למה בלשכת השמאים לא מצליחים לשמור על ועדת ביקורת מתפקדת במשך כמעט שנתיים

לא שקט בלשכת שמאי המקרקעין: יו"ר ועדת הביקורת התפטרה, ולאחר שגם יתר חברי הוועדה התפטרו, היא התחרטה ולוועדה מונו חברים חדשים ללא הליך בחירות תקני

חיים מסילתי / צילום: אילל יצהר
חיים מסילתי / צילום: אילל יצהר

בלשכת שמאי המקרקעין הבלאגן חוגג. בחודשים האחרונים כל חברי ועדת הביקורת של הלשכה התפטרו מתפקידם, והותירו את הלשכה ללא ועדת ביקורת מתפקדת, בניגוד לחוק העמותות ולתקנון הלשכה עצמה. למעשה, מאז בחירתו של יו"ר הלשכה חיים מסילתי לפני שנה ותשעה חודשים, בלשכת השמאים לא מצליחים לשמור על ועדת ביקורת סדירה.

חברי ועדת הביקורת המקורית נבחרו בבחירות הכלליות ללשכת השמאים ב-23.3.2017, בהן נבחר חיים מסילתי לתפקיד יו"ר הלשכה. אלא שבנובמבר 2017 התפטר יו"ר ועדת הביקורת השמאי רחמים שרם; בחודש יוני 2018 התפטר יו"ר ועדת הביקורת שהתמנה אחריו, יגאל אברמוב. לפני כחודשיים התפטרה גם היועצת המשפטית של הלשכה עו"ד הילה רובין. בוועדה נותרו שלושה חברים בלבד, המינימום הנדרש בחוק.

זה החזיק עד לפני שבועיים. בתחילת החודש הודיעו גם שלושת החברים שנותרו בוועדה על התפטרותם: היו"ר דגנית יצחקי-גולני, דורון לוי ויעקב פנר. התפטרות זו הותירה את הלשכה ללא ועדת ביקורת, בניגוד לחוק העמותות ולתקנון הלשכה.

כעת חלה תפנית נוספת. דגנית יצחקי-גולני, היו"ר המתפטרת, חזרה בה, ובנוסף מונו לוועדה שלושה חברים חדשים, אולם לא נערך הליך בחירות כנדרש בחוק העמותות ובתקנון הלשכה. בעקבות המצב שנוצר, הודיע מסילתי עוד באותו היום, "הוריתי להיערך לבחירת ועדת ביקורת חדשה".

בפועל לא נערכו בחירות לצורך הקמת ועדת ביקורת חדשה. כעבור שבוע מההתפטרות, ב-10.12.18, הודיע מסילתי על "חילופי גברא בוועדה". לדבריו, היו"ר המתפטרת דגנית יצחקי-גולני חזרה בה מהתפטרותה, וכי "במקום החברים יעקב (קוני) פנר ודורון לוי (שפרשות מרצונם), מונו לוועדת הביקורת החברים יוסי ברק, קובי ביר ועודד האושנר". השלושה תמכו במסילתי באסיפה הכללית האחרונה.

השמאי רן וירניק מסר ל"גלובס", כי הוא הגיש תלונה לרשם העמותות בנושא. לדברי וירניק, "מכיוון שבחירות כנדרש בחוק ובתקנון הלשכה לא התקיימו לאחר ההתפטרות, לא ברור כיצד מונו חברים חדשים לתפקידם ומכוח מה מונו דווקא החברים שמונו".

מלשכת שמאי מקרקעין נמסר בתגובה: "תפקיד הביקורת הוא נדבך חשוב בכל ארגון דמוקרטי ואנחנו נקפיד על קיומו והמשכיותו. יו"ר ועדת הביקורת שחזרה בה מהתפטרותה ובחרה להמשיך בתפקיד, מינתה חברי ועדה נוספים ובכך תימשך רציפות הביקורת".