לא מטייחים ולא משקרים - מפקדי צה"ל אומרים את מה שחושבים

המפקדים אומרים את דבריהם בפורומים הראויים ובחריפות הנדרשת

ליברמן עם מפקדים בגזרה בביקורו בעוטף עזה / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ליברמן עם מפקדים בגזרה בביקורו בעוטף עזה / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

קראתי את מאמרו של מתי גולן: "מי חושש מבדיקה" ("גלובס", 16.12.2018). כל כך מעט תוכן רלוונטי ובעיקר, ללא אחריות לאמת. לשאלתו, "איפה אתה חי?", אומר כך, אני חי כמוך במדינת ישראל. בגיל 19 שירתתי כטנקיסט במלחמת יום הכיפורים. מאחר שהשריון איבד רבים מקציניו, בחרתי להמשיך ולשרת במשך 35 שנה בקבע. כמו רבים מחברי המפקדים בסדיר ובמילואים, כולנו שייכים לאלה שעושים וכשכך, גם לאלה שטועים. כמוהם, אני נושא על גבי משקלים כבדים של אובדן חיים ושואל לא פעם מה יכולתי לעשות אחרת, ומה אעשה כדי לתקן.

אוסיף לשאלתך, "איפה אתה חי?", אני מתגורר בגליל, אב לשישה, אחד מהם נמצא כעת בשבוע השלישי לטירונות בחטיבת הצנחנים. אני גאה בו וסומך על שרשרת הפיקוד שלו. את תגובתי למאמרך, החלטתי לכתוב לא בשבילי, אלא לכבודם של מפקדי צה"ל. אלה שאודותם כתבת "שאתה קצת מכיר את מה שהולך שם" ושאתה מבקש להודיע לי ש"יש שם המון שקרנים".

לגבי דוח ידידי האלוף במיל' יצחק בריק, אומר ואדגיש: מפקדי צה"ל בסדיר ובמילואים, ראויים למלוא אמון הציבור. קראתי את הדוח במלואו (הגלוי והמסווג). נפגשתי עם בריק ועם מפקדים בכירים בצה"ל. בחודשיים האחרונים, ביחד עם חברי בוועדת חוץ וביטחון, ביקרנו בימ"חים. נפגשנו עם מפקדים ונגדים ללא מפקדיהם. עם מפקדי גדודים במילואים, עם מפקדי חטיבות ומפקדי אוגדות. אני מאוד סומך על המפקדים בסדיר ובקבע. לצורך העניין אומר, שמפקדי הגדודים במילואים אומרים את האמת שלהם ללא כחל ושרק.

בשיחותי עם המפקדים שמעתי על פערים דוגמת כמות גדולה של משאיות לא כשירות, על נגדים המשתכרים כ-5,600 שקל בחודש ועל הקושי בהחתמתם לימ"חים. שאלתי שאלות קשות מתוך הנקודות שאותן העלה בריק בדוח החשוב שלו.

לעיתים קיבלתי תשובות שאינן מבטאות מענה מלא לפער, בעיקר בשל הגדרת סדרי עדיפויות על בסיס משאבים חסרים. לא פגשתי טיוח. שמעתי גם אמירות על תקופות אימונים בצבא היבשה שלא היו במשך שנים רבות, על יחידות לוחמות מלאות בכוח אדם ותחושת ביטחון של המפקדים בכלי הלחימה שלהם.

בימים הקרובים ייצא דוח של ועדת משנה למוכנות, שנכתב על ידי ראש הוועדה ח"כ עומר בר לב, שעליו חתומים לאחר דיונים והערות חברי הוועדה. פערים יהיו. היבשה תחת הנהגתו של הרמטכ"ל היוצא גדי אייזנקוט קיבלה עדיפות שלא הייתה מאז תקופתו של הרמטכ"ל גבי אשכנזי, עם תום מלחמת לבנון השנייה.

את דברי הרלוונטיים לעשייה, השמעתי בוועדת חוץ וביטחון. את דברי בוועדת ביקורת המדינה, אמרתי בכעס אמיתי על הערות בנוסח: "פיהם וליבם של מפקדי צה"ל אינם שווים". אני מכיר רבים מהמפקדים, חלקם שירתו תחת פיקודי, אני קובע מתוך ידע, שמפקדי צה"ל בהכללה, הם ישרים ואומרים את דבריהם בפורומים הראויים ובחריפות הנדרשת. האם יש חריגים? התשובה בוודאי, ובהם צריך לטפל.

הטון והדרך שבה אמרתי את הדברים החריפים לחברי יצחק בריק, היו טעות. ביום ששי האחרון התקשרתי והתנצלתי בפניו. דאגתי גם לפרסם את התנצלותי. סיכמנו, שנמשיך לעשות ביחד ככל שניתן על מנת לתקן. 

לך, מר גולן, אני מציע להתנצל בפני כלל מפקדי צה"ל על אמירותיך הפוגעניות והלא ראויות. 

הכותב הוא חבר כנסת מהמחנה הציוני וחבר בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת