מיי מאשרת: דחייה בהצבעה על הברקזיט, הליש"ט יורדת 0.8%

בצל הסיכוי הקלוש להצלחה - מיי לא תעלה מחר את התוכנית להצבעה, הליש"ט יורדת לשפל של 18 חודשים • האירו מתחזק מול הדולר בעולם • הדולר ירד ב-0.29% ושערו היציג נקבע על 3.727 שקלים; שערו היציג של האירו נקבע על 4.255 שקלים" • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הודיעה על דחיית ההצבעה הסופית על הברקזיט שתוכננה למחר. בתגובה, הליש"ט נסחרת בירידה של 0.8% מול הדולר - שפל של 18 חודשים.

מיי צפויה לצאת זוב לבריסל על מנת לדון שוב על התכנית. נראה כי לאחר שמיי הוזהרה מפני התנגדות עזה בהצבעה מחר, החליטה ראשת הממשלה לחסוך את המפלה. הפסד משמעותי בהצבעה עלול היה להביא לבחירות מוקדמות או למשאל עם חדש.

מוקדם יותר היום דווח כי בית הדין האירופי לצדק קבע שבריטניה יכולה לעצור באופן חד-צדדי את תהליך הברקזיט. פסיקה זו תגביר את הדרישות שעריכת משאל עם נוסף על חברותה של בריטניה באיחוד האירופי. 

"מיי מחזיקה בדעה כי זו היתה הבחירה של העם לצאת מהאיחוד האירופי, כך שאפילו ללכת למשאל עם נוסף מנוגד מבחינתה להליך הדמוקרטי", אמר יריב בכר, הנספח הכלכלי של ממשלת ישראל בבריטניה בשיחה עם "גלבוס".

בתוך כך, המסחר בשוק המט"ח מתנהל היו ברקע לסנטימנט השלילי שנרשם בשוקי המניות בעולם. עיני המשקיעים נשואות לקראת העדות של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, בהמשך השבוע. 

מדד הדולר אינדקס (DXY) נסחר כעת ללא שינוי, ואילו שער האירו עולה ב-0.2% מול הדולר ל-1.141 דולרים; במסחר מול השקל, הדולר ירד ב-0.29% ושערו היציג נקבע על 3.727 שקלים; האירו עלה ב-0.09% ושערו היציג נקבע על 4.255 שקלים.

"אמנם הצניחה במחירי הנפט משפרת את החשבון השוטף וגם תומכת בדולר גלובלית, כמו גם הקטנת המאזן של הפד ב-50 מיליארד בחודש, אבל תחזיות הריבית של הפד יתעדכנו בזמן הקרוב כלפי מטה ועשויות להוביל לחולשה של הדולר ברמה גלובלית", אמר יניב חברון, האסטרטג הראשי של אלומות. "הדולר מאבד גובה מול האירו ומול סל המטבעות בעקבות צפי להתמתנות קצב העלאות הריבית והפחתת תחזיות לשנתיים הקרובות. המגמה עשויה להתחזק בזמן הרוב".

בהקשר זה, יו"ר הפד פאואל צפוי להעיד בוושינגטון ביום רביעי הקרוב בפני הוועדה הכלכלית המשותפת. פאואל צפוי להתייחס לפעולות האחרונות שננקטו ביישום המדיניות המוניטרית. העדות תימסר בשני חלקים: בחלק הראשון תוקרא הצהרה מנוסחת מראש ובחלק שני תנהל הוועדה דיון במתכונת שאלות ותשובות. במהלך החלק השני עשויה להירשם תנודתיות גבוהה בשוק. נזכיר כי בהתבטאות האחרונה של פאואל שוק המניות הגיב בעליות חדות לאחר שפאואל אמר כי הריבית "קרובה" לסביבתה הניטרלית (בניגוד להתבטאות הקודמת), מה שהשוק פירש כדחייה בקצב העלאות הריבית.

בתוך כך, עיני השוק יופנו בנוסף להודעת הריבית האחרונה השנה של הבנק המרכזי של אירופה (ECB) ביום חמישי הקרוב. בהראל פיננסים מציינים כי למרות נתוני המאקרו החלשים, נראה כי הבנק המרכזי לא יסטה מתכניתו לסיים את הרכישות בסוף השנה. עם זאת, בהראל צופים כי הבנק המרכזי יעדכן תחזיות כלפי מטה, "מה שמרחיק עוד יותר את מועד העלאת הריבית ואולי יגרום לבנק להודיע שבמקרה שההאטה תתבסס הוא לא יהסס לתמוך בכלכלה".