ניסנקורן: "כל מי שמדבר נגד עליית שכר מינימום כנראה מרוויח 40 אלף שקל"

כך אמר היום יו"ר ההסתדרות בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • "יש היום 3.6 מיליון שכירים (ו-300-400 אלף עצמאים), השכר שלהם צריך לעלות. פעם זה הלך לטייקונים, אבל כולם צריכים ליהנות מפירות הצמיחה"

אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

כל מי שמדבר נגד עליית שכר מינימום כנראה מרוויח 40 אלף שקל - כך אמר היום (ה')  יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". 

"יש היום 3.6 מיליון שכירים (ו300-400 אלף עצמאים), השכר שלהם צריך לעלות. פעם זה הלך לטייקונים, אבל כולם צריכים ליהנות מפירות הצמיחה", אמר היום אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס. "כל מי שמדבר נגד עליית שכר מינימום כנראה מרוויח 40 אלף שקל. זה עולה, וזה עולה בהדרגה ובאחריות. אני בודק שהמשק לא נכנס למשבר. גם רמי לוי רוצה שעובדיו ירוויחו שכר הוגן. מה, אנחנו רוצים פה קאסטות?".

אבי ניסנקורן

מה דעתך על הדברים של פרופ' ירון זליכה, החשב הכללי לשעבר, שמאשים את הגוורדיה המשפטית שבאחריותה נוצרו המונופולים בישראל, ושהיא מגנה על ההון בישראל?

"אני מאוד אוהב את ירון, איש מאוד צבעוני וחכם ויצירתי, ואני חושב שהוא צריך להיות בראש הוועדה ליוקר המחיה, אבל עם הדברים האלה אני לא מסכים. השיטה של המונופולים יצרה בישראל מצב כלכלי שצריך לשנות אותו, אבל זו לא השיטה המשפטית ולא גוורדיה מסוימת".

למונופולים יש תרומה ליוקר המחיה בישראל. מה התרומה שלך?

"אני עושה רק טוב. אני קם בבוקר, מסתכל על הראי ולא משקר לעצמי: אני עושה טוב למדינה ולעובדים. יש צד אחד של הוצאות, זה יוקר המחיה, ויש צד הכנסות, שזה הצד המשלם. אני בעיקר בצד ההכנסות, כי שם ההשפעה שלי ושם אני עוסק הרבה בצמצום פערים. אנשים צריכים להיות מרוצים שהם משלמים בשביל שיהיה שכר מינימום וקצבאות. בשנים האחרונות הצלחנו, למרות מדיניות ראש הממשלה, לרדת מ3.9 ל3.51 במדד ג'יני, כשהמטרה היא להגיע ל3. בצד ההוצאות, רפורמת החשמל תשפיע לשנים קדימה. בנוסף, היינו שותפים לרפורמה בנמל חיפה, ובנמל אשדוד אשב עם הוועד והעובדים ונגיע לרפורמה שטובה להם וגם למדינה".

היו האשמות שברפורמת החשמל חלק מהכסף ילך לקרן הפנסיה של העובדים.

"זה לא נכון. הרפורמה היא אפס בעלויות שכר, זו הייתה דרישה של שר האוצר ונעשה בהסכמה שלי. היא גם לא משפיעה כיום על תעריף החשמל, ובעתיד היא תוריד את המחירים. היא תייצר מצוינות בחלק של חלוקה והולכה. השקיעו שם מיליארדים והיא מצוינת למשק הישראלי. דבר שני, בזמנו אני דחפתי לכך שיפתחו את ההסכם הזה כי הוא היה הסכם גרוע, יקר לישראל ולא כלכלי".

אתה מדבר על ארגוני עובדים. ועדי עובדים מנצלים את המעמד שלהם כדי להשיג לעצמם זכויות. כמה זמן זה עוד יימשך?

"זה טיעון שלא מכעיס אותי, אבל צריך לעשות שינוי דיסקט. בתקופה שאני יו"ר ההסתדרות, שכר המינימום עלה ב26%, השכר הממוצע במשק עלה ריאלית ב12% והשכר החציוני עלה יותר. כלומר אנחנו מצליחים להגיע למצב שאחרי שנים של שכר ממוצע קפוא, אני עולה ריאלית בממוצע 2.8% בשנה. אנחנו בתקופה שיש פריחה בשכר. לפני שנה וחצי הבנתי שהשכירים עולים ומקבלי הקצבאות לא עולים כי הם צמודים למדד, ומאז אני מטפל בזה. קצבאות הנכים יעלו ב50%, וגם בקשישים צריך לטפל".

על השאלה על מי האחריות לפעול, אמר ניסנקורן, "חס וחלילה שממשלת ישראל תברח מאחריות. מדינת ישראל אחראית לחינוך ציבורי ושוויוני, שתהיה הזדמנות שווה לפריפריה ולמרכז, אחראית לבריאות, לרווחה, לביטחון, לשיטור ולכשלי שוק. בשביל זה צריך כסף. אי אפשר לצמצם, ולהגיד 'השמן והרזה'. אין שירותים בלי כוח אדם ובלי תקציבים.

"בשנים האחרונות ההוצאות החברתיות עולות, וטוב שזה ככה, והלוואי שזה ימשיך. כי זה מה שהמדינה צריכה להיות. במקומות שהשוק יכול לעשות את שלו, אני בעד שוק חופשי, אבל מונופול זה כשל שוק. מה שקורה במלט הר טוב, זה שישראל מקדשת את טורקיה ואת יוון - זו מדינה שלא מתפקדת. שם צריך לתקן. אז כן, צריך להוריד מכסים ולעשות ייבוא ותחרות, אבל עם כל זה, חשוב לשמור על הכחול-לבן. אני לא מכיר מדינה אחת בעולם שאומרת שהתעשייה בחו"ל יותר חשובה מהתעשייה המקומית. מה אתה אומר לתעשייה קיימת, תתמודדי עם מחירי דמפינג (היצף)?".

מנתונים שהוצגו בוועידת ישראל לעסקים עולה שהציבור מזדהה עם סוציאליזם, אבל מצביע לקפיטליזם.

"רוב האנשים לא מגדירים עצמם סוציאל דמוקרטים, אבל רובם כאלה. הם לא רוצים עובדי קבלן ולא רוצים מישהו עני לידם, ורוצים שוויון בחינוך. בישראל נוצר עיוות שמי שמדבר בשם הקפיטליזם הוא כאילו מגן עניים. אם לא הייתי מאמין שאפשר לעשות שינוי, אז למה לעשות עבודה ציבורית? אני עושה שינוי גדול בהסתדרות. הכול נתון, והכול אפשרי".

אתה קרוב בהשקפות שלך לשר האוצר, משה כחלון. הוא סוציאל דמוקרט?

"הוא לא היה מכנה עצמו סוציאל דמוקרט. הוא איש שוק חופשי חברתי מאוד. יש הבדל בינינו, אבל אי אפשר לשים בוקסות לאנשים".

תרוצו ביחד?

"זה הרבה ספינים. אני בהסתדרות, וטוב לי. כל עוד אני אחשוב שיכול לשנות מכאן, אשאר".

תצטרף למפלגת העבודה?

"זו מפלגה מפוארת, ובשיחות עם אבי גבאי אני מתרשם שרוב הדברים שאני אומר, הוא מחזיק באותה דעה. אני מעריך אותו וגם את כחלון. העובדה שיו"ר הסתדרות עובד טוב עם שר האוצר זה נהדר למשק ולחברה הישראלית. ההסתדרות היא השופר החברתי של המדינה. המשק לא סתם בעליית שכר ובאבטלה מזערית, עם שנים של בלימה ביוקר המחייה ותוצר טוב, ושקט ביחסי העבודה".

מה עם מודל השכר בחברות הממשלתיות? בסוף יהיה פה סוג של יוון.

"אנחנו רחוקים מיוון. אצלנו הכלכלה מאוד יציבה, החוב-תוצר שלנו יורד כל שנה. הניסיון לשים זרקור על קבוצות לחץ מסוימות הוא לא נכון. אני משתדל לצמצם פערים. מגזרים חלשים צריכים לקבל יותר, ואני דואג לזה".

אנחנו יודעים שבשנים הקרובות שוק העבודה ישתנה, ואנשים יצטרכו ללמוד כישורים חדשים. איך זה מסתדר עם שירות המדינה?

"אני חי מציאות, לא תיאוריות. בתחילת שנות ה90 שוחחתי עם פרופ' רות בן ישראל, שהיא מומחית ליחסי עבודה, והיא אמרה שבעתיד אנשים יחליפו משרה כל שלוש שנים. עברו 25 שנה, וזה לא קרה. אנשים עד גיל מסוים אוהבים לקחת סיכון, ואחר כך קצת פחות, החל מסביבות גיל 40 הם רוצים יותר יציבות ולהתמקצע. תיאוריות לא יכולות להתמודד עם הטבע האנושי הזה. אנשים ירצו להצליח, ומגיל מסוים ירצו להתמיד. אנשים פה הולכים לעבודה ומתים, כמו בענף הבנייה, אז בואו לא נדבר על תיאוריות ועולם העתיד

"אני בעד הכנסת טכנולוגיה, אבל בסוף תמיד צריך עובדים, כמו שכולנו מכירים מהסרט של צ'רלי צ'פלין. מה שחולה במדינה הזו אלה הפערים החברתיים. קביעות זה דבר טוב כל עוד אנשים במצוינות ובפריון שעולה".

ואת כל זה תעשה בלי לרוץ במפלגה.

"אעשה את כל זה מכל מקום שבו אוכל להשפיע".