ביקורת על המכרז להפקת האירוויזיון של התאגיד: "דרקוני ומאלץ את הזוכה לממן תקציב לא ידוע"

ימים ספורים אחרי שיצא, המכרז של התאגיד עבור הפקת האירוויזיון מעורר ביקורת גדולה בתעשיית ההפקות • לטענת בכירים בתעשייה, התנאים הכלכליים ואפילו היקף התקציב עמומים, התאגיד יכול להפסיק את ההתקשרות בכל רגע ללא פיצוי, ועבור סעיפים רבים שהמפיק נדרש לממן הוא לא מקבל עמלה • התאגיד: "החברות שביקשו הבהרות יקבלו מענה"

אלדד קובלנץ / צילום: יונתן בלום
אלדד קובלנץ / צילום: יונתן בלום

באיחור אלגנטי, ואחרי שגם מועצת תאגיד השידור התריעה על התמהמהות, פורסם לפני מספר ימים מכרז על הפקת האירוויזיון - וטרם יבשה הדיו על המסמכים, כבר הוא מעורר ביקורת רבה. "זה מכרז שמי שכתב אותו לא רוצה להיות אחראי על שום דבר", מגדיר אותו אחד הגופים בתעשייה ששוקל להתמודד, אבל כמו רוב הגופים האחרים שמעוניינים בתקציב הוא מעדיף לשמוע תשובות על שאלות ההבהרה - ויש לא מעט כאלה.

על פניו, הפקת אירוויזיון היא אתגר גדול שנדיר להתכבד בו. הפקה שלו פועלת בשני מישורים: חברה שמפיקה את השידור הטלוויזיוני וחברה שמפיקה את כל מה שקשור ברצפת האירוע. בשוק ההפקות חברות משני התחומים כבר מזמן החלו לחבור זו לזו כדי להתמודד יחד במכרז. ל"גלובס" נודע, כי עם הקבוצות שצפויות להתמודד נמנות קבוצת טרגט שחברה לאבוט המאירי, המפיק בני מנשה שחבר לחברת כפיים, אולפני הרצליה שחברו לפאזה, קופרמן הפקות שבחרו ללכת עם דני בן נעים ופרומרקט שיתמודד יחד עם מזמור.

"הופכים את חברת ההפקה למתווך"

רוב השחקנים הפוטנציאליים מעריכים כי בתאגיד מכוונים לחברה חזקה גדולה ובעלת יכולות פיננסיות ותפעוליות. מבנה המכרז מחייב קבוצת טלוויזיה חזקה, כיוון שדרישות הסף מחייבות ניסיון רב. למשל, ישנו סעיף שדורש עשרה שידורים ישירים בפריים-טיים בשנים האחרונות.

אבל הביקורת לא מופנית דווקא לניסיון שנדרש, אלא למה שהתאגיד מוכן לתת בתמורה ובעיקר על החובות הגדולים שלהם יידרש מי שיזכה, לצד התחייבויות מינימליות שהתאגיד מוכן לקחת על עצמו כשהוא לא מגדיר אפילו על איזה תקציב מדובר.

"כאן הולכים לנהל את הכול, והמפיק הוא רק קבלן הביצוע שלהם", אומר שלא לייחוס בכיר בתעשייה. "הם מחפשים גופי ביצוע מאסיביים, לא קריאטיביות או יצירתיות. הם מתכננים לעשות את רוב העבודה הרעיונית. העבודה שנשארה למפיק היא עבודה ביצועית תפעולית. הופכים את חברות ההפקה לסוג של מתווך שעושה את כל העבודה, לוקח את כל האחריות, ובחלק מהמקומות לא זכאי לכסף. כלומר, יכולה להיות סיטואציה שהמפיק אחראי על בניית התפאורה, אבל התאגיד הוא זה שבחר את חברת התפאורה וכמה ישלמו לה. חברת ההפקה תתווך, תבטח, תפקח - אבל לא תקבל עמלה בגין זה. כוח האדם, התקורות, ביטוחים, עורכי דין - אלה הוצאות גדולות מאוד שמתקיימות רק בחברה עם יכולות פיננסיות גבוהות".

חלק מהביקורת מופנה לעמימות שקיימת במכרז לגבי התנאים הכלכליים. התאגיד מצדו לא מתחייב על היקף תקציב שבו תטפל החברה הזוכה, ושומר לעצמו את הזכות להפסיק את ההתקשרות עמה בכל רגע וללא התראה. העמלה יכולה להגיע לכל היותר ל-6% ויש שתי מדרגות נוספות שמהן היא יורדת.

"העמלה תעמוד על 6%-4% מהיקף התקציב שעובר דרך חברת ההפקה. אבל התאגיד לא מתחייב על היקף הכסף שיעבור דרך החברה", מסביר בכיר אחר בתעשייה. "התנאים מבהירים כי מהיקף של 40 מיליון שקל החברה תקבל רק 0.65 מהעמלה שהוגדרה במכרז".

"המפיק משמש מעין מסלקה"

"זה מכרז דרקוני", אומר בכיר אחר. "הוא מאפשר לתאגיד בכל שלב, ללא צורך בהסברים וללא כל פיצוי, להפסיק את העבודה עם הזוכה, להעביר עבודות למפיקים נוספים ללא כל פיצוי לספקים. הוא מאלץ את הזוכה לממן תקציב לא ידוע, שיכול להגיע לעשרות מיליוני שקלים, היות שהוא מחייב את המציעים לשלם לכלל הספקים בתנאי שוטף פלוס 30, אך משלם בעצמו שוטף פלוס 30 מהחודש שאחריו, ורק לאחר שאישר כל סכום. זה במקרה האידאלי שאין עיכובים והתשלום למציע יעשה כנגד חשבוניות ולא קבלות".

בהקשר זה יש לזכור, כאמור, כי לגבי חלקים גדולים מאוד מהמחזור שיעבור דרך המפיק, ואותו הוא נדרש לממן, אין לו עמלת הפקה. "המפיק משמש במצב הזה מסלקה, וללא ריבית", אומר הבכיר.

נראה כי הסכום היחיד המובטח לזוכה הוא ריטיינר חודשי של 80 אלף שקל - השאר תלוי במה שיחליט התאגיד אחרי הליך המכרז, להעביר דרך הזוכה בתוספת עמלה. נזכיר כי מכרזים על סעיפי ההפקה שונים כבר יצאו בנפרד על-ידי התאגיד עצמו, למשל לעיצוב תפאורה, ניידות שידור, הגברה, תאורה, מסכי וידיאו והקרנות, פירוטכניקה, אבטחה, דוברות ויח"צ. יחד עם זאת, המכרז קובע כי עבור עובדי המציעים, תקורות, הוצאות בגין הנהלת חשבונות וביטוח - לא יהיה הזוכה זכאי אפילו להחזר הוצאות והתאגיד לא יממן דבר מהסעיפים האלה.

ההשתתפות במכרז עולה למפיקים כסף: בזמן הגשת המכרז הם נדרשים להפקיד ערבות של 200 אלף שקל שיוחזרו גם למי שלא עולה בשלב הבא רק לאחר האירוויזיון.

כעת אמור להתקיים שלב שאלות ההבהרה, שגם הוא נעשה במהירות והותיר לחברות ימים ספורים בלבד. בכל מקרה, כבר כעת ברור כי זהות חברות ההפקה תיקבע בשלב מאוחר מאוד - לכל הפחות 5 חודשים לפני האירוויזיון עצמו.

מכאן נמסר: "המכרז להפקת האירוויזיון בישראל, שהוא ייחודי מסוגו, כלל הליך מובנה של שאלות הבהרה. חברות שביקשו לקבל הבהרות פנו בנוהל המקובל ויקבלו מענה בהתאם, ולא דרך כלי התקשורת".