"מתי הם ילמדו?"

הרמטכ"ל הודה כי מערכת הביטחון לא מצליחה לספק תחושת ביטחון. זה משהו שלא היינו שומעים מנתניהו

הרמטכל גדי איזנקוט / צילום: דובר צה"ל
הרמטכל גדי איזנקוט / צילום: דובר צה"ל

"אני מודע לעובדה שאנחנו לא הצלחנו לספק תחושת ביטחון טובה בשלוש השנים האחרונות" - דברים אלה אמר הרמטכ"ל גדי איזנקוט בנאום שנשא הבוקר (א') במרכז הבינתחומי בהרצליה. דברים חריגים בנוף הנאומים של בכירינו. אמירה כזאת בחיים לא היינו שומעים מפיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אני חושב שהביטוי "לא הצלחנו" כלל אינה מוכרת לו.

מר ביטחון?

ההודאה בכישלון של "השנים האחרונות" באה מפיו של איזנקוט, אבל לנו מותר לגלות כי מאחורי גבו, מנסה להתחבא, נמצא את "מר ביטחון". זה שמבטיח לעם היושב בציון בכל מערכת בחירות ביטחון מוחלט ומיגור אויבינו. זה שזוכה בכל בחירות עם האמירות הנבובות והשקריות הללו. האם איזנקוט היה אומר זאת לו היה פוליטיקאי? אני רוצה להאמין שכן, אבל לאחר שורה ארוכה של אכזבות בתחום זה אני כבר לא יודע.

רב הגלוי על הנסתר

מכל מקום, האמירה היא חשובה כאשר היא באה מפי מפקד הצבא. היא מחייבת תגובה והסבר ממי שמגדיר עצמו כ"מר ביטחון", ומי שהבטיח בבחירות האחרונות שקט וניצחון. חשוב מאוד לשמוע מה הוא חושב על אמירתו של איזנקוט. האם לדעתו יש לה על מה להתבסס? או שזה הכל שטויות. אף פעם לא היו עפיפונים, מעולם לא נחתו על תושבי הדרום קונדומי נפץ, ושאר חפצים שהבעירו את שדותינו וגרמו נזקים אדירים. אנחנו ישבנו והסתכלנו, עם או בלי משקפת, ולא עשינו דבר נגד כלי נשק מתוחכמים אלה. למה? - "רב הנסתר על הגלוי", אומר מר ביטחון.

צהלת חברי המרכז

איזנקוט הוא "רק" הרמטכ"ל. אנחנו צריכים לשמוע את איש הביטחון מס' 1 אצלנו, שכיום הוא גם שר הביטחון. הוא טוען ש"ניצחנו" ש"היכנו בהם", ושעוד לא סיימנו את מלאכת הכאתם. ויושבי מרכז הליכוד צהלו ומחאו כפיים, כאילו הם מאמינים לביבי.

האם הם מאמינים לו? זה לא משנה, כך או אחרת הם יתנו לו את קולותיהם.

חורבן לבנון

הבעיה היא שהחמאס יירט בהצלחה את כל ההכרזות של מנהיגינו על כוחנו ועל מה שנעשה להם. למרות זאת הם, "מנהיגנו", ממשיכים לאיים בדיוק כמו שעשו לפני שחטפו את זה חזרה בפנים. ראש וראשון למאיימים הוא שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, שעוסק בנאומיו בחורבן לבנון הרבה יותר מאשר בבינוי ושיכון שהוא מופקד עליהם; שר החינוך נפתלי בנט חושב שפשוט "צריך להרוג את המחבלים" והסנשו פנשו שלו, שרת המשפטים איילת שקד, רואה את הפתרון לכל הבעיות, בעיקר שלה, במינוי בנט לשר הביטחון. וכמובן ישנו האיש עם קול הבריטון - נתניהו.

איפה הצבאות?

הזמר פיט סיגר נהג לשיר: "איפה הצבאות כולם; הקברים כיסו אותם ;מתי הם ילמדו; מתי הם ילמדו". (תרגום ועיבוד חיים חפר)

אם לא למדו עד עכשיו...