כשדייויד פדרמן אמר "אני מאמין שהספורט יביא את השלום בעולם", למה הוא התכוון?

במסגרת הפרוטוקולים של "ועדת שרעבי", שבחנה את מעמד השחקן הישראלי והגיעו לידי "גלובס", ניכרים המאמצים היצירתיים של נציגי מכבי ת"א בכדורסל, כדי להוריד את סוגיית המס של הספורטאים הזרים מסדר היום • מה עוד מגלים הפרוטוקולים? שיו"ר הוועדה, מנכ"ל משרד הספורט, הציע בעצמו כבר בישיבה השנייה להביא את העניין לטיפול חיצוני של חברת דלויט

נבחרת ישראל בכדורסל / צילום: אתר פיב"א
נבחרת ישראל בכדורסל / צילום: אתר פיב"א

השבוע פרסמה "ועדת שרעבי" את המלצותיה לטיפול בליגה בכדורסל. הוועדה הזו שמינתה שרת הספורט מירי רגב לא הביאה שום בשורה לכדורסל ולספורט. היא טחנה מים במשך שבועות והניחה את המלצותיה באיחור של כארבעה חודשים אחרי שהפגישות המסכמות נדחו ונדחו בשל חוסר יכולת למצוא פיתרון לגשר על פערים עצומים בין הצדדים.

לא היה לה סיכוי מלכתחילה לייצר משהו בעל ערך מעצם ההגדרה של הוועדה כמי שנועדה להניח "המלצות" בלבד על השולחן. ההמלצות הופכות מחייבות רק בהינתן ששני הצדדים לסכסוך - מינהלת הליגה בצד אחד, וארגון שחקני הכדורסל הישראלים בצד השני - מסכימים להן. מאחר והפערים הם גדולים ועקרוניים, התחושה היא שגם אם בסופו של דבר יחתמו הצדדים עליהן - המאבק על הדברים הגדולים יימשך במסלולים עוקפים. השחקנים, למשל, שהם הנפגעים העיקריים מההסכם המוצע שמקטין נוכחות של ישראלים על הפרקט משניים לאחד, ינסו לפתור את סוגיית הטבות המס לספורטאים זרים מול אנשי האוצר בחקיקה או בבית המשפט. בפעם הקודמת שהם הלכו בכל הכוח על הפליית המס של הספורטאי הישראלי, ב-2002, הם נעצרו בבג"ץ. אבל אז הקרקע עוד לא הייתה מוכנה.

לא היה לוועדה סיכוי להצליח גם כי אפילו הוועדה עצמה, אותה הוביל מנכ"ל משרד הספורט יוסי שרעבי, לא התייחסה לעצמה ברצינות והבינה שזה גדול עליה. איך יודעים את זה? מהפרוטוקולים של הדיונים שהגיעו לידי "גלובס" - בהם נראה ששרעבי דוחף בכל הכוח כבר מההתחלה להעסקת חברה חיצונית שתעשה עבודה רצינית. "בואו נעשה פסק זמן, בואו נעשה את מה שעושים בכדורגל - נביא את דלויט לעבודת עומק, למחקר עומק של הנושא...", מודיע שרעבי לנוכחים כבר בפגישה השנייה. "הוועדה הזאת תישאר כמו שהיא, הוועדה לוקחת יועץ חיצוני, נביא מישהו יחד איתם ונגדיר לו משימה".

תעודת זהות כחולה - אאוט

ברמה הפרקטית עסקה הוועדה בנושא אחד מהותי - בהגדרה מיהו בכלל "שחקן ישראלי". במלים פחות מכובסות, ניסיון לטפל בקומבינה שנקראת המתאזרחים בספורט הישראלי. נזכיר, מתאזרח הוא שחקן שלא נולד בישראל אבל זכה לקבל תעודת זהות ישראלית (התחתן עם ישראלית וכו') ונחשב מתוקף התעודה כישראלי לכל דבר. בכדורסל הישראלי משקלו שווה זהב לבעלי הקבוצות - הוא ממלא משבצת של ישראלי על המגרש מתוך שני המקומות שהקבוצות נדרשות על פי "החוק הרוסי". אבל לצרכי מס הוא זר לכל דבר - כלומר חל עליו מס מקסימלי מופחת של 25% בלבד.

את הקומבינה הזאת החליטה הוועדה להפסיק בכך שהמליצה על מעמד חדש בכדורסל הישראלי - "שחקן כחול-לבן". הרעיון: מעכשיו יהיו שני סוגים של שחקנים - זרים ושחקנים כחול-לבן, וקבוצות יהיו חייבות מינימום של שחקנים כחול-לבן בשורותיהן. רק שכדי להיחשב ל"שחקן כחול-לבן" לא יספיק למצוא כלה ישראלית ולהחזיק בתעודת זהות כחולה. אלא להיכנס לאחד משלושה מסלולים אפשריים - לשחק בקבוצת הנוער של המועדון לפחות שנתיים; לשחק בנבחרות של ישראל עד גיל 20; או לרשום לפחות ארבע הופעות בנבחרת הבוגרת של ישראל. עמד באחד מהקריטריונים? ייחשב ל"שחקן כחול לבן".

רגע, מי מהקבוצות יסכים להחלטה הזאת? למי היא טובה? בואו נחשוב רגע - בנבחרת ישראל הבוגרת משחקים נכון להיום ג'ון דיברתולומיאו (מתאזרח), ג'ייק כהן (מתאזרח), וגם אלכס תיוס (מתאזרח) כבר סגר את ארבע ההופעות הנדרשות כדי להפוך ל"שחקן כחול לבן". כולם שחקני מכבי ת"א.

ביניים ביניים

הוועדה נמנעה מלתת המלצות בנושא המהותי מכולם - הטבות המס לספורטאים זרים. לנושא הזה אמנם הוקדש דיון אחד שלם, הפגישה השלישית (נערכה ב-19.7.2018) אליה גם הגיעו נציגי האוצר עם מצגת שמראה איך ניתן לטפל בהטבות האלו מבלי לגרום נזק לקבוצות. אבל תפוח האדמה הזה שיוסדר בחקיקה הוא מסוכן וחם יותר מדי כדי לטפל בו ערב שנת בחירות, ועלול לסבך את השרה עם מנגנון לחצים מכיוון בעלי הקבוצות שיאיים עליה בקולות של חברי מרכז. ואת מה שמסוכן לקלפי - צריך לטאטא מהר מתחת לשטיח.

ועדיין, גם אם הנושא הזה נעלם והתפוגג מההמלצות, הוא יישלף שוב כשלא יהווה איום פוליטי מיידי. השחקנים כבר הצהירו כי יילכו בכל הכוח על סוגיית הטבות המס לספורטאים זרים מחוץ לדיוני הוועדה. מבחינתם הוועדה הייתה רק פלטפורמה להצפת הנושא והנחתו על סדר היום של אנשי האוצר, שכידוע מחפשים כיום כל שקל פנוי כדי לקחת לטובת הבור התקציבי הנוכחי או הבור הבא.

סיפור המס הוא הנקודה המכרעת בדיונים. הוא הרוביקון שאסור לחצות אותו. ודרכו אפשר להבין את הלחץ העצום שהפעילו אנשי מכבי ת"א בוועדה ומחוצה לה. בכל פעם שהנושא עלה או עשה סימנים של עלייה לשולחן - פעלה הקבוצה בכל הכוח כדי להסיר אותו משם. מכבי ת"א חוששת מסיפור המס. הקלות המס טובות לה וחוסכות לבעלים שלה הרבה מאוד כסף. ההתנגדות הזאת באה לידי ביטוי גם בוועדת שרעבי. גם אחרי שהנושא כבר עולה במהלך הדיונים בפגישות 2 ו-3, ופגישה 3 מוקדשת כולה לאנשי האוצר שמביאים את נושא המס לשולחן - עולה שמעון מזרחי יו"ר מכבי ת"א ואומר: "בהסכם ההבנות (בין הצדדים) נקבע כי נושא המיסוי לא יעלה". אבל הדיון בכל זאת מתקיים, ובאותה ישיבה מעלה נציג האוצר אילייה כץ מצגת מפורטת ובה מודל לפיו המדינה תהיה מוכנה להחזיר לקבוצות סכום של מיליוני שקלים - הפער במיסוי שייפול על הקבוצות בגין ביטול הטבות המס לספורטאים זרים. ההצעה הזו, כמו גם הצעות אחרות בנושא המיסוי, נעלמות ומתפוגגות במסגרת הלחץ העצום שמפעילה מכבי ת"א.

לפגישה מספר 2 מתייצבים דייויד פדרמן ובנו דני, מבעלי מכבי ת"א. דייויד פדרמן, כך לפי הפרוטוקולים, מציין כי "מכבי שילמה כל שנה עשרות מיליוני שקלים לרשות המסים. אם תאסוף את כל המסים של כל הקבוצות בליגה, זה לא מה שמכבי משלמת מבחינת מסים". בהמשך הוא מדבר על הקבוצה של המדינה, שבכלל עושה טובה למדינת ישראל: "כשישראל מתחרה בחו"ל היא מתחרה מול שלטונות טורקיה או ספרד וכו'. לכן צריך להבין שהמדינה הקטנה שלנו מתחרה במדינות אדירות מבחינת אוכלוסיה וגם השלטון עוזר להם בצורה משמעותית, גם במסים. אם אנחנו רוצים שהמדינה תתקדם ותזכה בגביע אירופה, אנחנו חייבים לעזור לקבוצות הישראליות המשחקות באירופה. זה מקדם את הספורט בישראל". פדרמן, איש עסקים, גם מפליג לעולמות שבהם אין מנהרות, טילים, ושבהם גר זאב עם כבש - רק בזכות הספורט והקבוצה שלו: "הספורט הוא דבר נפלא. אני מאמין שהוא יביא את השלום בעולם. יש דברים מאוד מרגשים בספורט ואנחנו כאן בכדי לקדם את הספורט ואת הכדורסל בישראל".

פדרמן מוכן לקדם את הכדורסל, את הספורט ואת השלום העולמי בתנאי שלא ייגעו לו בכיס. הוא שכח לספר כי במשך שנים המסים הללו ששולמו על ידי הקבוצה שלו חזרו בדלת השנייה בדמות הסכמי טלוויזיה עם ערוץ 1, כספי מדינה לכל דבר; הוא שכח לספר איך החוק שעמד על שלוש שנים פטור, צמח לארבע שנים פתאום; מילא זה. הוא שכח לציין כי מכבי ת"א כבר שנים היא קבוצה פרטית שמוחזקת בידי חמישה אנשי עסקים (שניים מהם לא ישראלים) שמשחקת ביורוליג, שהוא ארגון פרטי וסגור. מי שמשחק ביורוליג זוכה בשנים האחרונות למתנות כלכליות בזכות ההסגר הזה - מאז צימצמה היורוליג את מספר הקבוצות המשתתפות ל-16 ונעלה את שעריה, היא הצליחה להגדיל את הכנסותיה בעשרות אחוזים. מכבי ת"א נהנית ותמשיך ליהנות מהגידול בהכנסות היורוליג. פדרמן שכח להגיד בוועדה שרק מכבי נהנית ותיהנה מהכסף הזה ולא אף קבוצה ישראלית.

פדרמן לא סיפר, מקוצר הזמן כמובן, שהיורוליג עושה בימים אלו מאמצים אדירים שיאפשרו לה להעשיר עוד את הקופה של מכבי ת"א ושל בעלי הבית שלה. לאחרונה, כך לפי פרסומים, פועל מנכ"ל היורוליג ג’ורדי ברתומיאו בכל הכוח כדי להכניס ליורוליג קבוצה מאנגליה, או למען הדיוק קבוצה מלונדון. למרות שאין באנגליה כדורסל ראוי לשמו. לפי אותם פרסומים, במסגרת המאמצים יצא ברתומיאו לאיתור משקיעים בארה"ב ועניין אותם בהשקעה בקבוצת כדורסל בלונדון.

תגובת מכבי ת"א: "צריך להיות ברור שנושא המס נוגע לכל הספורט בישראל, לכל הענפים, והסוגייה המרכזית בו היא האמנה בין ישראל לארה"ב, שמעניקה פטור מלא לאמריקאים שמשתכרים עד 107 אלף דולר בשנה. זו הליבה. בנוגע לכמות בודדת של זרים שמעל סכום האמנה, אם יעלו את אחוז המס שלהם, זה יפגע בקבוצות שמשחקות באירופה, אבל האם זה יתן מקומות עבודה נוספים לשחקן הישראלי? בוודאי שלא. במדינות עימן מתחרות הקבוצות הישראליות במפעלים האירופיים, כמו טורקיה ובריה"מ לשעבר, מיסוי הספורטאים הוא כמחצית מזה הנהוג בישראל".