פינוי בינוי ברמת השרון: "13 שנה חיכינו לדירה"

מעט אנשים בשכונת מורשה ברמת השרון האמינו שהתכנית להרוס את הבניינים הישנים ברחוב החלוץ ולבנות במקומם דירות חדשות תצא לפועל • "גלובס" יצא לפגוש את האנשים בשטח שאחרי עשרות שנים, רואים כיום בעיניים את המגדלים מתרוממים • צפו בפרק מס' 4 בסידרה "סיפורי פינוי בינוי"

לפני 39 שנה הגיע יהודה כחלון לשכונת מורשה ברמת השרון. "זה היה מקום שקשה לחיות בו...הדירות היו פה ישנות, דירות של בין 58 מטר ל-65 מטר, דירות נורא קטנות וחיו פה משפחות מרובות ילדים. היינו פה משפחה ועזרנו אחד לשני במה שהיה, מה שיש, אחד נותן לשני, אחד עוזר לשני, היה פה מדהים מבחינת אנשים היה פה מדהים" הוא משחזר ומספר כיצד היה פעיל בענייני השכונה וגם היה, כך לדבריו, ממובילי היוזמה להרוס את הבניינים הישנים והמוזנחים ולבנות במקום בניינים חדשים. "כשאני אמרתי להם שאני הולך לרוץ לפרויקט הזה, אז הם לא האמינו לי בכלל, אמרו לי אתה חולם, אתה אולי בגלגול הבא בגן עדן תעשה את זה".

לפני כמה זמן צץ הרעיון הזה לקחת את המקום הזה ולעשות פינוי בינוי?

"זה צץ לפני 30 שנה, התחילו עם זה והפסיקו. אנשים פשוט לא האמינו שזה יקרה עזבו את זה. אז ביקשו ממני אם אני יכול להתחיל להזיז את העניין הזה, כי היה לי קשרים עם העירייה, עם כל הדברים האלה, קשרים מאוד טובים, אז אמרתי אני מוכן לנסות, השאלה אם אתם מוכנים. אז אני עברתי בית בית ושאלתי אותם לגבי הפרויקט אם אני יכול לעשות פרויקט פינוי בינוי, אם הם מוכנים לתרום אתי את הדבר הזה, בשבילם, שאני אתן להם דירות יותר משודרגות, ודירות לא כמו הסלמס הזה שנמצא כרגע פה, שאתם רואים אותו, ואנשים אמרו לי אם אתה תעשה את זה אשריך, אבל אנחנו לא מאמינים".

השנים חלפו ולפני 13 שנה, כך מספר כחלון, התהליך אמנם התחיל לקרום עור וגידים, אך בקצב איטי למדי "הבעיה זה הביורוקרטיה" הוא מסביר "זה משרד התחבורה לא מאשר את הכביש, ואם אין לך כביש יוצא החוצה, אז אין לך פרויקט פינוי בינוי וזה אומר כן, ואם זה פקיד אחד התפטר, אני הייתי בישיבה שפקיד התפטר, אמרו לי תביא את הכל מחדש, הרי אמרתי להם אותו דבר, התכניות אותו דבר, על מה לשנות תכנית אבל זה אותו כביש, זה ככה בירוקרטיה של המדינה שלנו, שהיא עשתה את זה. אפשר ליזום את הפרויקט הזה ותוך שנתיים אפשר לגמור אותו פיקס. היה לנו תהליך מאוד מאוד קשה" הוא מצהיר.

כשאנחנו מנסים לברר למה הוא מתכוון כשהוא מדבר על 'קשיים', הוא מסביר "חלק מהאנשים לא האמינו ועשו פה פרובוקציות, הם אמרו שאנחנו עובדים עליהם, ואנחנו משקרים אותם, ואנחנו לוקחים להם את הדירות שלהם, וכך זה התחיל, ולאט לאט לקחתי אותם לאספות, הסברנו להם".

קל לדבריו זה לא היה, והתהליך אף הביא את הדיירים אלה מול אלה לבית המשפט. "חלק התנגדו, ועשינו נגדם תביעה, לקחתי עו"ד לדיירים, שייצג את כל הדיירים, כי אף אחד לא יכול לייצג את עצמו פה, זה עו"ד שטיפל בכל הדיירים, ואז מישהו, כל מי שהתנגד, אנחנו בשם הדיירים תבענו את אותו מתנגד, לא אני אישית, הדיירים עצמם בעלי הבלוק, הם תבעו את אותו דייר שלא רצה לחתום, או שהוא מנע מזה שיהיה את הפינוי בינוי".

זה נשמע כמו מלחמה.

"פינוי בינוי זה לצאת למלחמה, זה יותר גרוע ממלחמת לא יודע מה להגיד לך, זו מלחמה קשה, קשה, קשה מאוד. זו מלחמה מאוד קשה" הוא מתפתל ומסביר שהיו גם קבלנים שביקשו לקדם את הפרויקט והתייאשו בדרך.

לפני מספר שנים נכנסה לפרויקט חברת יובלים שמובילה מאז את הפרויקט יחד עם ישראל לוי (חברת רמות בעיר מנהלת את הפרויקט בפועל. א"ב). לפני למעלה משנה נהרסו חלק מהדירות הישנות והחלה בנייתם של שניים מארבעת המגדלים שצפויים להיבנות כחלק מהפרויקט. בסך הכל, יוקמו במתחם 588 דירות חדשות במקום 168 ישנות. דירות 4 חדרים מוצעות כיום במתחם למכירה במחיר מבוקש התחלתי של כ־2.45 מיליון שקל ודירות 5 חדרים ב־2.76 מיליון שקל. אכלוס הבניין הראשון צפוי בקיץ 2019.

לדברי עו"ד אליאב מימון שמנהל כיום את פרויקט הבנייה "שכונת מורשה עוברת בשנים האחרונות תהליך התפתחות מואץ בשני מישורים מקבילים, האחד קטן מאוד שזה יוזמות ממשלתיות, יש כאן פרויקט דיור להשכרה שזכתה בו חברת אביב, הוא כבר בנוי ומאוכלס שנה-שנתיים, ויש לידו פרויקט של קרקע של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ששווקה ב-2014, עוד לפני שהתחיל המחיר למשתכן, אז קצת המדינה נגעה בזה, אבל בעיקר זה יוזמות פינוי בינוי של יזמים פרטיים, ואנחנו חלק מזה. זה נעשה בשילוב עם העירייה ועם משרד הבינוי והשיכון, האגף להתחדשות עירונית, ומנהל מקרקעי ישראל, כל הגורמים. אבל הכוח המניע זה בסופו של דבר זה יזם פרטי שדוחף את העניין הזה. אנחנו לקחנו את המושכות ודחפנו אותו קדימה, ואז הדברים קורים קצת יותר מהר, נגיד בעדינות".

ועדיין אנחנו מדברים פה על תהליך מאוד איטי.

"נכון, בשנת 2000 פעם ראשונה התחילו לדבר עם הדיירים, מישהו שניסה לארגן כאן את החתימות, והביא יזם שיעמוד מאחוריו, היזם הזה ניסה כמה שנים והתייאש מהאיטיות. גם של ההחתמות של הדיירים וגם של הרשויות. הגיע יזם נוסף התייאש, וב-2009 החברה שלנו רמות בעיר נכנסה לתמונה ואז התחלנו לדחוף את הדברים קצת יותר במהירות, זה שילוב גם של ניסיון וידע, אבל גם של משאבים, כאילו כשאתה משקיע כסף אז הדברים קורים יותר מהר, אבל התהליכים בפינוי בינוי הם איטיים".

ולמרות הכל, מימון ואנשיו נשמעים מרוצים מההשקעה כשאנחנו עוברים לדבר על מספרים "הפרויקט כאן הוא בהיקף מכירות של מעל מיליארד שקל. כשבהתחלה משקיעים מספר מיליונים. וכשאני אומר לך השקעתי בהתחלה כמה מיליונים בודדים זה נשמע מעט. אבל כשאתה יודע שבזמן ההשקעה בשנת 2009 השקענו 10, 11, 12 מיליון שקל בפרויקט שאין לך שום ודאות שייצא ממנו פרויקט. ובנוסף אנחנו יודעים שזה ייקח הרבה זמן שבו יכולים לקרות הרבה דברים. סתם לדוגמה, תתחלף הממשלה ויחליטו שפינוי בינוי זה כבר לא הדבר הכי חשוב, ישתנה. סתם לדוגמא יכולה לצאת איזו החלטת מועצה ברמ"י שהם גובים כסף על התחדשות. זה יכול להיות. או דוגמא אחרת שעירייה יכולה להחליט שפתאום גובה היטל השבחה, דווקא במתחם הזה, למרות שבמתחמי פינוי בינוי אין היטלי השבחה. יכולים להיות באמת מיליון דברים שמשתנים. אבל אתה לוקח את ההימור הזה, אתה לוקח את הסיכון הזה. ולמה? כי למען הגילוי הנאות, כיזם נדל"ן שתיפול עליך קרקע לבניית 600 יח"ד ברמת השרון זה נדיר, זה קורה לך פעמיים שלוש בקריירה, אז אתה אומר וואלה כדי להגיע לדבר הזה, של לבנות 600 יחידות ברמת השרון זה משמעותי, זה גדול, זה רווחי, אני צריך לסכן כסף, וכסף לא קטן, אבל זו הדרך לעשות את זה, פשוט אתה מסתכן".

ואיך מתנהלים נכון מול הדיירים?

"זה יישמע הכי קלישאתי בעולם, אבל זה סבלנות ורגישות" מסביר מימון שמוסיף כי" פשוט צריך לשבת עם אנשים ולדבר איתם, ועוד פעם לדבר אתם, ועוד פעם לדבר אתם. הם לא אנשי נדל"ן, הם לא מבינים מה זה תב"ע (תוכנית בניין עיר.א"ב), וכמה זמן לוקח לאשר אותה, הם לא מבינים בעיות משפטיות שעולות בטאבו, ברמ"י, וכמה שלא תסביר זה נשמע כמו תירוצים וזה. אני גילית מניסיוני שאם אתה יושב עם אנשים ואתה מדבר אתם את האמת, רק את האמת שלך, מה שאתה יכול, להגיד להם, והם רואים שאתה באמת רוצה, ואתה שומר אתם על קשר יום-יומי ואתה מתחיל להכיר את הילדים שלהם, ואת המצוקות שלהם ואת הקשיים שלהם, אז הם בוטחים בך, אז הם הולכים אתך. בסוף, אנשים גרו כאן בדירות שהיו שוות בשיא שלהם, אחרי עליית המחירים המטורפת, 700, 800 אלף שקל"

למרות שזה רמת השרון.

"למרות שזה רמת השרון! ככל שתכנית הפינוי בינוי התקדמה, ערך הדירות עלה ועלה. בשיא הם הגיעו למיליון וחצי שקל (הדירות הישנות. א"ב), בגלל שבן אדם קנה את הפוטנציאל. הדירות החדשות שהדיירים יקבלו תמורת אלה שהם פינו שוות 2.5 מיליון, זה קפיצת מדרגה עבור האוכלוסייה הזאת. זה דבר שהוא בלתי נתפס".