העברת בעלות? למי שייכים המיזמים שמפתחים העובדים בארגון

משרד הרצוג פוקס נאמן וארגון היועצים המשפטיים הפנימיים ACC, ערכו אתמול מפגש בנושא "קניין רוחני ודיני עבודה" • דודי קליין: "יש התנהלות קשוחה ולעיתים מגבילה של מערכות וגופי הבריאות בדבר זכויות הקניין הרוחני של רעיונות שמפתח עובד"

ליאת שקד - כץ, נירה פורן, הגר כהן, אורלי גרבי, גדעון רוזנברג / צילום: נעם רוב
ליאת שקד - כץ, נירה פורן, הגר כהן, אורלי גרבי, גדעון רוזנברג / צילום: נעם רוב

משרד הרצוג פוקס נאמן וארגון היועצים המשפטיים הפנימיים ACC, ערכו אתמול מפגש בנושא "קניין רוחני ודיני עבודה". אחד הנושאים שעלו במפגש, היה האתגר שברצון לפתח יוזמות חדשניות בקרב העובדים, לצד הצורך להגן על קניין רוחני.

דודי קליין, ראש אגף חדשנות באסותא מרכזים רפואיים, הסביר כי לדעתו "יש התנהלות קשוחה ולעיתים מגבילה של מערכות וגופי הבריאות בדבר זכויות הקניין הרוחני של רעיונות שמפתח עובד. אני מעדיף שיהיו אלפי רעיונות חדשים של עובדים ומעוף רעיוני שאפשר ללכת איתו קדימה ולהצמיח הן את הארגון והן את העובד - ובסופו של דבר לספק רפואה טובה יותר ושירות טוב יותר. מדובר ב-win win - גם לעובד וגם לחברה - מפני שזה גם עוזר לעובד לפתח יצירתיות וגם בסופו של דבר אני חולק איתו ברווחים".

גדעון רוזנברג, סגן היועמ"ש של מלאנוקס, ביקש להבחין בין העולם הרפואי לעולם ההייטק. "העולם הרפואי מובל על ידי הרופאים והוא חייב לאפשר את הפיתוח, שאינו במרכז עיסוקם. לעומת זאת, בחברת הייטק, הזמן של העובדים תמיד צריך להיות זמן שבו הם עובדים על פיתוחים של החברה. כשאנו עושים האקתונים בחברה עולים רעיונות חדשים, וזה מבחינתנו חלק מהעבודה", הוא טען.

את המפגש הנחתה עו"ד ליאת שקד-כ"ץ, שותפה בהרצוג פוקס נאמן. היא התמקדה בקניין רוחני ובשוק העבודה המודרני, וסיפרה על מהלכי המאבק על הבעלות בעמוד הפייסבוק של תוכנית הטלוויזיה הצינור שהתנהלו בין גיא לרר לבין ערוץ עשר, והדרך בה הדבר השפיע על שוק העבודה המקומי. לטענתה הדיכוטומיה בין קניין העובד לקניין המעסיק היטשטשה, כשעמוד הפייסבוק שפתח גיא לרר מיוזמתו במקביל לעריכת התוכנית, הוכר כנכס שלו.

עוד השתתפו: נירה פורן מנכ"לית ACC; עו"ד אורלי ג'רבי, ראשת מחלקת דיני עבודה בהרצוג פוקס נאמן; עו"ד קרן אלבורג-רימון מהרצוג פוקס נאמן; ד"ר שרון בר זיו, מבית הספר למשפטים המכללה האקדמית ספיר; אדוה ליואנו יועמ"ש HP; רותם פלד, יועמ"ש אנדמול; מיכאל אקרמן, יועמ"ש בנק דיסקונט; הגר כהן, יועמ"ש נס טכנולוגיות; ועו"ד דורון קרבל, יועמ"ש מגל מערכות ביטחון.