תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

נעים (וחמים) להכיר: השמש יכולה להיות ההשקעה הבאה שלכם

כחלק מעידוד השימוש באנרגיה מתחדשת, יצאה לדרך אסדרה בתחום האנרגיה הסולארית • מעתה יכולים בעלי גגות פרטיים להתקין עליהם מערכת לייצור חשמל וליהנות מהכנסה פאסיבית במשך 25 שנה

פרויקט סולארי RES/צילום: גלעד לבני
פרויקט סולארי RES/צילום: גלעד לבני

הכתבה בשיתוף RES

השמש היא ללא ספק אחד המאפיינים הבולטים של מדינת ישראל. זו הסיבה שמבקרים רבים ממדינות העולם הקרות מגיעים לכאן, גם באמצע החורף, זו הסיבה שהישראלים מבלים לא מעט מזמנם בחוף הים, וזו גם אחת הסיבות לטמפרמנט המיוחד שלנו. לא הגיע הזמן שננצל אותה לטובתנו? בשנים האחרונות מתגבר השיח סביב שימוש באנרגיה נקייה, כזו שאינה מזהמת. על פי דוח "גרינפיס ישראל' שנכתב ב־2015, זיהום האוויר הורג כ־3.7 מיליון בני אדם ברחבי העולם מדי שנה, וכמעט 2,500 איש בישראל. "כל מערכת לייצור חשמל סולארי המותקנת על גג בית מפחיתה ייצור חשמל מתחנות כוח מזהמות", נכתב בדוח, "ומאפשרת בכך הפחתה בזיהום האוויר ובהשלכותיו. לדוגמה, אפילו מתקן קטן של שישה קילוואט, שגודלו 62 מ"ר, יחסוך מדי שנה עשרות קילוגרמים של מזהמים הנפלטים לאוויר".

לא במקרה מוזכרת בדוח אנרגיה המופקת מהשמש. כפי שכתבנו, השמש היא מקור האנרגיה המתחדשת הזמין ביותר לשימוש במחוזותינו. זאת ועוד: מדינת ישראל התחייבה, כחלק משאיפתה ליישר קו עם מדינות ה־OECD, כי 10% מהאנרגיה המופקת כאן יגיעו מאנרגיה מתחדשת עד שנת 2020. כעת מציעה המדינה הזדמנות נפלאה לרבים מאיתנו: אם יש לכם גג גדול (בבית פרטי, או בבית עסק), חיבור לחשמל והיתר בנייה למבנה הקיים - תוכלו לייצר בעצמכם חשמל מהשמש, ולזכות בהכנסה צדדית קבועה למשך 25 שנה.

"רשות החשמל, הרגולטור שקובע את כל נושא המכסות והתקדמות הפיתוח של אנרגיה סולארית בישראל, מוכוונת על ידי החלטות ממשלה לעמוד בדרישות ה־OECD", מסביר יואב מעוז, המייסד והבעלים של חברת RES, מהחברות הוותיקות בישראל בתחום האנרגיה הסולארית. "לכן היא יזמה לאחרונה אסדרה (רגולציה - י'.נ') המהווה הזדמנות אטרקטיבית מאוד: במסגרתה כל בעל גג פרטי שמחובר לשעון של חברת החשמל ושהמבנה שלו נבנה על פי חוק, יוכל להתקין עליו מערכת של פאנלים סולריים בהספק ייצור של עד 100 קילוואט. כל זאת לתקופה של 25 שנה.

יש לכם גג פרטי? כך תוכלו להרוויח ממנו. לפרטים הקליקו כאן>>

"בעל גג כזה יכול היום להירשם בחברת חשמל, או להתקשר עם חברה מבצעת כמונו, להתקין מערכת סולארית ובתוך חודשיים-שלושה תהיה לו מערכת מניבה על הגג", הוא ממשיך. "ההסכם הזה הוא, כאמור, ל־25 שנה, בתעריף מכירה קבוע לחברת החשמל - 45 אגורות לקווט"ש (קילוואט לשעה), מה שיכול להכניס עד 100 אלף שקל בשנה. זו הכנסה פאסיבית בטוחה".

לנצל אנרגיה שקיימת כאן בשפע - ללא מאמץ

האסדרה שמציעה רשות החשמל מאפשרת לזכות בתשואה גבוהה כמעט מבלי להתאמץ. אומנם נדרשת כאן השקעה מסוימת בתחילת הדרך - כיום מערכות של פאנלים סולאריים עולות כ-400 אלף שקל, תלוי בגודלן - אך גם מבחינה זו ישנו מענה, בדמות תמיכה ומימון מצד הבנקים הגדולים.

"מה שעשתה המדינה בשנים האחרונות באמצעות רשות החשמל - ופה אפשר גם לתת קרדיט לאיגוד לאנרגיה מתחדשת, שפועל שנים רבות בתחום - הוא הורדת הרבה מאוד חסמים", מציין מעוז. "למשל, כיום לא נדרש כלל היתר בנייה להקמת מערכת כזו, גם בהספק ייצור של 100 קילוואט. אם לנכס יש היתר בנייה בתוקף לא צריך דבר נוסף - הכול נעשה מול חברת החשמל, ובצורה מקוונת, כך שהתהליך נוח מאוד.

גורם נוסף שנותן ליוזמה הזו חיזוק משמעותי הוא הבנקים - אנחנו כחברה מלווים את בעלי הגגות. אנחנו עובדים עם כל הבנקים, ובעיקר עם בנק הפועלים ובנק לאומי שמעניקים לעיתים גם הלוואות ל-12 שנים בגובה 100% ממחיר הקמת המערכת ללקוחות פרטיים ועסקיים ובכל מקרה מציעים מימון של רוב הסכום. כך, כבר בחודשים הראשונים אפשר לראות תזרים מזומנים חיובי, ובתוך שנים ספורות ההשקעה מכוסה - ונותרו 20 שנה שבהן הלקוח רק מרוויח מהמערכת".

פרויקט סולארי RES/צילום: קרונוס בע"מ
 פרויקט סולארי RES/צילום: קרונוס בע"מ

מכסות חדשות נפתחו

הכדאיות שבהשקעה במערכת סולארית על הגג ברורה למדי כעת עבור הצרכן הפרטי - וזה הזמן לעלות שלב, אל הדברים המתבצעים בפועל, אל "התכלס". אם כן, באוגוסט האחרון החלה רשות החשמל באסדרה החדשה: היא קראה לבעלי גגות להירשם ולהקים מערכות סולאריות על הגג, בהספק ייצור כולל של עד 250 מגה-וואט, ובתמחור של 45 אגורות לקוט"ש. ההיענות הייתה גדולה, וכמעט כל ההיתרים נתפסו, מה שהביא את הרשות לפתוח לא מכבר אסדרה נוספת של ייצור 250 מגה־וואט נוספים - ובאותו מחיר. המשמעות? חלון הזדמנויות חדש נפתח.

"מכסה של 250 מגה־וואט מתורגמת לכ־5,000 מערכות סולאריות, בהנחה שהמערכת הממוצעת מייצרת 50 קילוואט", אומר מעוז. "עד כה, באסדרה הקודמת, נרשמו כ־3,309 איש, בהספק כולל של 217 מגה־וואט, ולכן החליטה הרשות להגדיל את המכסה.

"מאז שיצאה האסדרה ההתעניינות רבה, הוא מציין, "ממה שאנחנו רואים - חלה התעוררות בענף ולקוחות רבים מביעים רצון להקים מערכת שתבטיח להם הכנסות 25 שנה קדימה, הם חושבים על עתידם ועושים צעד יזום להשיג בטחון כלכלי. ובכל זאת, חשוב להבין: בכל יום שעובר המכסה הזו מצטמצמת, 'נאכלת'. עוד ועוד אנשים נרשמים, ומי שמהסס לא יוכל להיכנס להסדר, בסופו של דבר".

חשוב להתעכב כאן על עניין נוסף: ההחלטה להשאיר את התמחור כפי שהוא על 45 אגורות לקוט"ש, שכן עד היום כל אסדרה חדשה לוותה בירידה מסוימת במחיר לקוט"ש. "רשות החשמל מראה בצעד הזה כוונה ברורה - היא החליטה לדחוף בכל הכוח לעבר היעד ולמלא את המכסה", מסביר מעוז. "לשמחתנו ולשמחת כל הלקוחות שלנו, היא לא הורידה את התעריף, כפי שעשתה בעבר, והשאירה אותו ברף הקיים. רק כדי לסבר את האוזן, התעריף האחרון שנקבע לשדות הסולאריים הגדולים, המסחריים, הוא 19.7 אגורות לקוט"ש".

העידוד מצד המדינה בכל הנוגע ללקוחות הפרטיים לא נובע רק מהשאיפה לעמוד ביעדי ה־OECD. יש לכך הסבר פשוט יותר, והוא נוגע לקלות הפקת החשמל על גגות קיימים. "למה המדינה אוהבת כל כך את האסדרה הזאת? כי זה לא עולה לה בהקמת תשתית", מפרט מעוז. "כשמקימים היום פרויקט סולארי בקצות הארץ, חברת חשמל צריכה להניח קווי הולכה, כדי להוביל את החשמל למרכז הארץ, ששם הצריכה העיקרית. ברגע שהייצור נעשה על גגות באזור המרכז, נחסך למדינה הרבה מאוד כסף".

חשוב מי מתקין את המערכת

המצב הנוכחי יביא בוודאי בעלי גגות רבים לבחון את האפשרות להתקנת מערכת סולארית - שכן כל הזדמנות פוטנציאלית להכנסה חודשית קבועה היא דבר שכדאי לבדוק. רגע לפני שגם אתם עושים זאת, עצרו: כדי שהמהלך הזה יהיה באמת משתלם, חשוב מאוד לדעת כיצד לעשות אותו נכון.

אם החלטתם להתקַשר עם רשות החשמל ולהקים על הגג שלכם מערכת סולארית, עליכם לפנות לחברה מבצעת, שמתמחה בהתקנת מערכות כאלו. רצוי מאוד שזו תהיה חברה שיודעת להתאים את המערכת לנתוני הגג ולנתוני הסביבה, ושתעמוד לצדכם גם לאחר שהמערכת מותקנת ופועלת.

"על פניו, חסמי הכניסה בתחום לא גבוהים", אומר מעוז. "כדי להתקין מערכת סולארית אתה צריך פאנל סולארי, ממיר חשמל מזרם DC ל־AC, קונסטרוקציה מאלומיניום או מברזל, כבלים, כמה ארונות חשמל ונתיכים, וזה הכול. בפני הלקוח עומדות כמה אפשרויות, ביניהן: להתקין את המערכת באמצעות חברות ותיקות ומנוסות, או להשתמש בשירותיהם של קבלנים מזדמנים, שמציעים מחיר נמוך יותר אולם לעיתים, ללא גב כלכלי.

"בנקודה זו צריך להבין: המערכות האלה מתוכננות לעבוד 25 שנה, ולא פשוט להן לעבוד רבע מאה בתנאי מזג האוויר השוררים בארץ. זו מערכת שחשוב שהפרמטרים שלה יהיו בסטנדרטים הכי גבוהים - הפאנלים והממירים הטובים ביותר, תכנון חשמלי נכון ועוד. אפשר להתקין מערכת פשוטה, כזו שתעבוד שנתיים-שלוש, אבל אחרי התקופה הזו אתה תתחיל לרוץ אחרי נתיכים שנשרפים, אחרי ממיר שלא חיברו נכון ושהעמיסו עליו יותר מדי - ויכול להיות שאותם קבלנים שמציעים היום מערכת בזול לא יהיו שם בעתיד כדי לתת לך שרות. במערכות סולאריות כאלו, כל הפסד של יום ייצור מוכפל ב־25 שנה. אם התפוקה שלך, במקום 90 או 80 אחוזים, יורדת ל־75 אחוזים, אתה כמעט לא תרגיש את זה בחשבון החודשי - אבל על פני עשרות שנים מדובר בהרבה מאד כסף שירד לטמיון - הרבה יותר ממה שכביכול חסכת בעת ההתקנה.

"אנחנו ב־RES מציעים לצרכן התחייבות לטיפול בכל הפרמטרים - בנושא של ההגשה, בבירוקרטיה שכן נותרה, בהתאמת חיבורים, בהוצאת טופס ארבע אם צריך, בביצוע הבדיקות מול חברת החשמל ועוד", מפרט מעוז. בנוסף, אנו עצמנו גם בעלים של מערכות סולאריות ל-25 שנה, כך שאנו רואים את הדברים גם דרך עיני הלקוח ומכירים את הצרכים שלו".

"בשורה התחתונה", הוא מסכם, "זוהי השקעה שיש לה מאפיינים סולידיים, עם תשואות מאוד גבוהות. אפשר לראות בזה גם עוגן כלכלי, שמספק ביטחון לאנשים שלרוב אין להם יציבות שנים רבות קדימה, כמו עצמאים וחקלאים. זו השקעה לא גדולה, שבמשך 25 שנה יכולה להבטיח לאותו אדם הכנסה של כמה אלפי שקלים מדי חודש, וזה לא מעט".

מה צריך כדי לייצר חשמל ולמכור אותו? גג פרטי. הקליקו כאן לפרטים נוספים>>