מימושי בעלי העניין הגדולים של 2018 בבורסת תל אביב: מי הרוויח, מי הפסיד ומי מכר בזמן

בסיכום השנה, שרי אריסון היא מממשת המניות הגדולה בתל אביב, לאחר שמכרה מניות בהיקף כולל של 2.5 מיליארד שקל במסגרת יציאתה מעסקיה בישראל • בנק הפועלים ואי.די.בי יכולים להיות שבעי רצון ממועדי מכירת מניות כלל ביטוח - מהנפגעות הבולטות בגל ירידות השערים האחרון, שאיבדה כ-15% משוויה מתחילת השנה

שרי אריסון / צילום: גולן אבוחצירה
שרי אריסון / צילום: גולן אבוחצירה

בחינת מימושי המניות הגדולים בשנה החולפת על ידי בעלי עניין בנתחים מהחברות שבידיהם מראה כי לצד מספר מוכרים גדולים שהמימוש "חסך" להם צלילה דו-ספרתית בשווי המניות הנמכרות, אחרים "פספסו" קפיצה של עשרות אחוזים. זאת, כשמדד ת"א 35 צפוי לסכם את שנת 2018 עם שחיקה של אחוזים בודדים בשוויו, אחרי גל ירידות השערים האחרון.

שרי אריסון, מממשת המניות הגדולה של השנה האחרונה בתל אביב, שמכרה מניות בהיקף כולל של כ-2.5 מיליארד שקל במסגרת מהלך ליציאה מעסקיה בישראל,  עשתה השנה עסקאות לא רעות כלל מבחינתה.

לא מעט ביקורת נמתחה על שווי העסקה שביצעה שרי אריסון לפני כמה חודשים למכירת מניות השליטה בקבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי (שו"ב). מלבד העובדה שהמכירה לא כללה פרמיית שליטה, היא אף העניקה לרוכש, נתי סיידוף, הנחה משמעותית של 15% על מחיר השוק בעת החתימה על העסקה (בחודש יוני).

גם  במכירת נתח ממניותיה של אריסון בבנק הפועלים שבשליטתה, שנעשתה במהלך נובמבר האחרון, ניתנה הנחה של כ-6% על מחיר השוק - דיסקאונט עמוק יחסית בעסקאות למכירת חבילות גדולות של מניות בנקים גדולים.

בעסקת שו"ב  מכרה אריסון  כ-47% ממניות החברה תמורת סכום כולל של כ-1.1 מיליארד שקל - סכום המשקף את שווי השוק הנוכחי של המניות הנמכרות,  לאחר ירידה של 10% לעומת שווי שוק של קרוב ל-1.3 מיליארד שקל במועד החתימה על ההסכם בחודש יוני, ושל 15% לעומת המחיר של מניית שו"ב במועד השלמת העסקה באוגוסט. בסך הכול, בסיכום שנתי מניית שו"ב נחלשה בכ-20%  ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-2.5 מיליארד שקל.

בבנק הפועלים מכרה אריסון לקראת סוף חודש נובמבר 4.3% ממניות הבנק בתמורה כוללת של יותר מ-1.4 מיליארד שקל, במחיר של 25 שקל למניית הבנק - שהיה באותה עת נמוך בכ-6% משוויה בבורסה. בהפועלים "נחסכו" לאריסון ירידות של כ-10% שרשמה מניית הבנק מאז מכרה נתח ממנה לפני קצת יותר מחודש. כיום עומד מחיר מניית הפועלים על 24 שקל, נמוך ב-4% ממחיר המכירה, והמימוש, שהפך את הפועלים לבנק ללא גרעין שליטה, "חסך" לאריסון הפסד על הנייר של כמה עשרות מיליוני שקלים על הנתח הנמכר.

אריסון עדיין מחזיקה בכ-16% ממניות הפועלים בשווי שוק נוכחי של קרוב ל-5.1 מיליארד שקל. בסיכום שנתי מניית הפועלים איבדה כ-5% משוויה, והיא רחוקה כעת כ-12% מרמת השיא שקבעה בחודש ספטמבר האחרון, ומשקפת לבנק שווי נוכחי של כ-32 מיליארד שקל.

מממשת נוספת בולטת במגזר הבנקים השנה היא מדינת ישראל, שבתחילת חודש ספטמבר מכרה נתח של כ-5% ממניות בנק לאומי במחיר מניה של קצת יותר מ-23 שקל, דומה לשווי המניה הנוכחי. המדינה מכרה את מניותיה בהנחה של כ-1.5% על מחיר השוק, בתמורה כוללת של כ-1.9 מיליארד שקל, וחדלה להיות בעלת עניין בלאומי.

מניית לאומי הגיע לרמת השיא שלה בתחילת חודש דצמבר, מאז נחלשה בכ-6%, אולם בסך הכול מתחילתה של 2018 היא הוסיפה לערכה כ-16% ומשקפת לבנק שווי נוכחי של 34.7 מיליארד שקל.

כלל ביטוח בין הנפגעות הבולטות

מקרב מי שניצלו משחיקת ערך ניכרת בשווי ההחזקה ממועד המימוש ועד היום בולט בנק הפועלים , שמכר בחודש שעבר את החזקותיו בכלל עסקי ביטוח , הסובלת מאז מירידות בולטות ומחקה כמעט רבע מערכה. המכירה הושלמה בתחילת נובמבר, אז מכר הבנק מחוץ לבורסה את החזקותיו - שעמדו על כ-9.5% מהמניות. המכירה נעשתה בתמורה כוללת של כ-330 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 62 שקל, שהיה באותו מועד נמוך בכ-6%-7% משווי המניה, ונמוך בכ-17% משוויה הנוכחי.

כלל ביטוח, ולצידה גם יתר השחקניות הבולטות בענף, היא בין הנפגעות הבולטות בגל ירידות השערים האחרונות, ומתחילת החודש מנייתה צללה בכ-20%. תזמון המכירה של בנק הפועלים, רגע לפני גל הנפילות הנוכחי מסתמן בשלב הנוכחי כמוצלח למדי.

גם בעלת המניות הבולטת בכלל ביטוח, חברת אי.די.בי פתוח שבשליטת אדוארדו אלשטיין, "חסכה" לעצמה ירידת ערך משמעותית בטווח של כ-10%-18% במכירת נתחי המניות שביצעה בשלוש מנות מתחילת השנה (בינואר, מאי וספטמבר), בהתאם למתווה שקבע הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר ובתמורה כוללת של כ-500 מיליון שקל.

מוכרי המניות הבולטים מתחילת 2018
 מוכרי המניות הבולטים מתחילת 2018

בסך הכול מניית כלל ביטוח איבדה כ-15% משוויה מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי כ-2.9 מיליארד שקל. המניה הגיעה לרמת שיא במהלך חודש אוקטובר, ששיקפה לחברה שווי של כ-4 מיליארד שקל, והתרחקה ממנה עד היום כמעט ב-30%.

בצד "המחמיצים" - אותם מוכרים שראו עליות משמעותיות במניות שנמכרו בולטים עידן עופר ושותפו אודי אנג'ל, שמכרו בחודש מארס האחרון נתח ממניות החברה לישראל, ופספסו זינוק של יותר מ-50% שהיא מציגה מאז ועד כה. 

עופר ואנג'ל, באמצעות חברת אקס.טי הולדינגס, מכרו קצת יותר מ-2% ממניות החברה לישראל למשקיעים מוסדיים תמורת כ-115 מיליון שקל, לפי מחיר שהיה דומה אז למחיר השוק, וזאת אחרי שמתחילתה של 2018 ועד מועד המכירה בסוף חודש מארס, טיפסה המניה בכ-15%.

אולם, העלייה הגדולה הגיעה בהמשך, ובסך הכול מניית החברה לישראל מסתמנת כאחת ההשקעות המוצלחות של השנה הנוכחית, עם זינוק שנתי של כ-80% בערכה. זאת למרות שמניית החברה נסחפה בגל הירידות האחרון והשילה מערכה כ-10% מתחילת חודש דצמבר ועד היום ומשקפת כעת לחברה שווי של כ-7.3 מיליארד שקל.

העליות במניית החברה לישראל נתמכו בשיפור הנרשם בביצועים העסקיים של בנותיה -  חברת הדשנים כיל וחברת האנרגיה בזן. מניית כיל זינקה בכ-50% מתחילת השנה, ובכך משקפת החמצה משמעותית של מוכר נוסף - החברה המתחרה פוטאש.

חברת הדשנים הקנדית נאלצה למכור את מלוא החזקותיה בכיל (כ-14%) בשל דרישות רגולטוריות בעקבות מיזוגה עם חברת אגריום. היא מימשה את נתח המניות בו החזיקה בחודש ינואר 2018 בתמורה כוללת של כ-2.4 מיליארד שקל (כ-700 מיליון דולר) ולפי מחיר מניה הקרוב ל-14 שקל. מאז מכירה זו קפצה מניית כיל כמעט ב-40% לשווי נוכחי של יותר מ-20 שקל, המשקף לחברה שווי המתקרב ל-26 מיליארד שקל. מניית בזן התחזקה מתחילת השנה ב-12%.

עוד בין המניות בהן בוצעו עסקאות בעלי עניין רבות השנה נמנית חברת הביטוח הפניקס. שם בעלת השליטה, קבוצת דלק, מכרה נתחים מהחזקותיה בחודשים אוגוסט וספטמבר בתמורה כוללת של כ-850 מיליון שקל, ו"חסכה" לעצמה ירידות בטווח של 6%-11% מאז ביצוע המכירות. שותפיה של קבוצת דלק בפניקס, יעקב שחר וישראל קז, מכרו בספטמבר גם הם נתח ממניות הפניקס תמורת 125 מיליון שקל, אחרי שבתחילת השנה מימשו נתח מהחזקותיהם בחברת הביטוח תמורת כ-150 מיליון שקל. בסך הכול ממועדי שני המימושים האלה ועד כה נחלשה מניית הפניקס בטווח של כ-4%-12%.

ורמוס מוכר אנלייט

מי שבולטת בשבועות האחרונים בעסקאות בעלי עניין בבורסה היא קרן נוקד של רועי ורמוס ושלומי ברכה, שאתמול מימשה נתח של כ-2% מהון מניות חברת האנרגיה הירוקה אנלייט בתמורה כוללת של כ-22 מיליון שקל. נוקד מכרה את נתח המניות המדובר בבורסה בכמה עסקאות, במחיר מניה ממוצע של קצת יותר מ-1.8 שקל - גבוה בכ-7% משוויה הנוכחי בבורסה, העומד על כ-1.7 שקל. בסך הכול נחלשה מניית אנלייט בכ-8% מתחילת החודש (ובכ-6% מתחילת השנה) ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-920 מיליון שקל.

נוקד השקיעה במניות אנלייט בחודש מאי האחרון, אז הפכה חברת האנרגיה הירוקה לחברה ללא גרעין שליטה בעקבות מכירת החזקותיהם של יורוקום של שאול אלוביץ' ושותפיו משפחת ויל, ולאחר המכירה הנוכחית נוקד נותרה עם החזקה של כ-6% ממניות אנלייט, בשווי שוק של כ-55 מיליון שקל.

בשבועות האחרונים עלתה נוקד לכותרות כמה פעמים בעקבות עסקאות שביצעה במניות של חברות בורסאיות, בהן השקעה של 13 מיליון שקל ברכישת מניות חברת אטראו שוקי הון והשקעה של 24 מיליון שקל ברכישת מניות חברת אלקטרה מוצרי צריכה.