גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שתי זהויות, נוכל אחד: כך נחשפה תרמית הקריפטו של בועז מנור, שהורשע באחת ההונאות הגדולות בקנדה

פרויקט בלוקצ'יין טרמינל, שגייס 31 מיליון דולר בהנפקת מטבע דיגיטלי כדי לפתח גרסת קריפטו למסוף המידע הפיננסי של בלומברג, נוהל על ידי אדם בשם שון מקדונלד ● תחקיר בארה"ב חשף השבוע כי מקדונלד היה למעשה הישראלי-קנדי בועז מנור, שב-2012 נידון לארבע שנות מאסר בקנדה בגין הונאת משקיעים בקרן הגידור פורטוס, שניהלה נכסים בהיקף של 800 מיליון דולר

ביטקוין / שאטרסטוק
ביטקוין / שאטרסטוק

בשנה האחרונה פרסמנו ב"גלובס" לא מעט סיפורים מסעירים על שוק הקריפטו. אבל סיפורו של מיזם בלוקצ'יין טרמינל, שנחשף השבוע בתחקיר האתר האמריקאי The Block, כבר יכול לספק חומר לדרמה הוליוודית. התחקיר שנערך בחודשים האחרונים בארה"ב על ידי הכתב פרנק צפ'ארו, חשף כי מאחורי אחד המיזמים המעניינים בתחום המטבעות הדיגיטליים, שהצליח לגייס מיליוני דולרים ממשקיעים גדולים באסיה ובאוסטרליה, עמד אחד הנוכלים הפיננסיים הגדולים בהיסטוריה של קנדה, הישראלי-קנדי בועז מנור.

על פי התחקיר של פרנק צ'פארו מ-The Block, הצליח מנור, תחת השם הבדוי שון מקדונלד, להערים על העובדים, המשקיעים והלקוחות הפוטנציאליים של הסטארט-אפ האמריקאי בלוקצ'יין טרמינל (BCT), כשניצל את התנפחות הבועה של שוק הקריפטו בסוף 2017 כדי לרקום הונאה פיננסית רחבת-היקף.

חברת BCT פיתחה ממשרדיה בניו יורק גרסת קריפטו למסופי המידע הפיננסי של בלומברג, ואף הספיקה לספק עשרות מסופים כאלה לכמה קרנות גידור. המוצר שווק למשקיעים מוסדיים בוול סטריט ככלי שיסייע להם להשתלב בשוק המטבעות הדיגיטליים. בזמן שמנור החזיק במושכות של ניהול החברה, בתפקיד נשיא החברה שימש בוב בונומו, בכיר לשעבר בחברת ניהול ההשקעות אליאנס-ברנשטיין, שהצטרף ל-BCT בסוף 2017.

הגיוס עורר ציפיות גבוהות

בחודשים מארס-אפריל 2018 גייס הסטארט-אפ ממשקיעים בעולם 31 מיליון דולר בהנפקת המטבע הדיגיטלי, שנקרא כשם החברה BCT. על-פי המסמך שהוצג למשקיעים ב-ICO (ראו במסגרת הרחבה על גיוסי ה-ICO בשנה האחרונה), המטבע BCT נועד להיות אמצעי תשלום על השימוש בטרמינלים של החברה.

גיוס ההון של BCT היה מוצלח מאוד ועורר ציפיות גבוהות בקרב המשקיעים, אבל בדרכו של הסטארט-אפ חלה תפנית חדה כשנשיא החברה, בונומו, התפטר במפתיע בקיץ האחרון. כמה שבועות לאחר מכן חשף מנור בפני כמה מעובדיו את זהותו האמיתית, והחברה הפסיקה לשלם לעובדים משכורות.

על-פי הכתבה שפורסמה השבוע, לא ברור איפה נמצא מנור כיום, אבל הפרויקט של בלוקצ'יין טרמינל ממשיך לפעול תחת חברה חדשה, שנקראת BCT Inc. בסוף אוקטובר הודיעה החברה החדשה כי המוצר של בלוקצ'יין טרמינל יוצע למכירה לראשונה לציבור הרחב.

עובדי החברה לשעבר, שביקשו מאתר The Block לדבר בעילום-שם מחשש לשלומם, סיפרו כי בחודשים האחרונים התברר להם כי המוצר של בלוקצ'יין טרמינל היה רק "חלון ראווה" מטעה שיצר מייסד החברה, מנור. לטענתם, כל פרויקט BCT היה תרמית אחת גדולה שיזם מנור, שהתחזה כדי להסתיר את זהותו האמיתית ואת עברו כנוכל פיננסי רב-מעללים. מעבר לשם הבדוי, הוא גם הוסיף כמה קילוגרמים למשקלו, צבע את שערו וגידל זקן.

"איש בחברה לא היה מודע לזהותו האמיתית של שון, ואיש לא ידע על עברו", אמר עובד לשעבר ב-BCT. "בכל פעם שמישהו ניסה להתקרב לאמת, שון הרחיק אותו". בחודשים האחרונים גילו עובדי החברה לשעבר כי שון מקדונלד היה למעשה בועז מנור - אחד מעברייני הצווארון הלבן הגדולים בתולדות קנדה.

שוב נמלט לישראל?

על-פי פרסומים קודמים בתקשורת, מנור היגר מישראל לקנדה עם אביו, דניאל מנור, ב-1988. אביו, שהיה מהנדס בוגר הטכניון ואוניברסיטת פרינסטון, עבד בישראל בפיתוח מערכות הגנה עבור צה"ל, ועם מעברו לקנדה הקים את חברת אלקטרוניק אינטגרייטד סיסטמס (EIS). הבן בועז, שסיים את לימודיו באוניברסיטת טורונטו ב-1996 עם תואר ראשון במדעים, החליט לאחר שעבד זמן קצר ב-EIS לעבור לתחום הפיננסי והצטרף לחברת סאות'וויו, שם פגש את שותפו לעתיד, מייקל מנדלסון.

מנדלסון ומנור הקימו יחד את חברת ההשקעות KBL קפיטל קורפ, שהתמחתה בגיוס הון לסטארט-אפים. עם התפוצצות בועת האינטרנט בשנת 2000 עברו השניים לנהל השקעות בקרנות גידור. ב-2003 הקים מנור יחד עם מנדלסון את קבוצת Portus, שצמחה והפכה לאחת מקרנות הגידור הגדולות בקנדה, שניהלה נכסים בהיקף של 800 מיליון דולר עבור כ-26 אלף משקיעים.

על-פי פרסומים קודמים, קריסת הקרן ב-2005 גררה חקירה במחוז אונטריו שבקנדה, וב-2007 הוגשו נגד מנדלסון ומנור כתבי אישום בגין הונאה והלבנת כספים. מנור נמלט לישראל עם פתיחת החקירה ב-2005, ואילו מנדלסון, שנותר בקנדה ועמד למשפט, הודה בסעיף אישום אחד של הונאה, נידון לעונש מאסר של שנתיים ושוחרר על-תנאי כעבור 6 חודשים.

מנור, לעומת זאת, הסגיר את עצמו לרשויות בקנדה רק ב-2008, ובסוף 2010, במסגרת עסקת טיעון, הודה בהלבנת כספים ובהפרת צו בית משפט ונידון ל-4 שנות מאסר. ב-2012 הגיע מנור להסדר עם הרשות לניירות ערך באונטריו (OSC), שבמסגרתו נאסר עליו לעסוק אי-פעם במסחר בניירות ערך או לשמש דירקטור או חבר הנהלה בחברה ציבורית. נוסף על כך, מנור הסכים להחזיר סכום של 8.8 מיליון דולר, שהועברו על-ידו לשתי חברות בהונג קונג ושימשו לרכישת יהלומים.

כאמור, אתר The Block לא הצליח לאתר את מנור ולקבל ממנו תגובה לממצאי התחקיר על מעורבותו בפרויקט בלוקצ׳יין טרמינל. כעת מעניין יהיה לראות כיצד יחליטו רשויות החוק בארה"ב או בקנדה לטפל בפרשה ולגלות אם מנור אולי שוב ימצא את דרכו לישראל. 

נגמרו ימי ה-ICO העליזים

בחודשים האחרונים נראה כי גאות ההנפקות הראשוניות של מטבעות דיגיטליים (Initial Coin Offering או בקיצור ICO) תמה ונשלמה. בנובמבר האחרון הסתכמו כל גיוסי ה-ICO בעולם בסכום של 65 מיליון דולר, בהשוואה להיקפים חודשיים של יותר מ-2 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2018, על-פי נתוני חברת המחקר diar.

לפי נתוני diar, גיוסי ה-ICO מתחילת השנה ועד לסוף נובמבר הסתכמו ביותר מ-12.2 מיליארד דולר. ואולם, בחמשת החודשים האחרונים חלה דעיכה בהיקף הגיוסים על רקע החששות מתגובת-נגד רגולטורית להנפקות המטבעות הדיגיטליים וכן בעקבות האטה משמעותית בשוק הקריפטו, כשמחירי המטבעות הדיגיטליים צנחו והותירו טעם מר בפיהם של מיליוני משקיעים בעולם.

גיוסי ההון בהנפקות של מטבעות דיגיטליים

ביטקוין, המטבע הדיגיטלי המוביל בשוק, נסחר היום (ד') בשעות הבוקר במחיר ממוצע של 3,430 דולר, לאחר שצנח בחודש האחרון ב-47%, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. שער הביטקוין (BTC ) נמוך ב-82% ממחיר השיא של כ-20 אלף דולר שבו נסחר בדצמבר 2017. ביום שישי האחרון צנח הביטקוין למחיר של 3,280 דולר - שפל של 14 חודשים.

בנאום שנשא בשבוע שעבר יו"ר רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), ג'יי קלייטון, הוא התייחס לגיוסי ה-ICO ואמר שהוא סבור כי "הם עשויים להיות דרך יעילה ליזמים לגייס הון. עם זאת, אופיו הטכנולוגי החדש של ה-ICO אינו משנה את הנקודה היסודית שכאשר נייר ערך מוצע לציבור, חייבים לציית לחוקי ניירות ערך". לפיכך, אין זה סביר שמנגנון גיוס הכספים של חברות הבלוקצ'יין, לפחות במתכונתו הנוכחית הבלתי מבוקרת, ימשיך לצבור עניין רב כשהשוק יעבור לפלטפורמות מפוקחות של הנפקת מטבעות דיגיטליים כניירות ערך, שסוללות את הדרך לתחום חדש של גיוס השקעות.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול