תעריף החשמל עולה: ל-43% מצרכני החשמל הביתיים התעריף יתייקר ב-8.1%

ברשות החשמל מציינים כי כ-60% מהצרכנים הביתיים מחוברים עדיין בחיבור חד-פאזי, וההתייקרות של חשבונות החשמל שלהם תנוע בין 6.5% ל-6.9%, בהתאם להיקף הצריכה • נשיא התאחדות התעשיינים: "המגזר העסקי עומד בהתנגדותו הנחרצת לאופן העלאת תעריף החשמל"

מתקן של חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
מתקן של חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

התייקרות תעריף החשמל עשויה להגיע ל-8% במקרה של צרכני חשמל ביתיים בחיבור גדול (בד"כ תלת-פאזי), כך עולה מפירוט רכיבי עדכון תעריף החשמל שמפרסמת היום רשות החשמל. ברשות החשמל מציינים כי כ-60% מהצרכנים הביתיים מחוברים עדיין בחיבור חד-פאזי, וההתייקרות של חשבונות החשמל שלהם תנוע בין 6.5% ל-6.9%, בהתאם להיקף הצריכה. ההתייקרות לצרכנים בעלי חיבור תלת-פאזי גבוהה יותר בגלל יישום כללים חדשים בחישוב חשבון החשמל שמביאים בחשבון גם את עלות הקמת הרשת ולא רק את היקף הצריכה.

רשות החשמל החלה לחשב בשנה שעברה גם את העלות שמושקעת בחיבור הבתים לרשת החשמל - זאת מתוך תפיסה שאין זה הוגן שמי שאינו צורך חשמל בפועל לא ישלם כלל. כתוצאה מכך למשל צרכנים שאינם מתגוררים באופן קבוע בדירה, בין היתר משום שהם מחזיקים בישראל דירות רפאים - צרכנים אלה יספגו התייקרות של כ-15% בחשבונות החשמל שלהם, במידה והם מחזיקים בדירה בעלת חיבור תלת-פאזי.

עלות ייצור החשמל המוכרת בתעריף עלתה ב-5.9% והגיעה ל-25 מיליארד שקל - היקף ההוצאות המוכרות של חברת החשמל. במונחי אגורות לקוט"ש מדובר על עלייה 6.3% בתעריף החשמל לשימוש ביתי.

מאחורי התייקרות זו עומדת התייקרות במחירי הדלקים שהגדילה את הוצאות חברת החשמל המוכרות בתעריף ב-1.4 מיליארד שקל. התייקרות זו מורכבת מהתחזקות הדולר מול השקל, מהתייקרות מחירי הגז הטבעי מ"תמר", הפחם, והגז הטבעי הנוזלי LNG. מחיר הגז בבין חברת החשמל לבעלי הזכויות במאגר "תמר" הוא בדולרים וצמוד למדד המחירים לצרכן האמריקאי - ב-2019 צפויה עלות הגז מ"תמר" להתייקר ב-643 מיליון שקל ולייקר את תעריף החשמל ב-2.74%. התייקרות הפחם צפויה לייקר את תעריף החשמל ב-2.82% ועלות חיבור מתקנים לייצור חשמל מהשמש תייקר ב-2019 את תעריף החשמל ב-3.12%. 

ברוש: "המגזר העסקי עומד בהתנגדותו הנחרצת לאופן העלאת תעריף החשמל"

בעקבות הודעת רשות החשמל כי תעריפי החשמל יקפצו באף 8.1%, במקום ב- 6%, מסר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש כי "המגזר העסקי עומד בהתנגדותו הנחרצת לאופן העלאת התעריף, ודורש מרשות החשמל לעלות את התעריף באופן אחראי ומידתי. יש לפרוס את העלייה המתוכננת בתעריף החשמל על פני מספר שנים ובכך לצמצם את הגידול השנתי בתעריף החשמל לשנת 2019. יש לזכור כי העלאת תעריפי החשמל מצטרפת להעלאת תעריפי המים והארנונה על ידי הממשלה, שאחראית באופן ישיר להעלאת יוקר המחייה. החשמל הינו מרכיב משמעותי בסל ההוצאות, הן של הצרכן הביתי והן של המגזר העסקי, והעלאת תעריפי החשמל בצורה קיצונית, תפגע באופן ישיר בכלל אזרחי מדינת ישראל אשר יאלצו לשלם יותר עבור הזכות הבסיסית לצרוך חשמל ובאופן עקיף, כתוצאה מהעלאת מחירי המוצרים בשל העלאת מחירי החשמל. על רשות החשמל להתחשב בכלל אזרחי ישראל ולמנוע עלייה דרסטית ופתאומית של עד 8% בתעריף החשמל".

כמו כן הבהיר ברוש כי "ה'טעות' בה הודתה רשות החשמל מצטרפת לעובדה שהעלאת תעריפי החשמל פורסמה במהירות ללא הפרטים המלאים והמדויקים לציבור. מדובר בחוסר שקיפות קיצוני שמקורו בחוסר תשומת לב במקרה הטוב, ואף זלזול בכספי הצרכנים. אנו מקווים כי בהערכת העלויות המוכרות בתעריף החשמל ננקטת זהירות רבה יותר. היום פנתה התאחדות התעשיינים לרשות החשמל בבקשה לקבל את התחשיבים שעל פיהם החליטה הרשות לייקר את תעריפי החשמל, ובכוונת ההתאחדות לבדוק את העלויות ולפעול בהתאם לתוצאות הבדיקה. בנוסף אנו בוחנים האם אין בהעלאה הנוכחית פיצוי יתר, של מעל למיליארד וחצי השקלים, שרשות החשמל ציינה שנדרשים כתוספת בתעריף בשנת 2019".

יצרני החשמל הפרטיים מסרו בתגובה: "כפי שאמרנו בעת דיוני הרפורמה והצגנו לגורמים בממשלה, רק תחרות מלאה במשק החשמל תביא לירידת מחירים אמיתית. מהלך של הסבת תחנות פחמיות ישנות לגז, במקום הקמת תחנות גז טבעי חדשות ויעילות, היא גזירה על הציבור שתעלה לכל הפחות 5 מיליארד שקל ותביא לעלייה נוספת בתעריף החשמל בעתיד".