גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפך קורס הכנה לבחינה למנוף לחץ על רופאים מתמחים לחזור לזרועות ההסתדרות הרפואית

מתמחים מארגון "מרשם" גילו שאינם יכולים יותר להשתתף בקורס של איגוד הרופאים הפנימיים ● אחרי מחאה, הותר להם להשתתף אבל הם לא יקבלו את הסבסוד שמקבלים חברי הר"י

ד"ר ריי ביטון / צילום: באדיבות המצולמת
ד"ר ריי ביטון / צילום: באדיבות המצולמת

תארו לעצמכם שאתם רוצים לעבור קורס הכנה לבחינה במקצוע שלכם, המוצע באוניברסיטה, אבל אתם לא יכולים לעשות זאת מסיבה אחת ויחידה: אתם לא חברים בארגון העובדים ה"נכון". זה בדיוק מה שקרה לקבוצת מתמחים ברפואה פנימית בחודשים האחרונים, החברים בארגון המתמחים "מרשם", שהוקם בימי המחאה החברתית של 2011 כריאקציה להסתדרות הרפואית (הר"י). כיום הוא מאגד כ-1,000 מתמחים ברפואה, מתוך כ-5,000 מתמחים סך הכול.

אלא שהר"י אינה רק ארגון עובדים; היא גם הארגון הפרופסיונלי של הרופאים. תחתיה יושבים כל האיגודים המקצועיים, כמו האיגודים לרפואה פנימית, עור, מיילדות, כירורגיה וכן הלאה, ואף המועצה המדעית - הגוף שאחראי בין השאר לבחינות הגמר לקבלת מומחיות ברפואה ומעניק את התואר מומחה. מדוע ארגון העובדים אחראי גם על הכשרתם של הרופאים? שאלה טובה. הר"י חובשת את כל הכובעים הללו מקדמת דנא, אבל השנה גילו המתמחים חברי מרשם, שהיא עושה שימוש בריבוי הכובעים הזה ובכוח הנגזר ממנו כדי ללחוץ עליהם להצטרף לשורותיה.

"אינטרסים פוליטיים במקום מקצועיים"

בתחילת השנה נרשמו הרופאים לקורס הכנה לבחינות שלב א' ברפואה פנימית, בחינה עיונית שהיא חלק מתהליך ההסמכה וידועה כבחינה קשה, שרק 40% מהניגשים אליה מצליחים בה. השנה נרשמו לקורס כ-100 מתמחים, כשליש ממחזור המתמחים בפנימית. הקורס מועבר זה כמה שנים בחוג ללימודי המשך באוניברסיטת תל אביב, בחסות האיגוד לרפואה פנימית שבין היתר מסבסד את עלותו למשתתף חבר-איגוד, בסך 1,500 שקל לרופא. כך, התשלום על הקורס לחבר איגוד הוא 2,000 שקל, במקום 3,500 שקל.

עד כה, מתמחים יכלו לא להיות חברי הר"י אבל כן להיות חברי איגוד ברפואה פנימית (ולשלם דמי איגוד חודשיים), אלא שזמן קצר אחרי שהמתמחים נרשמו לקורס ושילמו עליו, בישר להם יו"ר האיגוד, פרופ' אבישי אליס, שאין עוד אפשרות להיות חבר איגוד בלי להיות בהר"י, ולכן השנה הקורס פתוח רק לחברי איגוד. המשמעות: הקורס סגור בפני מתמחים חברי מרשם, שכן גם אם ירצו להיות רק חברי איגוד, הם פשוט לא יכולים.

הרציונל של ההחלטה ברור: הרצון של הר"י לדחוף את המתמחים שאינם "שלה" חזרה לזרועותיה. פרופ' אליס, יו"ר איגוד הפנימאים, אמר זאת בבירור עם פתיחת הקורס: "האיגוד לרפואה פנימית רוצה להיות איגוד מקצועי כמו ועד עובדי נמל אשדוד וחברת חשמל אבל גם מנסה ללמד ולתרום... לאיגוד יש מטרות, וחלק מהמטרות הוא שמספר הרופאים הפעילים בהסתדרות הרפואית ילך ויגדל. לכן אנחנו מסבסדים בעין טובה ובלב חפץ את מי שחבר באיגוד. זאת המטרה שלנו ואני לא מכחיש את זה". במייל שכתב למשתתפי הקורס, הדברים היו מפורשים אף יותר: "מטרת נוהל זה (שלפיו חברות באיגוד כרוכה בחברות בהר"י - ה"ו) היא להגדיל את מספר הפנימאים החברים בהר"י וכדי להגביר את כוחנו לקראת הסכמי השכר הקרובים".

רק בעקבות מחאה ואיומי תביעה מול דיקאן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, פרופ' אהוד גרוסמן, הוסכם שחברי מרשם יוכלו להשתתף בקורס, אך את כספי סבסוד הקורס, אותם 1,500 שקל - הם לא יקבלו (שהרי לא מאפשרים להם להיות חברי איגוד, במנותק מחברות בהר"י). "הגבלת כניסה של תלמיד לקורס, בחברות באיגוד מקצועי כזה או אחר, היא פגיעה בעקרונות יסוד של שוויון ואיסור הפליה בכלל", כתב עו"ד אהוד שילוני, שייצג את מרשם, לדיקאן הפקולטה לרפואה.

"אני מאמינה באיגוד, רוצה להיות חלק ממנו, ולא מאפשרים לי. מנסים לאנוס אותי להיות חלק מארגון עובדים שאני לא רוצה בו", אומרת ד"ר ריי ביטון, מתמחה ברפואה פנימית וחברת מרשם, שלומדת בקורס. "יש מתמחים שנאלצו לשוב להר"י בגלל הפער במחיר הקורס. זה מעוות. זו סחטנות". מתמחה נוסף בפנימית, ד"ר אילן ריכטר, מוסיף: "שערורייתי בעיניי שארגון העובדים והארגון שאחראי להכשרת הרופאים יפעל כדי לפגוע בהכשרה שלנו. מתעדפים אינטרסים ארגוניים-פוליטיים, על פני אינטרסים מקצועיים. גוזרים כאן קופון פוליטי על גב המתמחים. מנסים להפעיל עלינו מנוף לחץ בצורה הכי פסולה שיש".

"להר"י לא תהיה ברירה אלא להשתנות"

"המקרה הזה מראה שההסתדרות הרפואית עושה שימוש בכוח המונופוליסטי והרגולטורי שלה כדי לחייב רופאים להיות חברים בארגון עובדים, בניגוד לרצונם", אומר ד"ר עדי ניב-יגודה, עורך דין מומחה למדיניות בריאות. "באופן זה, הר"י פועלת בניגוד לפרופסיה שלה, וזה פסול. הכובעים הרבים שהר"י חובשת הם שריד למאפיינים ההסתדרותיים של פעם. הארגון פועל בהרבה ממדים שהם מעבר לאיגוד עובדים. צריך לחשוב איך מייצרים תמונה יותר מאוזנת בהיבט זה. אני מעריך שבעתיד, להר"י לא תהיה ברירה אלא להשתנות ולהתפתח, כי יש קבוצות של רופאים שרוצים להיפרד ממנה, כמו ארגון הרופאים העצמאיים ורופאי המדינה. גם המתמחים. היא צריכה ללמוד לשתף פעולה ולא לשחק משחקים שפוגעים ברופאים שהיא אמורה לייצג".

מהאיגוד לרפואה פנימית נמסר בתגובה: "הקורס שבו מדובר הוא של אוניברסיטת תל אביב ושל האוניברסיטה בלבד. האיגוד לרפואה פנימית מסבסד לחבריו את ההשתתפות בקורס, כמו שכל גורם אחר רשאי לסבסד. מאחר שהאיגוד לרפואה פנימית אינו ישות עצמאית, אלא חלק מהר"י, ברור שחברות באיגוד לרפואה פנימית היא חלק מחברות בגוף הכולל - הר"י". 

מהר"י נמסר: "מיום הקמתה חרתה ההסתדרות הרפואית על דגלה את השמירה על בריאות הציבור וכפועל יוצא מכך, שמירת הזכויות של המשאב החשוב ביותר במערכת - הרופא, מהסטאז'ר ועד לדרגה הגבוהה ביותר, לצד השמירה על איכות הרפואה וקידומה. על מנת לעשות כן, הקימה והגדירה את תחומי ההתמחויות ואת האיגודים והחברות המקצועיים-מדעיים לפי התמחות, התורמים רבות להעשרתו המקצועית של הרופא, ולראיה, הרופאים הישראלים ואיכותה של הרפואה בישראל מעמידים אותנו בתחומים רבים בחוד-החנית של עולם הרפואה.

ההסתדרות הרפואית ואיגודיה מעניקים הכשרות וקורסים לרופאים וביניהם לרופאים המתמחים על מנת לסייע להם לעבור את הבחינות בהצלחה. הקורסים מתקיימים בידי האיגוד ולעתים בשיתוף עם האוניברסיטה. ההסתדרות הרפואית ואיגודיה מסבסדים עבור חבריה קורסים ומגוון פעילויות נוספות".

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

וורן באפט, מחזיק את המפתחות לעתיד אפל / צילום: Associated Press, Nati Harnik

"האינדיקטור של וורן באפט" מאותת: אנחנו קרובים לבועה בוול סטריט, "המשקיעים משחקים באש"

סיטי גרופ: "מדד לבקוביץ הגיע לרמת 'אוטופיה'", אבל מדד הפחד לא מאותת על שינוי מגמה ● על איזה מניות שילם השבוע וורן באפט 370 מיליון דולר? ● מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית בארה"ב ירד ל-2.8%, כצפוי ● ג'רום פאוול: "התוצאות הן בהתאם למה שאנחנו רוצים לראות" ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת בתוואי הפד הנוכחי"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

''קפה מושיץ'' בקיבוץ מחניים / צילום: שי אפשטיין

היוזמות הקולינריות החדשות ברמת הגולן ששווה להכיר

שלהי החורף ותחילת האביב מחמיאים לחבל הארץ הצפון־מזרחי שלנו, וזו הזדמנות לקפוץ לבית קפה, מאפייה ויקב מקומיים, שהקימו שלושה יזמים צעירים שבחרו לחיות וליצור כאן תרבות אוכל איכותית ומיוחדת

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

פרופ' דניאל כהנמן מקבל את מדליית החירות היוקרתית בארה''ב, 2013 / צילום: Reuters, Larry Downing

האם יש אדם רציונלי? המחקרים פורצי הדרך שהשאיר אחריו חתן פרס נובל דניאל כהנמן

בנאום שנשא פרופ' דניאל כהנמן עם זכייתו בפרס נובל לכלכלה, הוא סיפר שאת הגרף הראשון שלו שרטט בגיל 7, כדי לתאר את מצב משפחתו על ציר הזמן ● בעקבות פטירתו השבוע, בגיל 90, אנחנו מציגים כמה ממחקריו, שחשפו איך אנחנו באמת מקבלים החלטות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023