התייקרות החשמל: מאיצה בכ-20% את האינפלציה, מקרבת העלאות ריבית

ההתייקרות תבוא לידי ביטוי בחודש ינואר כשסעיף החשמל לבדו מעלה את המדד ב-0.13 נקודות האחוז • בנוסף עשויה ההתייקרות לחולל גל של התייקרויות במשק של שירותים ומוצרים נוספים

משלמים חשבונות. הכול יעלה יותר  / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
משלמים חשבונות. הכול יעלה יותר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

העלאת המחירים מעוררת דאגה גם בקרב התאחדות התעשיינים. שם הביעו היום (ד’) דאגה מהכוונה לייקר את מחירי החשמל ב-8% ואת מחירי המים ב-4.5%, והזהירו כי אלה יטילו עלויות של מאות מיליוני שקלים על התעשייה, וכתוצאה מכך גם על הצרכנים. "אין ואקום. ברגע שהעלויות האובייקטיביות כמו מחירי המים, החשמל והארנונה עולות, לצד מגמות של העלאת שכר והתייקרות של חומרים גלם מסוימים, הן יתגלגלו לצרכן. אין ארוחות חינם", אמר בשיחה עם "גלובס" מנהל האגף למחקר כלכלי בהתאחדות, נתנאל היימן.

בכוונת התאחדות התעשיינים להופיע במסגרת הליכי השימוע שצפויות לקיים רשות החשמל ורשות המים לקראת אישור העלאת התעריפים לציבור, ולהביע את הסתייגויותיה.

בנוסף לכך, התייקרות תעריפי החשמל עשויה להאיץ את קצב האינפלציה הנוכחי בכ-20% בכך שתתרום 0.2 נקודות אחוז למדד המחירים, בחישוב שנתי, כך מעריכים כלכלנים העוקבים אחר נתוני המדד. ההתייקרות תבוא לידי ביטוי בחודש ינואר כשסעיף החשמל לבדו מעלה את המדד ב-0.13 נקודות האחוז, כך אמר ל"גלובס" אלכס זבז’ינסקי כלכלן ראשי בבית השקעות מיטב דש. לצד התייקרות תעריף המים, צפוי קצב עליית המחירים השנתי להאיץ ב-0.17 נקודות.

ההערכה של 0.2 נקודות אחוז מתבססת על התייקרויות של שירותים ומוצרים נוספים, כמו המים שהחשמל משמש תשומה עיקרית בתהליך הייצור שלהם. ללא קשר, עשויה ההתייקרות לחולל גל של התייקרויות במשק של שירותים ומוצרים נוספים, גם אם מחירם לא הושפע במישרין מהתייקרות החשמל.

גם קצב העלאת הריבית עשוי להיות מושפע מהעלאת התעריפים. בחודש שעבר הודיעה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל על העלאת הריבית ל-0.25% וציינה כי תשקול העלאות נוספות אם התנאים יאפשרו זאת. בעת העלאת הריבית עמדו ציפיות האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים על 1%, כלומר על הגבול התחתון של יעד האינפלציה של הבנק (שנע בין 1% ל-3%). ההתייקרות תתרום לפיכך להתבססות האינפלציה בתוך תחום היעד ותסלול את הדרך להעלאות ריבית נוספות.

חשוב לציין כי הירידה החדה במחיר הנפט שהביאה לירידת מחירי הסולר והבנזין מקזזת במידה מסויימת את השפעת התייקרות החשמל - אולם בבנק ישראל מעדיפים לעקוב אחר מדד המחירים בנטרול רכיב הנפט (וגם הפירות והירקות) - בגלל תנדתיותו הרבה.

בתוך כך, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) פנה ליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, משה גפני בבקשה לקיים דיון על גל ההתייקרויות הצפוי. "הגידול הדרמטי בתעריף החשמל מתרחש במקביל לחוסר שקיפות בנתונים. המידע שפורסם לציבור לא מאפשר הבנה מלאה של בסיס קביעת התעריף ל 2019", כתב לוי לגפני.
עוד הוסיף לוי כי "המציאות הכלכלית שעומדת לפתחנו - גירעון ממשלתי גדול, קיצוץ בתקציבי משרדי הממשלה, עליית מחירי חשמל דרמטית והורדת מכסים פראית שמאיימים על התעשייה הישראלית ועל הצרכנים מחייבים דיון דחוף, שכן השפעתם היא גלי פיטורים והעלאות מחירים לצרכן".