הסכם פשרה: אבנר קופל ישלם לאפקון הציבורית מאות אלפי שקלים

אפקון דרשה לייחס לקופל את חובות סוכנות הביטוח רב אור שבה החזיק, בסך 1.4 מיליון שקל • בפשרה סוכם כי קופל ישלם לאפקון כ-162 אלף שקל

אבנר קופל / צילום: שלומי יוסף
אבנר קופל / צילום: שלומי יוסף

לאחר כמעט 5 שנים, החברה הציבורית "אפקון בקרה ואוטומציה" ואיש הביטוח ויו"ר איגוד הכדורסל לשעבר, אבנר קופל, הגיעו לפשרה בתביעה על סך 1.4 מיליון שקל שהגישה אפקון נגד קופל. במסגרת הסכם הפשרה, שזכה לתוקף של פסק דין לאחר שאושר על-ידי בית משפט השלום בתל-אביב, הוסכם בין הצדדים כי התביעה תסולק, ואפקון תקבל מקופל באופן אישי כ-162 אלף שקל ב-6 תשלומים. זאת, "בגין פיצוי נזקיה של אפקון הנטענים, לרבות עוגמת-נפש הנטענת".

בתביעה המקורית, שהוגשה בפברואר 2014, ביקשה אפקון, חברה ציבורית העוסקת בין השאר בביצוע ומתן פתרונות לפרויקטים עתירי מערכות וטכנולוגיות בתחומי התשתיות, להרים את מסך ההתאגדות שבין סוכנות הביטוח "רב אור" שבה החזיק קופל לבין קופל עצמו, ולייחס לאחרון את חובות הסוכנות כלפי אפקון.

החוב לאפקון מקבוצת שלמה (אפקון נרכשה בשנת 2003 על-יד איש העסקים שלמה שמלצר ז"ל) נובע, בין היתר, מפסק דין של בית משפט השלום בתל-אביב שניתן בשנת 2010. במסגרת אותו פסק דין, שעסק בתביעות הדדיות של "רב אור" ושל אפקון, חויבה "רב אור" לשלם לאפקון סך של כ-314 אלף שקל (קרן). סכום זה האמיר במהלך השנים, בשל תוספות והפרשי הצמדה וריבית שונים, לסך כולל של כ-1.4 מיליון שקל. 

במסגרת כתב התביעה,טענה אפקון - באמצעות עורכי הדין גדעון פישר, רפי יולזרי וחן אילוז ממשרד גדעון פישר ושות' - כי יש להרים את מסך ההתאגדות במקרה זה ולחייב את קופל באופן אישי בתשלום שנקבע בפסק הדין מ-2010. בתביעתה פירטה אפקון, בין השאר, כיצד קופל נהג להבריח את נכסי החברות המצויות בבעלותו או בשליטתו ולרוקן אותן מתוכנן. כל זאת, נטען, תוך ביצוע הפרות מול רשות המסים.

מנגד, קופל הכחיש - באמצעות עורכי הדין ארז דר לולו וישי לבנון ממשרד ליפא-מאיר ושות' - את הטענות להברחת נכסים מצידו, וטען כי הרמת מסך צריכה להיעשות רק במקרים קיצוניים שהמקרה שלו אינו נמנה עימם.

במסגרת הסכם הפשרה שאליו הגיעו הצדדים, השופטת נאוה ברוורמן לא נדרשה בסופו של דבר להכריע בשאלת הרמת מסך ההתאגדות בעניינו של קופל; אולם בכל הקשור לעיקולים שנרשמו על-שמו של קופל, קבעה השופטת כי אלה ייוותרו על כנם "עד לפירעון מלוא הסכום בפועל".

נזכיר כי בסוף נובמבר 2010 נעצר קופל על-ידי חוקרי רשות המסים בחשד להתחמקות מתשלום מס בהיקף 7 מיליון שקל. לפי החשד (שהוכח בחלקו), קופל, שבאותה עת היה יו"ר מינהלת הליגה בכדורסל וחבר הנהלת ההתאחדות לכדורגל, לא דיווח על הכנסות שקיבל עבור חברת הביטוח שבבעלותו, "רב אור", שהייתה סוכנות של חברת הפניקס שבבעלות יצחק תשובה. קופל הורשע בהעלמת מס בסך 7 מיליון שקל, ובמסגרת פסק דין חלוט נשלח לכלא ל-20 חודשי מאסר בפועל.