מנכ"ל תאגיד השידור: השלמת המעבר לירושלים - אחרי האירוויזיון

גיל עומר בוועדת הכלכלה: "קצת אחרי האירוויזיון יעברו כל החדשות ואולפני הרדיו לירושלים" • ח"כ נחמן שי: "הדיון הוא כרטיס צהוב להנהלת התאגיד; התהליך מתנהל באיטיות רבה ובעלויות גבוהות" • ח"כ יואב בן-צור: "למה בניין התאגיד, שעובד בשבת, ממוקם דווקא בפתח שכונה חרדית? לא יכלו למצוא מקומות אחרים שלא פוגעים ברגשות ציבור שלם?"

גיל עומר ואלדד קובלנץ, ראשי תאגיד השידור / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי
גיל עומר ואלדד קובלנץ, ראשי תאגיד השידור / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי

"קצת אחרי האירוויזיון יעברו כל החדשות ואולפני הרדיו לירושלים" - כך התחייב היום (ג') גיל עומר, יו"ר מועצת תאגיד השידור הציבורי "כאן", במהלך דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת שעסק בכישלון תאגיד השידור הציבורי בתהליך ההעברה לירושלים. הדיון נערך ביוזמתו של ח"כ נחמן שי ועסק בין היתר בעיכוב של שנה וחצי במעבר המתוכן של התאגיד למשכנו החדש ולחריגה של 20 מיליון שקל מתקציב ההעברה המתוכן.

לדברי ח"כ נחמן שי, "הדיון הוא כרטיס צהוב להנהלת התאגיד. אנחנו מצפים שתעמוד בחוק. הייתי שמח אם יהיה תאריך יעד למעבר". לדבריו, "התהליך מתנהל באיטיות רבה ובעלויות גבוהות, ולכן כינסנו את הדיון, כי האינטרס שלנו נשאר לראות את התאגיד בירושלים". שי הזכיר כי ביולי 2017 מחצית העובדים היו צריכים להיות בירושלים.

את עיקר התשובות מצד התאגיד סיפק עומר, שלא התחמק והודה כי נעשו טעויות, אך הבהיר שהן לא נעשו במזיד: "אין לנו שום כוונה לא למלא אחר החוק. נעשו גם טעויות במהלך הבינוי, ואנחנו פועלים לתקן אותן. אבל אנחנו עושים את המקסימום על-מנת שיהיה מעבר כמה שיותר מהר בעלויות סבירות בלי לבזבז כספי ציבור ולעשות את הדברים בצורה הטובה ביותר".

לדבריו, קומת ההנהלה מוכנה, והקומה הבאה היא קומת החדשות והאולפנים, וזה יקרה אחרי האירוויזיון. במהלך הקיץ זה יושלם, ובמודיעין לא יישאר כלום.

אלדד קובלנץ, מנכ"ל התאגיד, סבור כי חלק מהסיבות לעיכובים ולתקלות נובע מהלחץ שהופעל על התאגיד לעמוד במועד מסוים: "התאגיד עבר מספיק טלטלות ל-300 שנה", אמר קובלנץ, "והאקדח לרקה שמוצמד לנו לרקה עם לוחות זמנים לא טוב. אנחנו בונים בניין שצריך להחזיק 30-40 שנה. תפעולית המעבר בשלבים זה לא הדבר הנכון לעשות, ואנחנו עושים זאת כך רק בגלל האקדח המוצמד לרקה".

קובלנץ טען כי העיכוב של שנה וחצי לא הוסיף עלויות, והסביר כי הייתה הערכת חסר בעלויות הבניין, אך אין עלויות נוספות. יו"ר התאגיד גיל עומר חלק עליו בנושא זה והבהיר: "ברור שנעשתה הערכת חסר, ולעיכוב יש עלויות נוספות". לשאלת ח"כ איילת נחמיאס-ורבין מה האומדן של העלויות הנוספות, הסביר קובלנץ כי הבניין עלה 120 מיליון שקל, ההתאמות - 40 מיליון שקל, ולזה נוספת חריגה של 20 מיליון שקל.

ח"כ יואב בן-צור (ש"ס) העלה נקודה הנוגעת לכך שבניין התאגיד ממוקם בפתחה של שכונה חרדית. לדבריו, "בירת ישראל לא חסרה משרדים בשכונות לא חרדיות, והרצון להביא תאגיד שידור כדי להעצים את בירת ישראל, פוגע בה. למה אנחנו צריכים להגיע למציאות שתיתכן מחאה תמידית וקבועה מול משרדי התאגיד שעובד בשבת? לא יכלו למצוא מקומות אחרים שלא פוגעים ברגשות ציבור שלם? נעמוד ונמחה ונעשה כל שלאל ידינו כדי למנוע את המעבר הזה. לא ניתן שבפתח ביתנו יהיה מקום עבודה שכל העסקים במקום סגורים, ופתאום יהיה פה משהו אחר. חבל שנצטרך לשבש את עבודת הרדיו והתאגיד. אני לא אומר את זה כאיום אלא כמחאה בשמם של 30 אלף תושבי שכונת הר נוף".

את הדיון סיכם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, שאמר: "התהליך יצא לדרך, זה לא מצב שאפשר להגיד, אחרי עשרות מיליונים שהושקעו, אם אין מעבר - אין תאגיד. הרצון שלנו הוא לייצר תהליך שכבר אין ממנו חזרה, והתאגיד בהתנהלות שלו - אין ממנו חזרה. יחד עם זאת, בתוך התהליך של לשים את ירושלים על ראש שמחתנו, לפעמים זה יכול לייצר יותר נזק מתועלת. אין ספק שהעובדים יגיעו לשם. אם יהיה פער של חודש בכניסה, והעובדים יוכלו להיכנס בניחותא - מה טוב. אילו לרגע הייתי חושב שמישהו מתרשל בעבודתו, אז המצב היה אחר. אני מבקש לוודא שהם באמת לא מנצלים אפילו לדקה לעכב את המהלך הזה. התחושה שלי שהם ממילא מזדרזים, ואני מבקש לקבל דיווח על ההתקדמות אחת לחודשיים".