בני ברק מתחדשת: מכון מור הוותיק ייהרס ויוקם מחדש לצד שני מגדלי משרדים

מכון מור החדש יכפיל את שטחו ויתמקם בבניין בן 4 קומות לצד שני מגדלים בני 45 ו-55 קומות • הקרבה לנתיבי תחבורה ציבורית, תקטין את תקן החניה בתוכנית כולה

מכון מור, רחוב ז'בוטינסקי 7, בני ברק / צילום: איל יצהר
מכון מור, רחוב ז'בוטינסקי 7, בני ברק / צילום: איל יצהר

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב שבמינהל התכנון, אישרה להפקדה תכנית במסגרתה ייהרס מכון מור בבני ברק, ויוקם מחדש בשטח כפול משטחו הנוכחי, לצד שני מגדלי תעסוקה חדשים בגובה 45 ו-55 קומות, שיתווספו לאזור התעסוקה BBC. הקרקע מצויה בבעלות חברת לודז'יה רוטקס השקעות, ושירותי בריאות כללית, וכן מספר קטן של בעלים פרטיים, שצפויים כעת ליהנות מזינוק בשווי אחזקתם. מדובר בקרקע בת 12.3 דונם, שעליה שכנו בעבר מבני תעשייה שפונו בעבר, ובהם מפעל הטקסטיל לודז'יה, והמרכז הרפואי הידוע מכון מור שמפעילה הכללית במקום ועדיין פועל.

בגלל הרכבת הקלה: פחות חניות

על פי התוכנית שהופקדה להתנגדויות הציבור, מכון מור שפועל במבנה ישן וזקוק להתרחבות כמרכז רפואי מטרופוליני, ייהרס ובמקומו יוקמו שני מגדלים בגובה של עד 45 ו-55 קומות. לצד שני המגדלים יוקם קומפלקס בן 4 קומות, עבור מכון מור שיוקם מחדש בדופן ציר ז'בוטינסקי. לפי התוכנית למבנה מכון מור יהיה חיבור מהמגדל הצפוני.
התוכנית שערך משרד האדריכלים יסקי-מור-סיון, כוללת 110,000 מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר, מתוכם 8,650 מ"ר למבני ציבור שיוקצו בתוך המגדלים ויירשמו על שם עיריית בני ברק, ו-7,600 מ"ר שטחים עיקריים שישמשו לטובת מכון מור, ועוד 1,300 מ"ר שטחים עיקריים בתת הקרקע שישמשו לחדרי ניתוחים. כמו כן כוללת התוכנית 1,375 חניות לשני מגדלי המשרדים יחד, ועוד 200 חניות לטובת מכון מור. מאחר והמגרש מצוי בסמיכות לנתיב הרכבת הקלה, מדיניות מינהל התכנון היא לאשר תקן חנייה מצומצם שמטרתו לעודד את הציבור לעשות שימוש בתחבורה ציבורית, ולצמצם את השימוש ברכב פרטי.

למגרש הצפוני כבר קיים היתר בנייה לבנייה בהיקף מצומצם יותר, ועל כן הוא כולל 775 חניות על פי תקן החנייה הישן. כעת עם הפקדת הזכויות הנוספות לא קיבל המגדל חניות נוספות. למגרש הדרומי טרם הוצא היתר ועל כן הוא כולל תקן חנייה מצומצם של חניה (התקן המדובר קובע חניה אחת לכל 240 מ"ר תעסוקה). על כן במגדל זה יכלול 600 חניות.

הדמיית המגדלים ומכון מור / הדמיה: יסקי מור סיוון
 הדמיית המגדלים ומכון מור / הדמיה: יסקי מור סיוון

על פי התוכנית, קודם יוקם מבנה מכון מור החדש ורק אחר כך ייהרס המבנה הישן שבו פועל כיום המרכז הרפואי, וזאת על מנת לשמור על רצף פעילותו. לאחר השלמת המבנה החדש, ייהרס מכון מור הישן ובמקומו יוקמו שני מגדלי המשרדים החדשים.

עוד כוללת התוכנית ביטול מפרץ החנייה שמדרום למכון מור ובניית כיכר עירונית בצומת הרחובות ז'בוטינסקי ומצדה. התוכנית אף כוללת נגישות נוחה לרכבת הקלה ותוספת חניות אופניים.

"מגדילים את מוסדות הבריאות במחוז"

עד כה התקשו בחברת לודז'יה והכללית שמפעילה את מכון מור, להגיע להסכמות ביניהן ביחס לפרויקט. במסגרת התוכנית שקודמה בלשכת התכנון המחוזית, נקראו נציגי הבעלים לשולחן הוועדה והגיעו ביניהם להסכמות. הוועדה ציינה בהחלטתה, כי היא רואה חשיבות בפיתוח מכון מור לאור תחזיות גידול האוכלוסייה והצורך בהגדלה משמעותית של מערך שירותי הבריאות במטרופולין. את התוכנית יזם מנכ"ל לודז'יה רוטקס השקעות זוריק רוטלוי בשיתוף עיריית בני ברק. לודז'יה רוטקס השקעות היא זרוע הנדל"ן של חברת הטקסטיל הוותיקה לודז'יה, שלאחר שהופרדה מהחברה האם נותרה עם המגרש שבו פועל מכון מור.

יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב דניאלה פוסק, מסרה כי: "לאור הגידול הדרסטי באוכלוסיית המטרופולין, ומתוך הבנה של הצרכים והביקושים העתידיים, אנו פועלים לפיתוח והגדלת כל מוסדות הבריאות במחוז. לכן, הוועדה המחוזית פעלה לשילוב מכון מור, המעניק שירותי רפואה מתמחים למטרופולין כולו, בתוכנית זו, על מנת לוודא את התפתחותו של מוסד רפואי חשוב זה. זאת, בשיתוף פעולה עם עיריית בני ברק, ותוך רתימת יזמי התכנית ומכון מור להידברות, לאחר שאלו לא הצליחו להגיע להסכמה במשך שנים רבות".