ביומיקס חתמה על הסכם שת"פ עם ג'ונסון אנד ג'ונסון

החברות יפעלו להתאים אישית תרופות של ג'ונסון אנד ג'ונסון לחולי קרוהן וקוליטיס

חיידקים / צילום: shutterstock
חיידקים / צילום: shutterstock

ביומיקס הודיעה היום (ה') כי חתמה על הסכם שיתוף-פעולה עם ינסן (Janssen), זרוע פיתוח ושיווק התרופות של ג'ונסון אנד ג'ונסון, לצורך ניבוי הצלחה של תרופות של ינסן בטיפול במחלות מעי דלקתי (קרוהן וקוליטיס). החברות ישתמשו בפלטפורמת מיפוי תמהיל חיידקי המעי (המיקרוביום) של ביומיקס כדי לזהות מראש אילו חולים עשויים להגיב לתרופות מסויימות של ינסן ואילו חולים לא ייהנו מהן.

פרטי ההסכם לא נמסרו אולם ביומיקס ציינה כי היא אינה חברת שירות, כלומר היא מכוונת לכך שכל הסכם שתחתום עליו כולל חלק כלשהו במוצר הסופי.

ביומיקס היא חברה המשלבת יכולות ייחודיות במיפוי הגנטיקה של חיידקים בתוך ועל פני גוף האדם, יחד עם יכולות לפיתוח וירוסים בשם פאג'ים, אשר יכולים לחסל חיידק מסוים מתוך התמהיל.

ההסכם עם ינסן קשור רק ברכיב הראשון בטכנולוגיה, מיפוי החיידקים. אולם, אם תוך כדי הפיתוח ביומיקס תזהה חיידקים ייחודיים שמשפיעים על התגובה לטיפול של ינסן, תהיה לה זכות להשתמש בידע הזה כחלק מתהליך הפיתוח של מוצרי פאג' עצמאיים שלה עבור החולים שלא הגיבו.

חיסול סלקטיבי של חיידקים

בצנרת של ביומיקס כבר ישנם מספר מוצרי פאג' עצמאיים. המוצר המוביל נועד לטיפול באקנה על ידי חיסול ספציפי של חיידק הגורם לאקנה ללא פגיעה ביתר החיידקים שנמצאים על העור. לדברי החברה, בשנים האחרונות ישנה עליה בעמידות של אקנה לאנטיביוטיקה, שהיא הטיפול הקלאסי למחלה זו. חיסול סלקטיבי של חיידק אחד באמצעות פאג', הוא טיפול חדש שעדיין לא נוצרה לו עמידות, וכן העובדה שלא הורגים את כל החיידקים על פני העור אלא רק אחד מסוים, עשויה להפחית את הסיכוי שלטיפול זה תיווצר עמידות בהמשך.

ניסוי במוצר הפאג' לאקנה צפוי להתחיל ב-2019. כמו כן יש לחברה תמהיל פאג'ים לטיפול במחלות דלקתיות של המעי (ללא קשר להסכם הנוכחי עם ינסן), אשר אמור להיכנס לניסויים קליניים ב-2020. בתקופה הקרובה עוסקת החברה בפיתוח תהליכי הייצור למוצריה הייחודיים.

ביומיקס מעסיקה 60 עובדים. לדברי יונתן סולומון, מנכ"ל ביומיקס: "XMarker, הפלטפורמה שנוצרה על ידי ביומיקס כדי לגלות מטרות טיפוליות חיידקיות, מבוססת על אלגוריתמים מתקדמים שפותחו על ידי המדענים המייסדים והצוות החישובי שלנו. בנוסף לגילוי מטרות טיפוליות, אנו סבורים שהכלים החישוביים שלנו לניתוח המיקרוביום צופנים הבטחה גדולה לפיתוח סוג חדש של סמנים ביולוגיים שינבאו הצלחת טיפול עבור מחלות מרכזיות כמו מחלות כבד, סרטן ומחלות מעי דלקתיות".

ביומיקס מתבססות על מחקר פורץ דרך של הפרופסורים רותם שורק, ערן אלינב, וערן סגל, ממכון ויצמן, ושל פרופסור טימות'י ק. לו מ-MIT.

החברה הוקמה בחממת הביוטק פיוצ'ראקס של אורבימד, ג'ונסון אנד ג'ונסון וטקדה, ועוד לפני שבגרה מן החממה קיבלה השקעה משלושה השותפים יחד עם קרן Seventure Partners המתמחה בתחום המיקרוביום, Mirae Asset Global Investments ו-SBI. עד כה גייסה החברה 24 מיליון דולר בנוסף להשקעת החממה.