חברות מדיה | בלעדי

לאחר רכישת חברת החדשות: קשת תעלה את מחירי הפרסום החל מחודש ינואר

חברות המדיה התבשרו על ייקור זמן הפרסום בחדשות וצמצום משמעותי בבונוסים • ל"גלובס" נודע כי ההתייקרות תגיע לכ-15% - תלוי בתמהיל המדיה של המפרסם

אחרי שהשלימה את קניית חלקה של רשת בחברת החדשות, קשת ממשיכה להיערך כלכלית ליום שאחרי המיזוג בין רשת וערוץ עשר: ל"גלובס" נודע כי החברה מתכננת להעלות את מחירי הפרסום שלה החל מחודש ינואר, כשעיקר העלייה תתמקד בזמן פרסום החדשות. בנוסף יקוצצו באופן משמעותי זמני הבונוס (זמן פרסום חינם - ע.ב) שניתן לחברות המדיה ולמפרסמים.

בימים האחרונים החלו מנהלי קשת בשיחות תדרוך עם חברות המדיה הגדולות כדי להכין אותם למהלך המתגבש. משיחות אלה עולה כי ההתייקרות במחירי הפרסום תעמוד על כ-8%-15% - תלוי בתמהיל המדיה של המפרסם/חברת המדיה בחלק של החדשות, בכלל תמהיל המדיה בהיקף הבונוסים וכדומה. 

בשוק המדיה לא הופתעו 

עיתוי העלאת המחיר בקשת אינו מקרי, שכן המיזוג ההולך וקרב של רשת וערוץ עשר מצמצם את כמות השחקנים בשוק ומותיר יותר כוח בידי שני הערוצים לעשות את מה ש-7 שנים כולם נמנעו לעשות - להעלות מחירים. נציין כי מסורתית קשת נחשבה לשחקן היקר מבין הערוצים המסחריים, ובחודשים האחרונים על רקע המגבלות שיש על הערוצים המתחרים ההובלה שלה ברייטינג הפכה למובהקת. 

יש להניח כי ההחלטה של קשת להעלות מחירים לא נופלת על הגורמים בשוק המדיה כרעם ביום בהיר, שכן רובם העריכו שהמיזוג הקרוב בין רשת וערוץ עשר צפוי להביא לעליות במחירי הפרסום בשוק הטלוויזיה כולו בעקבות הצמצום כאמור במספר הגורמים המשדרים. הנחת העבודה של כולם היא שגם בערוץ הממוזג רשת-עשר ישאפו להעלות מחיר ביום שאחרי המיזוג.

כפי שנחשף ב"גלובס", את הסנונית הראשונה המבשרת על התהליך ניתן היה לראות בשבוע שעבר, כשקשת הודיעה לחברות המדיה על העלאת מחירי הפרסום של חסויות מזג-האוויר החל מחודש ינואר הקרוב.

מקפצה לתוכניות הפריים-טיים

נזכיר כי התנאי היחיד של הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, לאישור המיזוג בין רשת לערוץ עשר היה מכירת חלקה של רשת בחברת החדשות לקשת. ואכן, בשבועות האחרונים נחתם חוזה בין הצדדים, במסגרתו תשלם קשת לרשת 120 מיליון שקל תמורת חלקה, וחברת החדשות תעבור לבעלות מלאה של קשת. המשמעות היא שקשת צריכה לשלם 100 מיליון שקל במזומן ובנוסף לשאת בעלויות מימון התוכן בעצמה.

למרות שרשת וקשת שידרו עד עתה את אותה מהדורת חדשות, כשבקשת היא זכתה לנתוני צפייה גבוהים משמעותית. כעת, המיזוג בין רשת וערוץ עשר הולך לייצר הבדל משמעותי בצפייה בחדשות, כאשר לראשונה מזה 25 שנה המהדורה תשודר בקשת בלבד. לפי הערכות בשוק, נתוני הרייטינג של החדשות אחרי המיזוג צפויים לגדול עוד יותר, כי לא כל הצופים שצפו בתוכנית ברשת יעברו אוטומטית לצפות במהדורה החדשה שתעלה באפיק הממוזג, וסביר להניח שחלקם יחפשו את החדשות המוכרות להם בקשת.

לחדשות יש חשיבות גבוהה לא רק בגלל נתוני הרייטינג שהיא זוכה להם אלא גם בגלל שהיא מהווה מקפצה לתוכניות הפריים-טיים שבאות אחריה. השעות שבין 20:00-23:00, ששליש מהן מוקדש לחדשות, מהוות את החלק ביום שממנו מרוויחים בערוצים המסחריים את עיקר הכסף מפרסום.