצאות, זכויות יוצרים. אני בא מבית של חקלאים, חורף, קיץ, מוקדם בבוקר, לפרות יש חלב בעטינים וצריך לצאת לחלוב".

תומר הימן | אישי: 48, בזוגיות + 2, מתגורר בתל אביב | אקטואלי: במאי הסרט "יונתן אגסי הציל את חיי", שמוקרן בקולנוע לב, ושסדרה שהופקה ממנו משודרת בימים אלה בערוץ 8 של HOT