מולי שגב, עורך "ארץ נהדרת": "הצגת פוליטיקאים כטיפשים דווקא לא מפריעה להם"

שגב אמר את הדברים בפאנל שקיימו אנשי התוכנית "ארץ נהדרת" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • "פורסם למשל שניר חפץ הציע לבטל את הפיצול בערוץ 2, אם נפסיק לחקות את שרה נתניהו"

ערב הגאלה של ועידת ישראל לעסקים של "גלובס", ויומה הראשון של הועידה, נחתמו הערב (ד') בפאנל בו השתתפו יוצרי ושחקני תוכנית הסאטירה "ארץ נהדרת": מולי שגב, עורך ויוצר התוכנית; הכותבים: דוד ליפשיץ וערן זרחוביץ', שגם משחק בה; והשחקנית ליאת הר לב. 

לצד תזכורות ממערכונים ודמויות, שוחחו נציגי צוות התוכנית עם נעמה סיקולר, עורכת "גלובס" שהנחתה את הפאנל. הם הזכירו כי "יש פוליטיקאים שבעצמם כבר מחקים את הדמות שלהם ב'ארץ נהדרת', למשל נפתלי בנט ואורן חזן". עוד הם נזכרו כי שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, אף התחפש בפורים לדמותו של שאולי. "האנשים האלה מבינים רק כוח, אם לא מתכופפים בפניהם, הם מכירים בקיומנו, ואפילו מפרגנים", העיד שגב.

סיקולר שאלה את חברי הפאנל אם מופעלים עליהם לעיתים לחצים מצד פוליטיקאים. שגב השיב כי "לשמחתנו אנו עובדים בכלי תקשורת שלא מאפשר את זה, ונותן לנו גיבוי ראוי לכל הערכה וגם אם זה קורה זה לא מחלחל אלינו. פורסם למשל, שניר חפץ הציע לבטל את הפיצול בערוץ 2, אם נפסיק לחקות את שרה נתניהו. שאלתי את אבי ניר (מנכ"ל שידורי קשת, ה.מ) אם זה באמת היה, והוא אישר. אמרתי לו תודה על זה שלא נענה".

סיקולר שאלה, האם לעתים הם מרגישים שחצו את הגבול בחיקוי דמויות מסויימות. ליפשיץ ושגב השיבו כי "לאורך השנים פיתחנו יותר מומחיות ורגישות, וגם התבגרנו. בחיקוי של מירי רגב, למשל, אנו מתייחסים לפרובוקציה שהיא עושה, כשהיא עצמה מודעת לכך שאלו פרובוקציות. לכן החיקוי של מירי הוא לא לגמרי אחד לאחד, זאת בהשוואה לחיקויים של דוד ביתן ושל דוד אמסלם, שם זה כן אחד לאחד. החיקויים היחידים שכן פוגעים בפוליטיקאים הם אלה שמציגים אותם כחלשים, כמו למשל החיקוי של בוז'י הרצוג". כשנשאלו האם גם הצגתם כטיפשים פוגעת בהם, השיב שגב כי "דווקא הצגתם כטיפשים לא מפריעה להם".

בהמשך, לאחר מספר תזכורות של דמויות אהובות מהתוכנית לאורך 15 שנותיה, סיפרה ליאת הר לב כי דמותה של אסתי "באמת מבוססת על דמות אמיתית". הר לב סיפרה כי מדובר על "מישהי שישבה ליידי פעם באוטובוס וסיפרה לי על כל סיפורי התשובה שלה".

אז התגלה כי גם לראובן יש מקבילה במציאות - זרחוביץ' גילה ההשראה לדמותו של ראובן הייתה - "אדם בכיפה לבנה שחתך אותי פעם בתור לפלאפל, בבוטקה בפתח תקווה. כשהעירו לו שהוא עוקף את כולם, הוא אמר - 'דרך ארץ קודמת לתורה'". כשהר לב נשאלה איזו דמות היא מעדיפה, אם את סלמה או את אסתי, היא השיבה: "את אירינה".

עוד התברר כי גם ללובה יש מקור: שגב חשף כי דמותה המיתולגית של לובה הקופאית, אותה גילם בזמנה טל פרידמן, מבוססת גם היא על דמות מהמציאות - עוזרת הבית שניקתה את הדירה שלו ושל אייל קיציס, שמנחה ומשתתף בתוכנית. לדבריו, "היא דמות מאוד צבעונית, אפשר לומר שהיא ניהלה את חיינו, פסלה לנו בנות זוג, וצעקה עלינו על הרגלי ההיגיינה שלנו". כששאלו את רשותה להשתמש בדמותה כהשראה לדמותה של לובה, היא שמחה.

שגב וליפשיץ התייחסו לסיטואציות מדוברות מהתוכנית, בהן למשל הרומן שנרקם בין דמותה של סלמה הרוקחת הערביה, עם המוכר בדוכן האוכל הפרסי בקניון, אותו גילם אסי כהן. לדבריהם, לא נשמעה ביקורת כלשהי מהציבור על כך: "ברוב המקרים הציבור הישראלי פתוח בהרבה ממה שפוליטיקאים מציגים אותו ובסופו של דבר קיבלו את זה", הם אמרו.

ליפשיץ סיפר עוד כי לכל דבר שהם כותבים עליו, קודם תחקיר ובדיקה רציניים של התופעה, כך גם במקרה של מערכוני ה"בת מצווש". בהתייחסם להצלחתן של תוכנית סאטירה בישראל, סיכם הפאנל כי "סאטירה עוזרת לאנשים להתמודד עם פחדים, ולכן תוכנית סאטירה בישראל הצליחו".

ואי-אפשר לדבר על פוליטיקה בלי להתייחס לבחירות. צוות התוכנית סיפר כיצד אחרי שמתבררות תוצאות המדגמים או תוצאותיה של מערכת בחירות, רבים תהו כיצד הם הספיקו להיערך ולהכין תוכנית בהתאם לתוצאות האמת. כאן הם גילו, כי קודמת לכך עבודה מוקדמת במסגרתה הם מכינים תוכנית בהתאם למספר תרחישים, ולכן "הייתה גם תוכנית לכך שבוז'י הרצוג מנצח". בתוכנית זו, הם גילו, שרה נתניהו ניצבת עם ההכרזה לצידו של הרצוג.