המאבק במלאנוקס עשה טוב למשקיעים בחברה ולעומד בראשה, איל וולדמן

הסכסוך עם קרן סטאבורד השפיע לטובה על מחיר המניה של חברת הטכנולוגיה מיקנעם • דיווח מהעת האחרונה שלפיו היא שכרה בנק השקעות ובוחנת הצעות רכישה הקפיץ את המניה לשיא של כשש שנים, המשקף למלאנוקס שווי של 5 מיליארד דולר • אנשי השנה של "גלובס"

איל וולדמן / צילום: איל יצהר
איל וולדמן / צילום: איל יצהר

בדיוק לפני שנה היה איל וולדמן, המייסד והמנכ"ל של חברת הטכנולוגיה מלאנוקס, שקוע במאבק פרוקסי שניהלה קרן השקעות אמריקאית נגד ההנהלת והדירקטוריון של החברה שבראשה הוא עומד. שנה אחרי, המצב שונה לגמרי, ונראה שוולדמן יכול בהחלט להיות מרוצה ממהלך העניינים ב-2018. וולדמן הקים את מלאנוקס עם שותפים ב-1999, לאחר שקודם נמנה עם קבוצת מייסדי חברת השבבים גלילאו. מאז הוא עומד בראש החברה מיקנעם, העוסקת בתחום ציוד התקשורת להעברת נתונים מהירה.

בנובמבר 2017 הופתעה הנהלת מלאנוקס לגלות אופוזיציה: קרן Starboard Value (סטארבורד) רכשה מניות בשוק הפתוח, והפכה לבעלת המניות הגדולה בחברה מישראל, עם כ-11% מהמניות. סטארבורד שיגרה מכתבים להנהלה ולדירקטוריון, ובהם העלתה טענות על הרווחיות התפעולית הנמוכה של מלאנוקס ביחס למתחרות, ודרשה להחליף את כל חברי הדירקטוריון (ובהם גם וולדמן).

סטארבורד טענה שמלאנוקס מוערכת בחסר, וגילתה כי חברת השבבים מארוול (שרכשה בעבר את גלילאו, שוולדמן היה בין מייסדיה) הביעה כוונה לרכוש את מלאנוקס, אך נדחתה. מנגד, וולדמן, הדירקטוריון וההנהלה, התנגדו לדרישות סטארבורד לקיצוץ בעלויות, וטענו שהדבר יחניק את הצמיחה.

במשך כמה חודשים התנהלו הצדדים במלחמה מנומסת למדי, אם כי דרישות סטארבורד היו ברורות. לזמן מסוים היה נראה שוולדמן עלול לאבד את מעמדו בחברה שייסד, כאשר נקבעה אסיפת בעלי מניות לחודש יולי, שבה היו בעלי המניות אמורים לבחור במועמדים שהם מעדיפים שיכהנו בדירקטוריון - הדירקטורים המכהנים, או אלו שמציעה סטארבורד.

בסופו של דבר הצדדים הגיעו להסכם פשרה ביוני, שסיים את הסאגה. שני דירקטורים בלתי-תלויים שהציעה הקרן מונו לדירקטוריון, ונקבעו יעדים תפעוליים, ואם מלאנוקס לא תעמוד בהם, הקרן תוכל למנות דירקטור נוסף. דירקטורים ותיקים במלאנוקס עזבו, ובהם דב בהרב.

הסכסוך עם סטאבורד השפיע לטובה על מחיר המניה של מלאנוקס , שזינק בתקופה זו ב-65%. לאחר חתימת ההסכם, המניה נחלשה בכ-20%, אולם בשבועות האחרונים המגמה שוב השתנתה: דיווחים שלפיו מלאנוקס שכרה בנק השקעות ובוחנת הצעות רכישה, בהן מחברת Xilinx, הקפיצו את המניה לשיא של כשש שנים, המשקף למלאנוקס שווי של כ-5 מיליארד דולר.

בשנים האחרונות ניכרת מגמה מובהקת של קונסולידציה בתעשייה של מלאנוקס, אך ההערכות עד לאחרונה היו שוולדמן - המחזיק מניות מלאנוקס בשווי של כ-170 מיליון דולר - מעוניין לשמור על החברה כעצמאית.