הטבות המס על רכב היברידי, נטען וחשמלי יבוטלו בהדרגה, הטבות המס הירוק יתכווצו, שווי השימוש ברכב צמוד לא יופחת

מסקירת הרכב השנתית של הרשות עולה כי הקטנת הטבות המס על רכב היברידי תבוטל בהדרגה החל מסוף השנה הבאה • בסוף החודש תפורסם נוסחת "מס ירוק" חדשה ומחמירה, והחל מ-2019 יבוטלו הטבות מס על אבזור בטיחותי פאסיבי • הרשות ממשיכה להתנגד באופן נחרץ להורדת שווי השימוש על רכב צמוד

קיה נירו היבריד
קיה נירו היבריד

רשות המסים מתכננת רפורמה מקיפה במיסוי כלי רכב ירוקים, שתכלול ביטול הדרגתי של הטבות המס הקיימות כיום על כלי רכב היברידיים (30% מס קנייה כיום במקום 83%), על כלי רכב היברידיים נטענים (20% כיום) וחשמליים (10%).

בסקירה השנתית של ענף הרכב לשנת 2017, שפרסמה הרשות היום (ד'), נכתב כי "בעתיד הקרוב יהיה צורך להחליט על המשך המיסוי של כלי רכב בעלי הנעה היברידית וחשמלית, אשר הופכים לנפוצים ומבוקשים, הן בזכות שינוי בתודעה הציבורית והן בזכות הוזלת הטכנולוגיה. בטווח ארוך, יש לשאוף לשיטת מיסוי אחידה על כל כלי הרכב, ללא תלות בסוג הטכנולוגיה אלא רק על סמך דרגת הזיהום של הרכב. כעת יש לבחון הכנת מתווה מיסוי לשנים הקרובות, שיאפשר מעבר חלק לשיטת המס הקבועה-83% בניכוי הפחתות שקליות". התהליך צפוי להיות מדורג ויחל ככל הנראה בסוף השנה הבאה.

מנתוני רשות המסים עולה כי לאחרונה חל זינוק משמעותי בהיקפי היבוא והמכירות של רכב היברידי. בשנת 2017 נרשמו לתנועה 28,736 כלי רכב (10.4% מסך כלי הרכב שנרשמו), ובמחצית הראשונה של 2018 בלבד נרשמו 25,100 כלים, שהם 15.6% מסה"כ. כ-18% מכלל רכישות הרכב החדש של ציים בשנה שעברה היום כלי רכב היברידיים לעומת כ-13% מהרכישות בידי לקוחות פרטיים. בתחום הייבוא האישי כלי רכב עם הנעה היברידית-נטענת, בעיקר רכבי יוקרה, היו להיט עם למעלה ממחצית הייבוא בשנת 2017

ביחס לנוסחת הזיהום החדשה של כלי רכב, שממנה נגזר גובה הטבות המס הירוק שמוענקות כיום, כותבת הרשות כי הנוסחה החדשה תפורסם עד סוף החודש הנוכחי ותיכנס לתוקף ב-1 באפריל 2019. הנוסחה תתבסס ל התפלגות דרגות הזיהום כפי שמחושבות על בסיס נתוני ה WLTP החדשה והמחמירה, שנכנסה לתוקף באירופה בספטמבר, ועל ערכי המקדמים של המזהמים השונים בהתאם להמלצת המשרד להגנת הסביבה. הרשות מוסרת כי לראשונה, החל מ- 2019 , לא תתאפשר השוואה של דרגות הזיהום במונחים אחידים.

רפורמה נוספת, שמתכננת הרשות, היא ביטול הטבות המס על מערכות בטיחות פאסיביות ומעבר מוחלט להטבות על אבזור בטיחותי אקטיבי, דוגמת מערכות לבלימה אוטומטית של הרכב, סיוע בהיגוי וכדומה. החל משנת 2020 יינתנו תמריצים למערכות בטיחות מובנות בלבד, כלומר כאלה שמותקנות בבתי החרושת, ולא תאושר יותר התקנה מקומית בידי יבואן הרכב. עדיין המשמעות היא ירידה פוטנציאלית משמעותית בהתקנת מערכות ההתרעה הפאסיביות "אפטר מרקט" של מובילאיי ומתחרותיה, שכיום זוכות להטבה נפרדת.

הרשות גם מביעה בדוח התנגדות נחרצת להורדת שווי השימוש ברכב צמוד. בדוח נכתב כי "חשוב לציין כי כיום נשמעות קריאות להפחתת סכומי הזקיפה של שווי השימוש, ויש בכך סכנה ממשית שכל מה שהושג ברפורמה יימחק, והשוק יחזור למצב המעוות תוך יצירת הטבת מס משמעותית לעשירונים העליונים"

נתוני האוצר חושפים לראשונה את היקף היבוא המקביל של כלי רכב לישראל, כלומר כלי רכב שמגיעים לא ישירות דרך הסכם זכיינות ישיר עם היצרן. בשנת 2017, כשנתיים לאחר רפורמת הייבוא של משרד התחבורה, רק 1111 כלי רכב כאלה יובאו ארצה, פחות מאחוז אחד מכלל המכירות באותה שנה. סך ההכנסות ממסי ייבוא רכב, לא כולל מע"מ, עמדו בשנת 2017 על כ-9.2 מיליארד שקל, תיקון כלפי מטה של כ-32% שנבע כתוצאה משחרור מאסיבי מוקדם של כלי רכב, שהביא לזינוק בגבייה, בשלהי שנת 2016.