ישראל התקבלה לארגון FATF שמוביל את המאבק הגלובלי במימון טרור והלבנת הון

הארגון העניק ציוני הצטיינות ב-3 נושאים מרכזיים: מאבק במימון טרור; אפקטיביות פעילותה של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור; ומדיניות חילוט כספים שמקורם בפשיעה • שרת המשפטים שקד: הישג לאומי התורם ליכולת של ישראל להיאבק בטרור ומחזק את הכלכלה

איילת שקד ושלומית ווגמן-רטנר היום / צילום: כדיה לוי
איילת שקד ושלומית ווגמן-רטנר היום / צילום: כדיה לוי

הישג כלכלי חשוב לישראל: מליאת ארגון ה-FATF, כוח המשימה הבינלאומי המוביל את המאבק הגלובלי בהלבנת הון ומימון טרור, החליטה לאחרונה על צירופה של ישראל לארגון. הודעה על כך נמסרה היום (ב') במסיבת עיתונאים שכינסו שרת המשפטים, איילת שקד; ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון הטרור, ד"ר שלומית ווגמן-רטנר; ומנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור.

הFATF הוא ארגון בינלאומי יוקרתי המונה 35 מדינות חברות, מרביתן מדינות ה-G20, שקובע את הכללים הבינלאומיים בתחום. ההישג מקבל משנה תוקף בהתחשב בעובדה שלפני כ-16 שנה בלבד דורגה ישראל ברשימה השחורה של הארגון. לאחר ביקורת מקיפה שערך הארגון בישראל בשנה האחרונה, דוח הביקורת הסופי מעלה כי ישראל היא אחת משלוש המדינות המובילות בעולם מבחינת אפקטיביות המאבק בהלבנת הון ומימון טרור.

שרת המשפטים איילת שקד, אמרה ש"ההצטרפות לארגון היא הישג לאומי ברמה המדינית, התורם ליכולתה של ישראל להיאבק במימון טרור בזירה הבינלאומית, ומחזק את הכלכלה הישראלית".

בשורה אחת עם ארה"ב ובריטניה

דוח הביקורת על מדינת ישראל, שפורסם לצד ההכרזה על הצטרפותה לארגון, כולל סקירה מקיפה של משטר איסור הלבנת הון ומימון טרור בישראל וכן בוחן כיצד ועד כמה ישראל מיישמת את הסטנדרטים הבינלאומיים שקבע הארגון.

ממצאי הדוח קובעים כי ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בתחום המאבק במימון טרור והלבנת הון, בשורה אחת עם מדינות דוגמת ארה"ב ובריטניה.

הדוח ממקם את ישראל כאחת משלוש המדינות המובילות בעולם, אחרי ארה"ב ובריטניה, מבחינת אפקטיביות המשטר, ומעניק ציוני הצטיינות נדירים בשלושה נושאים מרכזיים: מאבק במימון טרור, אפקטיביות פעילותה של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, מדיניות חילוט כספים שמקורם בפשיעה.

הדוח מציין כי ישראל בוצעה הערכת סיכונים מהמעמיקות והיסודיות בעולם: במדינה קיימת הבנה טובה של סיכוני הלבנת הון ומימון טרור הניצבים בפניה, ופעילות הרשויות והמדיניות שלהן תואמות את הסיכונים שזוהו.

לפי הדוח, שיתוף-הפעולה הלאומי בישראל בתחום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור הוא מקיף וכולל את כלל הרשויות הרלוונטיות, אשר יוצרות יחד פלטפורמה יעילה לפיתוח אסטרטגיה למניעת הלבנת הון ומימון טרור. צוות העל בראשות היועץ המשפטי לממשלה מתווה בהצלחה את המדיניות ושיתופי-הפעולה של גופי האכיפה.

עוד נאמר בדוח שפעילות הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור היא מהאפקטיביות ביותר בעולם (בין שתי הרשויות המובילות בעולם). גופי האכיפה מבצעים שימוש אפקטיבי במודיעין הפיננסי שמתקבל מהרשות וממקורות נוספים, וחוקרים באופן אפקטיבי עבירות הלבנת הון. בין השנים 2017-2014 הוגשו בממוצע לשנה 50 כתבי אישום בעבירות הלבנת הון, כאשר 34 מתוכם הסתיימו בהרשעה, וזאת בהתאם לסיכונים הלאומיים.

הנתונים מעלים בנוסף כי הרשויות בארץ פועלות ביעילות על מנת לחלט את ההכנסות הנובעות מפשיעה ואת תוצרי הפשיעה בהצלחה גבוהה מאוד; ישראל תיעדפה את נושא החילוט, ועל כן התוצאות עולות בקנה אחד עם פרופיל סיכון הלבנת ההון במדינה. בין השנים 2017-2013, חילטה ישראל כ-24.6 מיליון אירו בממוצע בשנה.

עוד מעלה הדוח כי ישראל פיתחה מגוון רחב של מנגנונים יעילים למאבק בטרור ובמימון טרור; המדינה נוקטת פעולות אכיפה יעילות ביותר בטיפול בעבירות מימון טרור, בהתאם לסיכוני מימון טרור במדינה; מאמציהם הפרואקטיביים של רשויות הביטחון יעילים במניעת פעילות טרור עוד בשלביה המוקדמים. בין השנים 2017-2013, 37 תיקים הגיעו לכדי הרשעות בגין עבירה אחת או יותר של מימון טרור, בנוגע ל-26 בני אדם וישויות משפטיות.

לצד התשבחות, נמתחה ביקורת על כך שישראל טרם החילה את משטר איסור הלבנת ההון ומימון טרור על מתווכי נדל"ן, סוחרים במתכות יקרות ונותני שירותים לחברות ולנאמנויות, וכן על כך שלא הטילה חובות דיווח על פעולות חשודות על עורכי דין ורואי חשבון, כנדרש בסטנדרטים הבינ"ל. הביקורת על ישראל לא הסתיימה כאן. בנוסף, נקבע שהרגולטורים הפיננסיים בארץ טרם השלימו יישומו של מודל פיקוח מבוסס סיכון.

יצוין כי ישראל השקיעה משאבים רבים בשנתיים האחרונות בהיערכות מקיפה לביקורת הבינלאומית שביצע הארגון. זאת, לדברי הגורמים הממונים, מתוך הכרה בחשיבות ההליך ובתוצאותיו ובהשפעתו על המוניטין הבינלאומי של מדינת ישראל בכל הנוגע למאבק הגלובלי בהלבנת הון ומימון טרור. "הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים הובילה עבודת המטה הממשלתית של תהליך ההצטרפות המורכב, במהלכו שרת המשפטים ומנכ"לית המשרד פלמור קידמו ההליך ברמה האסטרטגית וליוו ההכנות מקרוב, והיועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט בהכוונת ומיקוד פעילות כל גופי האכיפה בהתאם לסיכוני המדינה", נמסר.

בין השותפים הרבים לתהליך נכללים גופי אכיפה: משטרת ישראל, רשות המסים, הרשות לניירות ערך, פרקליטות המדינה, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור; רגולטורים פיננסיים כבנק ישראל, הרשות לניירות ערך, רשות שוק ההון, משרד התקשורת, משרד הכלכלה, רשות התאגידים, גופי מודיעין וביטחון ועוד. כמו כן, מעורבות ותרומה של כ-40 גופים מפוקחים מהסקטור הפרטי, לרבות: בנקים, חברי בורסה, מנהלי תיקים, חברות ביטוח וגמל, נותני שירותי מטבע, זירות סוחר, בנק הדואר, לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, הבורסה ליהלומים ועוד

במסגרת מסיבת העיתונאים הוסיפה ואמרה השרה שקד כי "ההצטרפות לארגון היא הישג לאומי המחזק את הכלכלה הישראלית, ממצב את ישראל כמדינה אטרקטיבית להשקעות בינלאומיות, ומשפר את מעמדם של גופים בסקטור הפיננסי הישראלי ואת יכולתם לפעול בכלכלה העולמית. הדבר מאפשר למדינה להיות שותפה בעיצוב המדיניות העולמית בתחומי המאבק במימון טרור והלבנת ההון. משרד המשפטים בראשותי, באמצעות הרשות לאיסור הלבנת הון, יזם והובילו את מהלך ההצטרפות הדרמטי לארגון ותמך בקידום מהיר של מהלכי חקיקה רבים אשר נדרשו לצורך עמידה בסטנדרטים הגבוהים שנדרשו".

מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, מסרה: "מדובר בהישג שמעיד על עוצמתו של משרד המשפטים כמשרד מטה המוביל תהליכי עבודה וחקיקה מורכבים ברמה חוצת ממשלה, וכמשרד עם יכולות תכנון, הנחיה וביצוע ברמה הגבוהה ביותר. החלטת ה-FATF היא תוצאה של תהליך סדור ואינטנסיבי, שהמשרד הקצה לו משאבים ויצר מעטפת אסטרטגית וארגונית שאפשרה לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור להוביל את המהלך בהצלחה יוצאת דופן. הרשות, בהובלתה של ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, ובגיבוי מלא של שרת המשפטים והמשרד, הצליחה לרתום למהלך עשרות גופי ממשלה ומגזר פרטי, ולא פחות חשוב - לבצע תהליך פנימי של מיקוד ואפקטיביות שהפך אותה ליחידה מצטיינת בממשלה ובעולם. זו ההזדמנות להודות לשותפים הרבים במשרדנו ומכלל הרשויות ומשרדי הממשלה על התגייסותם ותרומתם הרבה לתהליך".

ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ד"ר ווגמן-רטנר, אמרה כי "הדוח משקף את קפיצת המדרגה המכרעת שביצעה ישראל בשני העשורים האחרונים בתפיסתה את תחום, הנחוצים להגנה על יושרת המערכת הפיננסית הישראלית ועל בטחונה, וממצב אותה בחוד החנית של המאבק העולמי. אני גאה במיוחד בדירוג ההצטיינות הגבוה שהוענק לרשות לאיסור הלבנת הון, כאחת משתי הרשויות האפקטיביות ביותר בעולם. מדובר בהישג לאומי אסטרטגי משמעותי, שהוא פרי מאמץ משותף של עשרות גורמי ממשל, ומשקף מאבק אפקטיבי וחסר פשרות במלביני ההון ומממני הטרור. ברצוני להודות לשותפים הרבים לתהליך בשנתיים האחרונות, ובייחוד לשרת המשפטים ומנכ"לית המשרד, ליועץ המשפטי לממשלה, וכן לכל שותפינו הרבים מגופי האכיפה, הביטחון, הרגולטורים, הסקטור הפרטי, ועובדי הרשות, אשר תרמו תרומה משמעותית להצלחה של מדינת ישראל בהליך וממשיכים לשתף פעולה על מנת לשפר את אפקטיביות המשטר בישראל".

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מסר כי הוא רואה חשיבות רבה בהמשך ביסוס וחיזוק היכולות של מובילי המאבק בתופעות חמורות אלה, כדי להמשיך ולהעמיק את הפגיעה האפקטיבית במקורות המימון ובתשתית הפיננסית של ארגוני הפשיעה והטרור בישראל". 

נשיא ארגון ה-FATF, מרשל בילינגסלי, בירך את ישראל על קבלתה לארגון ה-FATF. "במסגרת הליך הביקורת המקיף לבחינת משטר איסור הלבנת ההון ומימון הטרור, הוכיחה ישראל בהצלחה כי היא משיגה תוצאות טובות בזיהוי וטיפול בסיכונים הניצבים בפניה", אמר. לדברי בילינגסלי, "סיום הליך הביקורת איננו נקודת הסיום, אלא מהווה עבור ישראל נקודת פתיחה להמשך חיזוק המשטר. אנו בטוחים כי לאור מחויבותה של ישראל להגן על יושרת המערכת הפיננסית שלה, המדינה תפעל במהירות להטמיע את הפעולות המומלצות בדוח הביקורת. החברות ב-FATF פותחת פרק חדש לישראל והיא תעשיר את ה-FATF כארגון. אני בטוח שהניסיון והפרספקטיבה של ישראל יעניקו תרומה חשובה לעשיית הארגון".