יביא צ'ק? בעל מניות המיעוט באולם האירועים "אווניו" הגיש הצעת רכישה לפי שווי של 140 מיליון ש'

חזי שאיוב, המחזיק ב-24% ממניותיה של החברה המחזיקה באולם היוקרתי שבאזור איירפורט סיטי, הגיש את ההצעה במסגרת הסכם היפרדות מדודו, חנן לוי, המחזיק ב-76% מאווניו, בעקבות סכסוך בין השניים שהגיע לבית המשפט

סכסוך בין בני המשפחה השותפים לבעלות באולם האירועים והכנסים היוקרתי "אווניו" (Avenue) בקרית שדה התעופה, הוליד בשבוע שעבר הצעת רכישה לפי שווי גבוה מהצפוי של 140 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס". את ההצעה הגיש חזי שאיוב, בעל מניות המיעוט באווניו, המחזיק ב-24% ממניות האולם לשותפו חנן לוי (דודו של שאיוב), המחזיק ביתרת ה-76% מהמניות ומנהל את החברה המשותפת במשך קרוב ל-30 שנה.

על פי תנאי הסכם היפרדות בין השניים (במב"י), שנקבעו במסגרת פסק דין מוסכם על ידי השופטת הלית סילש בביהמ"ש המחוזי מרכז-לוד בינואר השנה, ניתנו לחנן לוי 30 יום (החל מיום א' שעבר - מועד הגשת ההצעה) כדי להודיע האם בכוונתו למכור את מניותיו לשאיוב במחיר הנגזר מהשווי המוצע  (כ-106 מיליון שקל) או לרכוש את החזקות המיעוט משאיוב לפי אותו שווי - כ-34 מיליון שקל. במידה ולוי יחליט למכור את מניותיו, יקבל שאיוב 45 ימים כדי להשלים את הרכישה.

במוקד הסכסוך בין השותפים נמצאת חברת החזקות העונה לשם "חנן לוי אירועים" אשר מחזיקה בשני נכסים: ניהול והפעלת אולמי האירועים אווניו בקריית שדה התעופה (איירפורט סיטי), המגלגלים על פי מסמכי התביעה שהגיש שאיוב לביהמ"ש מחזור הכנסות שנתי של יותר מ-50 מיליון שקל, וכן 50% מהקרקע עליה ממוקמים האולמות (המחצית האחרת נמצאת בידי החברה הציבורית איירפורט סיטי שבשליטת חיים צוף).

הסכסוך: "המסלקה הפרטית של לוי"?

הסכסוך הממושך בין הצדדים הגיע אשתקד לבית המשפט, כששאיוב הגיש בקשה לפירוק חברת ההחזקות, שבהמשך נמחקה בהסכמת הצדדים. לאחר מכן הגיש שאיוב, המיוצג בידי עוה"ד יורי נחושתן ושירלי אבנר, תביעה בה עתר להסרת קיפוח (או לחילופין לפירוק מטעמי צדק ויושר) ובה טען כי החברה המשותפת מתנהלת בחוסר מוחלט של שקיפות ותוך הנצחת מצב בו הוא אינו נהנה ולא יוכל ליהנות בעתיד משום תועלת כלכלית מהחזקתו בה, כך שלמעשה הוא "בן ערובה" של חנן.

לוי, טען שאיוב, מרוקן באופן שיטתי את אווניו ממיליוני שקלים רבים, שבהם נעשה שימוש לצרכים אישיים שלו ושל בני משפחתו. "הלכה למעשה אווניו משמשת כמעין מסלקה פרטית של כספים והוצאות אישיות שלו ושל בני משפחתו, לרבות הוצאות שאין להן כל קשר לעסק עצמו (כגון משכנתא, תשלום 'משכורות' למי שאינו עובד בחברה ועוד)".

לוי: "זה ניסיון למכור במחיר מופרז"

חנן לוי, המיוצג בידי עו"ד יעקב אנוך, ראש מחלקת המיזוגים והרכישות במשרד מ. פירון ועו"ד משה ברנר השותף באותו משרד, טען בתגובה כי תביעתו של שאיוב מופרכת והוגשה בחוסר תום לב ומן הדין לדחותה מכל וכל. התכלית האמיתית של התביעה, טען לוי, "היא רצונו של חזי להלך אימים עליו כדי לאלץ אותו לרכוש את חלקו בחברה במחיר מופרז, דמיוני ונטול כל היגיון". 

בכתב ההגנה מציין לוי כי בסמוך לאחר שהתגלעה המחלוקת בין השניים (בשלהי שנת 2014) הוא הציע לשאיוב הצעות הוגנות ולמעלה מכך לרכישת מניותיו, לרבות בדרך של הסכמה ומינוי מומחה חיצוני שיקבע את שווי החברה. "חזי מנגד, התנהג בחוסר תום לב, בחוסר עקביות, תוך שהוא מעלה מצידו תנאים דמיוניים ומופרכים למכירת מניותיו, אשר השתנו השכם וערב באופן תדיר".

אשר לטענת שאיוב כי נטל שלא כדין כספים, השיב לוי בכתב ההגנה כי הוא לא נטל מקופת חברות הקבוצה כספים כלשהם שלא כדין ולמעשה ההיפך הגמור הוא הנכון: "חנן סייע לחברות הקבוצה מכספו הפרטי במיליוני שקלים".

החברה שבמחלוקת התאגדה בשלהי שנת 1990 תחת השם "קליפסו אירועים", באמצעות מייסדיה - לוי ואחותו אספרנס שאיוב ז"ל, אמו של חזי שאיוב, שהחזיקו בה בחלקים שווים. החברה הוקמה לצורך הפעלת אולמי השמחות והאירועים "קליפסו" ברמלה, שבשלהי 2010 נקלעו לקשיים כלכליים ופעילותם הופסקה. עוד קודם לכן, נטען בתביעתו של שאיוב, עסקי החברה שגשגו וזכו להצלחה רבה והיא אף הרחיבה את פעילותה העסקית לאולם אירועים נוסף - "חצר נצר" בקיבוץ נצר סירני. החברה המשותפת מיוצגת על ידי עו"ד ספי שמש. 

בשנת 2003, נטען בתביעתו של שאיוב, בסמוך לרכישת הקרקע שעליה הוקמו אולמי "אווניו" באיירפורט סיטי, בוצעה חלוקה מחודשת של המניות שהותירה בידי אספרנס 24% ממניות החברה המשותפת כאשר השליטה בה עברה לידי לוי. בעקבות הידרדרות משמעותית במצבה הבריאותי של אספרנס הועברו מניותיה לבנה, חזי, ביוני 2013.