הראלי בוול סטריט צריך להדאיג את המשקיעים | פרשנות

אם התגובה של השוק להעלאת הריבית לא היתה חריפה מספיק, אז טראמפ לקחת את העניינים כמה צעדים קדימה כאשר תקף בגלוי את הפד • ערב חג המולד הנשיא האמריקאי מגלה טון מפוייס, האם זה מספיק? • הפד מתכנן תוכניות, אבל השוק לא קונה אותן. הדבר האחרון שפאואל צריך זה את טראמפ נושף בעורפו והעליות החדות כעת לא ממש מאותתות על נורמליזציה של תנאי השוק

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול  עם דונלד טראמפ/ צילום: Reuters, Carlos Barria
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול עם דונלד טראמפ/ צילום: Reuters, Carlos Barria

הליך הגמילה של השווקים הפיננסים מהתרופה שרקחו הבנקים המרכזיים אי שם לאחר המפולת של 2008 מגלה תופעות לוואי שמצליחות לבלבל לא מעט שועלים ותיקים בשוק. מהלך הירידות שהחל באוקטובר נוכח עליית התשואות בארה"ב התעצם ככל שמלחמת הסחר לא הגיעה לפתרון, והעלאת הריבית מצד הפד, לצד צמצום המאזן באופן עקבי, הנחיתה מכה נוספת שגררה ירידות חדות בשווקים, ואת מדד ה-S&P 500 לנפילה של 20% מהשיא. בימים של מחסור בנזילות בשוק המשקיעים עשויים להתבלבל כי הריבאונד הקיצוני שנרשם היום במהלך המסחר מסמן את סוף מהלך הירידות, אבל ברור לכל שזה לא סוף הסיפור.

קשה להתעלם מחוסר האמון שהפגינו המשקיעים נוכח היחסים הרעועים בין הנשיא טראמפ ליו"ר הפד פאואל. לא מדובר רק בתוקפנות של טראמפ, אלא בהתערבות של הנשיא במדיניות הבנק המרכזי הפדרלי, כאילו השוק לא העניש מספיק את פאואל על הניסיון לנרמל את הריבית. טרם הריבאונד היום, מדד S&P 500 צנח ב-20% מהשיא שנרשם בתחילת חודש אוקטובר, והשלים נפילה של 16% מתחילת החודש. גל הירידות לא פסח על השוק המקומי, בו מה-3 בדצמבר, מדד ת"א 125 נפל ביותר מ-12%.

אם התגובה של השוק להעלאת הריבית של הפד לא היתה חריפה מספיק, אז טראמפ לקחת את העניינים כמה צעדים קדימה כאשר תקף בגלוי את פאואל ואת המדיניות של הפד לצמצום המדיניות המרחיבה, ואמר כי קצב העלאות הריבית מהיר מדי. טראמפ הוסיף עוד קיסם למדורה ולא ברור למה היה לו צורך בכך. הפד מתכנן תוכניות, אבל השוק, שמגלם דווקא הורדת ריבית בשנה הבאה, לא קונה אותן. התחזית של הפד להמשך העלאות ריבית - תחזית שצומצמה ל-2 העלאות בלבד ב-2019 (במקרה הטוב) - תלושה משוק האג"ח. ולא רק שהשוק לא קונה את הצעדים של הפד, אלא נוסף לכך הנזק שנעשה לאמינות הבנק מרכזי מצד טראמפ. הדבר האחרון שפאואל צריך זה את טראמפ נושף בעורפו.

והנה, כמו קוסם, וכמו שניתן היה לצפות, טראמפ שלף עוד שפן מהכובע ערב חג המולד, ויצא בטון מפויס כשאמר על שר האוצר מנוצ'ין כי הוא "בחור טוב". לגבי הפד, טראמפ שוב הביע חוסר שביעות רצון בנוגע לקצב העלאות הריבית אך סייג כי הפד "יבין זאת בקרוב". בכל מקרה, חוסר ההלימה בין טראפ לנורמות הנהוגות בארה"ב זו לא הבעיה, אלא רק הסימפטום.

הבעיה העיקרית היא שבעשור האחרון הריבית האפסית גררה תנאי שוק פחות מוכרים לשחקים, ואף אחד לא ממש יודע בדיוק את ההשלכות. אם במשבר של 2008 ניתן היה להצביע (בדיעבד) על הברבור השחור בדמות משכנתאות רעילות, כעת יש יותר מדי סיבות "קטנות" לירידות ואף אחת מהן לא יכולה להצדיק את הפאניקה שנרשמה בשווקים. הכלכלות צומחות, אמנם מעט פחות מהצפוי, אבל עדיין צומחות. חוסר הודאות הפוליטית בגוש האירו עדיין כאן, אבל גם הוא מגולם בשוק. צמצום הרכישות של הבנק המרכזי באירופה צפוי להסתיים, וגם זו לא ידיעה חדשה של ממש. אז מה הגורם שאחראי לירידות? נזילות נמוכה?

תופעות הלוואי בניסיון לצאת לצאת מהניסוי הכלכלי בדמות ריבית אפסית לאורך עשור שלם, לצד החוב התופח של הכלכלות המפותחות שממילא יגולגל הלאה, גוררות חוסר ודאות שמשאירה את השוק להיסחר לפי גחמות של ציוצי הנשיא, תוך התעלמות מהנתונים הכלכליים שנכון להיום לא מאותתים על כניסה למיתון. טראמפ מבצע את מה שהבטיח במצע לפני הבחירות, אך בשוק פחות אוהבים את הטון שבו הדברים נעשים, והשוק מעניש. התנודתיות הקיצונית שנרשמת היום במסחר רק משקפת את חוסר ההיגיון לאחרונה בשווקים.

אמנם טראמפ יכל היה לממש את הבטחותיו לבוחרים לפני הבחירות בטון מרוכך יותר, אך כל עוד הוא לא עושה זאת, יחד עם המדיניות של העלאת הריבית וצמצום המאזן של הפד, נראה כי התנודתיות כאן כדי להישאר וצריך לקחת בחשבון כי העליות הקיצוניות שנרשמות היום, יכולות להפוך בקלות לצניחה חופשית מחר. בשורה התחתונה, הראלי הפראי שנרשם כעת רחוק מלשקף נורמליזציה. הסיפור המרכזי הוא שינוי תנאי המשחק נוכח העלאת הריבית. עידן הכסף הזול נגמר, וכמו כל סם, מאד קשה ממנו להיגמל.