ארבעים הצעירים המבטיחים 2017

- מגזין גלובס -

יוני לבני / צילום: ענבל מרמרי
"כל אחד בחלקת האלוהים שלו יכול לתרום לעשיית הטוב"
עורך הדין יוני לבני, שייצג את המדינה בערעור על עונשו של נוחי דנקנר, מאמין שרק החמרת הענישה על עבירות כלכליות תרתיע את עברייני הצווארון הלבן

מחלקת רשות ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) ניהלה לאורך השנים תיקים מורכבים וחשובים נגד נאשמים בביצוע הונאות בשוק ההון הישראלי שרצו לגרוף לכיסם סכומי עתק על חשבון ציבור המשקיעים הרחב. אבל תיק הרצת המניות באי.די.בי אחזקות שבא לסיומו לאחרונה, הוא כנראה המשמעותי ביותר שניהלה המחלקה עד כה. זאת, בעיקר בשל זהותו של הנאשם המרכזי, נוחי דנקנר, שעמד בראש קבוצת החברות הגדולה ביותר בארץ.

דנקנר, כמו גם איתי שטרום, הורשעו בהרצת מניות, בעבירות דיווח והלבנת הון. אבל הם ערערו לבית המשפט העליון הן על ההרשעה והן על העונשים שהוטלו עליהם. בפרקליטות התלבטו איך להגיב, ובסופו של דבר החליטו להגיש ערעור משלהם בטענה כי העונשים שהוטלו על השניים אינם חמורים מספיק ביחס לחומרת מעשיהם. מי שנשלחו אל המערכה בבית המשפט העליון מטעם הפרקליטות היו הפרקליטה הוותיקה, עו"ד חנה קורין, שניהלה את התיק בבית המשפט המחוזי והפרקליט הצעיר עו"ד יוני לבני, בן 38.

ב-29 באוגוסט 2018 אימצו שופטי העליון באופן מלא ושלם את העמדה של הפרקליטות. העליון דחה את הערעורים שהגישו דנקנר ושטרום והחמירו משמעותית בעונשם. דנקנר נשלח לשלוש שנות מאסר ושטרום לשנתיים.

מה היה ההבדל העיקרי בין בית המשפט המחוזי לבין העליון שהביא להחמרת הענישה?

"ההבדל העיקרי בין פסקי הדין בשתי הערכאות היה המשקל השונה שניתן לעניינים האישיים של דנקנר ולתרומה שלו לחברה. העליון חשב שהאיזון שנעשה במחוזי לא היה נכון והענישה לא הייתה מספקת. היות שרבים מהעבריינים הכלכליים מראים עבר של תרומה לחברה, אם יינתן משקל משמעותי לשיקול הזה, לא ניתן יהיה לקדם מגמה של החמרה בענישה בעבירות כלכליות.

"בנוסף לכך, ניתן לומר שהעובדה שעבריין כלכלי מגיע מרקע סוציו-אקונומי גבוה ולא מצוי במצב מצוקה צריכה להיות יסוד מחמיר, שדווקא בנסיבות האלה הוא ביצע עבירה. ניתן גם לומר שכאשר אדם שהוא מרכזי ודומיננטי מבצע עבירות וגורם לפגיעה משמעותית באמון הציבור, אז הפגיעה אולי יותר משמעותית. אנשים עלולים לקבל את הרושם שאם אפילו דנקנר ביצע עבירות אז אולי כולם עבריינים".

"בית ספר לליטיגציה"

לבני הוא בנם של אתי לבני, שהייתה חברת כנסת מטעם שינוי, ושל איש התקשורת המנוח יצחק לבני, שהיה, בין השאר, מפקד גלי צה"ל, מנכ"ל רשות השידור ויו"ר חדשות 2. הוא נמצא בעיצומו של המסלול המהיר לעבר קריירה משפטית מוצלחת ונחשב אף מועמד לשיפוט בבית משפט השלום, אולם הוא מספר שבמשך שנים חלם בכלל להיות שחקן תיאטרון. "אחרי השחרור (בתפקידי הדרכה ב-8200), נסעתי לניו יורק כדי ללמוד תיאטרון ומאוחר יותר השתתפתי גם בקבוצת תיאטרון באוניברסיטת קולומביה. אבל התשוקה שלי הייתה גם לעיסוק המשפטי, ולבסוף החלטתי שאסתפק בלהיות צופה בתיאטרון. זאת הפעם השנייה שאני בוחר להיות צופה כי גדלתי בפתח תקווה ובילדותי רציתי להיות כדורגלן. בסוף החלטתי להסתפק במעקב אחרי הפועל פתח תקווה".

הוא למד לתואר ראשון במשפטים וכלכלה באוניברסיטת תל אביב, וסיים את הלימודים בהצטיינות שסללה לו את הדרך להתמחות בבית המשפט העליון ואחר כך לעבודה כעוזרם המשפטי של שופטי העליון עדנה ארבל ועוזי פוגלמן. "אלה היו שנים מכוננות בעיצוב התפיסה המשפטית שלי ובעיצוב התפיסה שלי את השירות הציבורי", אומר לבני. "שני השופטים, ארבל ופוגלמן, הם משרתי ציבור ברובד העמוק ביותר. הם הקנו לי ערכים שעד היום מלווים אותי כמו נאמנות לציבור, חתירה לצדק, הגינות, אחריות ואיפוק ויושר ציבורי".

במהלך שנות העבודה בעליון לבני הספיק להשלים תואר שני במשפטים באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. "למדו איתי סטודנטים מכל העולם וזאת הייתה חוויה מעשירה שאפשרה לי לראות נקודות מבט ולהכיר דרכי חשיבה שהן תוצאה של מסורות משפטיות שונות. אחרי הכול, החוכמה לא מצויה כולה במקום אחד".

למחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה הגיע לבני ב-2011 והוא הצטרף לניהול תיקי החקירה והאישום שעוסקים בעבירות של מידע פנים והרצת מניות. בשבע השנים האחרונות היה שותף לניהול תיק אמיר ברמלי שהואשם כי גייס יותר מ-400 מיליון שקל לחברות בקבוצת רוביקון-קרן קלע על יסוד מצגי שווא וערבב כביכול בין כספי המשקיעים לנכסיו הפרטיים, תיק פרשת קבוצת רפי פלד-טל יגרמן-אריה גבעוני שקרסה והותירה בור של חובות בהיקף של יותר מ-800 מיליון שקל, ותיק פרדי רובינסון, פעיל שוק ההון לשעבר שהיה בעל השליטה במילומור והורשע בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, פגיעה בניהול התאגיד ועוד.

לבני אומר ש"העבודה ברשות ניירות ערך מעניינת, נותנת אתגר גדול וגם מלמדת המון. העיסוק בזה נותן אפשרות להיות שותף בעיצוב הנורמות של שוק ההון. אתה גם עובד מול סנגורים מהשורה הראשונה, אז זה בית ספר לליטיגציה. באופן כללי, העבודה בשירות הציבורי היא מה שרציתי, זה קסם לי. מאבק בעבריינות כלכלית הוא דבר חשוב שמשפר את החברה ואני חושב שזה מייצג גם אתוס חיובי יותר לחיים במדינה. אני חושב שכל אחד בחלקת אלוהים הקטנה שלו יכול לתרום לעשיית הטוב וזה מה שאנחנו מנסים לעשות בפרקליטות. כוכב הצפון של רוב האנשים בפרקליטות זו השליחות הציבורית והרצון לעשות את הטוב. זה מה שמאפיין את המחלקה שלי".

מה אביך חשב על הקריירה שבה בחרת?

"אני חושב שהוא שמח. לאבא הייתה השפעה עליי כמעט בכל צומת. הוא היה אדם עם רגישות רבה לבני אדם מכל הסוגים, על חולשותיהם ומורכבותם. הוא היה מקשיב טוב מאוד, הייתה לו סקרנות כנה ואמיתית, ואני מנסה לאמץ את התכונות האלה שלו".

כתב: חן מענית / צילום: ענבל מרמרי

X

שיתוף הפרויקט

סגור