התרסקות: מניית פריגו צנחה 30% בשל שומת מס של כ-1.9 מיליארד דולר באירלנד

חברת התרופות דיווחה בסוף השבוע כי רשויות המס באירלנד דורשות ממנה לשלם שומת מס בהיקף 1.63 מיליארד אירו בשל רכישת חברת אלאן • המניה צונחת כעת ב-29% בבורסת ת"א, לאחר שנפלה ב-29.3% בוול סטריט בשישי • מניית חברת התרופות נסחרה עוד קודם לכן ברמות שפל של מספר שנים, ובמחיר הנוכחי שלה, כ-37 דולר, המניה חזרה תשע שנים אחורה ואיבדה 81% מהשיא של 2015

שתי מניות הפארמה הגדולות בבורסה של תל אביב העיקו היום על המסחר והפילו את מדד ת"א 35 ב-5%. כל מניות המדד נסחרו בירידות בשעות הצהריים, אך מעל כולן בלטה פריגו  עם צניחה של 30%, ואליה הצטרפה גם טבע  שאיבדה בשבוע החולף 18% מערכה.

2.1 מיליארד דולר נחתכו משווי השוק של חברת התרופות פריגו ביום שישי בבורסת ניו יורק, לאחר שהמניה צנחה בכ-30% בעקבות שומת מס מעודכנת בהיקף של כ-1.9 מיליארד דולר שהתקבלה מרשויות המס באירלנד. הצניחה החדה הובילה כאמור לירידה דומה במניה בפתיחת המסחר בת"א הבוקר.

מניית פריגו נסחרה עוד קודם לכן ברמות שפל של מספר שנים, ובמחיר הנוכחי שלה, כ-37 דולר, המניה חזרה תשע שנים אחורה ואיבדה 81% מהשיא של 2015. שווי השוק של פריגו הוא 5.1 מיליארד דולר, והיא מהווה 6.9% ממדד ת"א 35. בעלי המניות של פריגו דחו, בעידוד הנהלת החברה, הצעת רכש עוינת שהגישה מיילן בסוף 2015, ששיקפה לפריגו שווי של כ-26 מיליארד דולר.

פריגו היא חברת תרופות גנריות המתמחה בתחום התרופות ללא מרשם (OTC) במותג הפרטי. לפני חמש שנים השלימה פריגו את רכישת ELAN מאירלנד תמורת 8.6 מיליארד דולר. הנכס העיקרי של אלאן היה תמלוגים על התרופה טיסאברי לטיפול בטרשת נפוצה. מספר חודשים לפני שנרכשה על-ידי פריגו, אלאן מכרה את הזכויות שלה על התרופה לשותפתה ביוג'ן, וקיבלה תמלוגים על מכירות התרופה. רכישת אלאן גם שיפרה את מבנה המס של פריגו משום ששיעור מס החברות באירלנד נמוך משמעותית משיעור המס בארה"ב.

ביום חמישי לאחר סיום המסחר דיווחה פריגו שבסוף נובמבר קיבלה שומת מס מעודכנת מרשויות המס באירלנד, כאמור בסך כ-1.6 מיליארד אירו לפני ריביות וקנסות. פריגו ציינה שהיא מתנגדת באופן חריף לשומה ומאמינה שאין לה כל בסיס.

שומת המס נוגעת לעסקה שבמסגרתה מכרה אלאן את הזכויות על הטיסאברי לביוג'ן ב-2013: לטענת הרשויות האיריות, המס שהיה אמור להיות משולם על העסקה הוא 33% ולא 12.5% (מס החברות הרגיל באירלנד), משום שלא מדובר בחלק מהפעילות המסחרית הרגילה אלא במכירת קניין רוחני. שיעור המס משפיע גם על התקופה שלאחר רכישת אלאן, שבה קיבלה פריגו תמלוגים ממכירת טיסאברי, עד למכירת הנכס ב-2017 לחברת רויאלטי פארמה (בעסקה של עד 2.9 מיליארד דולר, כחלק מרצון פריגו להתמקד בעסקי הליבה שלה).

ירידת מניות הפארמה בחודש האחרון
 ירידת מניות הפארמה בחודש האחרון

"עמדת רשות המס האירית שגויה"

לפי תגובת פריגו, "לדעת פריגו עמדת רשות המס האירית הינה שגויה בהתבסס הן על החוק הקיים ופסיקות משפטיות רלוונטיות, וכן על-פי הנחיות ותקדימים בנושא האמור שרשות המס עצמה פרסמה". היא מדגישה כי "במשך 20 שנה הפעילות המסחרית של אלאן כללה ניהול רחב של קניין רוחני, לרבות רכישה, פיתוח, החזקה, מסחור כמו גם עסקאות למכירתו ולשימושה של התעשייה הפרמצבטית. במהלך כל תקופה זו הגישה אלאן את דוחות המס שלה בהתבסס על שיעור מס חברות רגיל של 12.5%. אלאן הייתה מעורבת ביותר מ-100 עסקאות מהסוג המתואר".

פריגו מציינת גם, כי "חשוב לציין כי לא קיימת כל דרישת מס לתשלום בגין שומה מתוקנת זו, בסכום כלשהו, אם בכלל, כל עוד מתקיימים דיונים בנושא בין פריגו לבין רשות המס האירית. דיונים שכאלה עשויים להתמשך על פני מספר שנים. בכוונת פריגו להגיש ערעור על השומה ולהתנגד למימושה באופן חריף, בכל הערוצים האפשריים. פריגו מאמינה, בהתבסס על סקירת העובדות והנסיבות, שלעניין זה לא תהיה כל השפעה מהותית על דוחותיה הכספיים ל-2018".

נראה שבשוק לא ממהרים לאמץ כרגע את עמדת פריגו: בעוד שהיקף השומה עומד על כ-1.9 מיליארד דולר, משוויה של פריגו נמחקו כאמור כבר 2.1 מיליארד דולר. פריגו תערער על השומה המעודכנת וככל הידוע, לא היו תקדימים דומים שבהם חברות ביוטק שילמו שיעור מס דומה על עסקאות קניין רוחני באירלנד.

לפי הדיווח של פריגו מיום חמישי, בסוף השנה הנוכחית נגמרת התקופה בת חמש השנים שבה לרשות המס באירלנד יש אפשרות לערער על השומה, לפני שהשומה הופכת לסופית. באוקטובר קיבלה פריגו מכתב בנושא מהרשויות, וציינה זאת בהערה בדוח הרבעוני שלה, כשבאותה עת עוד לא ידעה להעריך את הסכום אך כתבה שייתכן שיהיה מהותי.

פריגו, שהיא חלק ממדד ת"א 35, מוחזקת על-ידי רוב המוסדיים בישראל, אם לא כולם. לפי נתוני אתר stocker.co.il, המוסדיים מישראל מחזיקים כ-9.4% ממניות החברה באפיקי החיסכון ארוך הטווח (נכון לסוף יוני), ובכ-0.5% נוסף באמצעות קרנות הנאמנות (נכון לסוף ספטמבר). ההחזקה הגדולה ביותר היא של כלל, כ-1.5% ממניות פריגו, ואחריה מנורה עם כ-1.3%. כלל ספגה ביום שישי הפסד "על הנייר" של 32.4 מיליון דולר ומנורה - של כ-27.1 מיליון דולר.

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי, הוריד  את מחיר היעד למניית פריגו מ-61 דולר ל-47 דולר והעריך שצפוי מאבק משפטי ארוך של שנים על שומה, שיסתיים להערכתו בפשרה. "אנו סבורים כי בשלב זה יש להניח תוחלת נזק של כ-35% בלבד מהיקף השומה בהתחשב באי-ודאות המשפטית ובמשך הזמן שצפוי להמשך הדיונים", כתב טפר.

שומת המס תופסת את פריגו במצב רגיש ממילא, כשאמון השוק בחברה בשפל על רקע החלפת שלושה מנכ"לים בשנתיים וחצי והפחתת תחזיות כמעט מדי רבעון, כשברקע שחיקת המחירים בשוק הגנרי האמריקאי. המנכ"ל החדש, מורי קסלר, שנכנס לתפקיד לאחרונה, מבקש לחדד את האסטרטגיה של החברה ולהשלים את היציאה משוק תרופות המרשם.

החזקות מוסדיים מישראל בפריגו
 החזקות מוסדיים מישראל בפריגו

גם טבע מושכת בכבדות למטה

פריגו אינה חברת הפארמה היחידה שהכבידה על הבורסה בת"א. טבע נסחרה במהלך המסחר בירידות של 8%, לאחר שמנייתה נפלה ביום שישי ב-5% בניו יורק, ובשבוע המסחר האחרון בוול סטריט המניה ירדה מדי יום, וסיימה כאמור את השבוע בירידה של 18%, שמתורגמת למחיקה של 3.4 מיליארד דולר משווי השוק של טבע, לשווי של 16.4 מיליארד דולר. אחרי השפל שנקבע בנובמבר שעבר, כ-11 דולר, מניית טבע החלה להתאושש על רקע יישום תוכנית ההתייעלות האגרסיבית של קאר שולץ, ועלתה עד למחיר של כ-25.7 דולר בסוף אוגוסט, אך מאז אותו שיא שנתי המניה צנחה ב-41%.

הירידות במניה מגיעות על רקע הירידות בשוקי העולם, אך גם בצל החששות החדשים מפני השפעת חקירת "קרטל התרופות הגנריות". טבע היא אחת ממספר רב של חברות גנריות שנחקרות בחשד לתיאום מחירים של 300 תרופות, ובשלב זה לא ידוע מה יהיה הנזק מפרשה זו. זאת בעוד שטבע מעבירה כל דולר שהיא מייצרת לתשלום החוב שעמד בסוף הרבעון השלישי על 29.5 מיליארד דולר.

רוב האנליסטים מחזיקים כיום בהמלצות ניטרליות על המניה, ומחיר היעד הממוצע עומד על 22.9 דולר, גבוה ב-52% ממחיר המניה לאחר הירידות האחרונות.