במיטב דש "לא מאמינים לטבע" ורואים דווקא הזדמנות במניה

בבית ההשקעות מעריכים שהיא תציג בשנה הבאה הכנסות גבוהות יותר מהתחזיות שהציגה ומעלים את ההמלצה ל"תשואת יתר" • צופים כי ב-2019 תציג טבע הכנסות של 18.3 מיליארד דולר ו-EBITDA של קרוב ל-5.6 מיליארד דולר - גבוה משמעותית מתחזיות קונצנזוס האנליסטים

קופקסון. המחיר ירד והרווחים נשחקו / צילום: shutterstock
קופקסון. המחיר ירד והרווחים נשחקו / צילום: shutterstock

בבית ההשקעות מיטב דש "לא מאמינים לטבע " ומעריכים שתציג בשנה הבאה הכנסות גבוהות יותר מהנחיות החברה. כתוצאה, עולה ההמלצה של מיטב דש למניית טבע מ"תשואת שוק" ל"תשואת יתר", כאשר מחיר היעד עולה ב-2 דולר ל-23 דולר, 35% מעל מחיר המניה בניו יורק. המניה ירדה בכ-29% בשבועות האחרונים, בין היתר על רקע חקירת הקרטל לכאורה של חברות התרופות הגנריות בארה"ב.

האנליסט יונתן קרייזמן ממיטב דש כתב בהמלצתו כי "לאחר המימושים האחרונים נוצרה הזדמנות במניה עקב שלוש סיבות מרכזיות: חששות כבדים מדי ביחס לפרשת הגבלים עסקיים בארה"ב; שחיקה נמוכה ביחס לצפי לקופקסון בשנה הקרובה ותחזיות פסימיות מדי לגבי מגזר הגנריקה בארה"ב". להערכתו, ב-2019 תציג טבע הכנסות של 18.3 מיליארד דולר ו-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של קרוב ל-5.6 מיליארד דולר - גבוה משמעותית מתחזיות קונצנזוס האנליסטים.

"2019 נראית טוב. השאלה מתחילה ב-2020"

לדברי קרייזמן, "קשה לאמוד את מידת הנזק המגולם בחקירת ההגבלים בארה"ב", אך הוא מוסיף כי החשדות מופנים כנראה כלפי דרג הנהלה זוטר - מה שמחליש להערכתו את הטיעון "למזימה רחבת היקף". זאת בשל המורכבות הנדרשת לצורך תיאום מחירים של כ-300 תרופות (לפי החשד) על-ידי מנהל בדרג זוטר יחסית. עוד כותב קרייזמן כי "להבנתנו, בקביעת קנסות ונזקים, עשויה להיות משמעות לדרגת המנהלים כלפיהם מופנים החשדות. מתוך הנחה שמרבית ההנהלה הקודמת כבר אינה בחברה, אנו מעריכים שאם וכאשר התנאים יבשילו - ההנהלה הנוכחית תהיה בעמדה עניינית לסיים את החקירה בפשרה". הוא מעריך שפרטים נוספים על חומרת הראיות יתבררו עד סוף מארס, מועד סיום משפטם של עדי מדינה בפרשה, ומציין כי ככל הידוע טבע אינה בין החברות שהוצאו נגדה צווי חיפוש.

בהקשר של הקופקסון, התרופה המקורית לטיפול בטרשת נפוצה, קרייזמן מציין שעד כה "מרבית הקלפים שיחקו לטובת טבע", כשנתח השוק של המתחרה הגנרית מיילן הוא 21% בקופקסון במינון 40 מ"ג. מומנטה וסנדוז, יצרניות הגרסה הגנרית השנייה שנכנסה לשוק, "תקועות על נתח שוק של 2%" שיעלה להערכתו ל-5% ב-2019. עם זאת, הוא מוסיף שטבע נפגעה יותר מהצפוי מהורדת המחיר של מיילן (שחתכה את מחיר הגרסה הגנרית שלה בקיץ האחרון) והוא מעריך שב-2019 המחיר יישחק ב-35% ונתח השוק של טבע יעמוד על 70%.

בכל הקשור לגנריקה, קרייזמן כותב שלאחר שחיקה מסיבית במחירים בשנים האחרונות, מסתמנת מגמת התייצבות. להערכתו המחירים יישחקו ב-8% ב-2019 ופוטנציאל ההשקות של תרופות גנריות חדשות הוא של 300 מיליון דולר באותה שנה.

"להערכתנו, 2019 נראית טוב. סימני השאלה מתחילים ב-2020", כותב קרייזמן. "למרות שטבע הפסיקה לספק נתוני רווחיות עבור סגמנטים, ערכנו ניתוח רווחיות שמניח EBITDA של כ-5.56 מיליארד דולר כתוצאה מקיזוז חיובי בין אובדן ה-EBITDA משחיקת תרופות (קופקסון - אובדן של 440 מיליון דולר) והתייעלות של 900 מיליון דולר. לעומת זאת, ב-2020 אנו צופים ירידה ב-EBITDA לכ-5.4 מיליארד דולר, שכן תוכנית ההתייעלות מסתיימת, והגידול הצפוי בתרופות אוסטדו ו-Ajovy עדיין אינו מפצה על המשך שחיקת הקופקסון".

טבע, בניהולו של קאר שולץ, נסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב לפי שווי של 18.4 מיליארד דולר.