ברקת דוחה למועד לא ידוע את השלמת רפורמת ממשק המעסיקים בפנסיה לעסקים קטנים

על פי ההודעה "הממונה על רשות שוק ההון החליט על מתווה הדרגתי ביישום הרפורמה בהפקדת כספי המעסיקים לקופות גמל", כך שמעסיקים עם עד 10 עובדים לא יידרשו לעמוד בהנחיות בתחילת פברואר בשנה הקרובה כי אם במועד לא ידוע בעתיד

משה ברקת / צילום:תמר מצפי
משה ברקת / צילום:תמר מצפי

רשות שוק ההון דוחה את היישום המלא של ממשק המעסיקים, מפרויקטי הדגל של הממונה הקודמת, כשהיום היא מודיעה כי היא דוחה עד להודעה אחרת את היישום המלא רפורמת ממשק המעסיקים לגבי העסקים הקטנים ביותר. על פי ההודעה "הממונה על רשות שוק ההון החליט על מתווה הדרגתי ביישום הרפורמה בהפקדת כספי המעסיקים לקופות גמל", כך שמעסיקים עם עד 10 עובדים לא יידרשו לעמוד בהנחיות בתחילת פברואר בשנה הקרובה כי אם במועד לא ידוע בעתיד.

הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, הודיע היום כי "בתחילת שנת 2019 תחול הרפורמה בדיווח הממוכן של מעסיקים לקופות הגמל על מעסיקים של 10 עובדים ומעלה. לגבי מעסיקים של פחות מ-10 עובדים תחל הרפורמה במועד מאוחר יותר". נציין כי מלכתחילה הרפורמה יושמה בהדרגתיות, על פי גודל העסקים כשהיא הוחלה בתחילה על עסקים עם יותר מ-100 עובדים. עד כה אמורים היו כל המעסיקים עם עד 20 עובדים להצטרף למעגל הממשק מעסיקים, ובכך להצטרף לעסקים עם יותר עובדים שכבר עשו זאת. זה היה אמור לקרות החל מתחילת פברואר הקרוב ובכך להביא ליישום מלא של הרפורמה.

ואולם, היום מתברר כי ברקת והרשות שבראשותו מפצלים את הצעד האחרון ברפורמה לשניים: מעסקים עם מעל ל-10 עובדים ואלה שעם פחות. לגבי מעסיקים עם 10 עובדים ומעלה היום מודיעה רשות שוק ההון כי "החל מפברואר 2019 ייכנסו לתהליך הדיווח הממוכן כ- 27,000 מעסיקים" ושלגבי האחרים היא "בוחנת צעדים אשר יסייעו למעסיקים הקטנים במשק בהתמודדות עם יישום הרפורמה".

ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני ביטוח, הסביר היום כי "קיבלנו בלשכה המון פניות ממעסיקים קטנים, כגון פיצריות, שאמרו לנו כי הם לא יכולים לעמוד בנטל של ממשק המעסיקים. לדברי מעסיקים קטנים רבים זה פשוט גדול עליהם, והם ממש לא ערוכים מיכונית לכך. לכן פנינו לרשות ולממונה ברקת, שהיו קשובים מאוד ונענו לבקשה". לדברי רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון, "הרשות מגלה התחשבות לעסקים הקטנים שהם נדבך מרכזי למשק. אנו מודעים לכך שבשנה האחרונה מגבשים ברשות שוק ההון פתרון טכנולוגי נוסף שיפתור את מרבית התקלות, אולם תהליך זה טרם הסתיים. פנינו לרשות במטרה לדחות את כניסת המעסיקים הקטנים לדיווח עד החלת הפתרון הטכנולוגי החדש. בנוסף אנו מבקשים כי הרשות תבחן את מספר העובדים בעסק על פי מספר העובדים שיש להם הפקדות להסדר פנסיוני ולא סך העובדים בעסק".

גם בסביבת הרשות מסבירים כי הדחיה ביישום הרפורמה לגבי מעסיקים קטנים למועד לא ידוע, נעשתה בעקבות פניות ממעסיקים שנתקלו בקשיים. מדובר ברפורמה בתהליכי סליקת הכספים בחיסכון הפנסיוני, שיצאה לדרך בפברואר 2016 ו"במסגרתה נקבעה חובת דיווח ממוכן על הפקדת תשלומים לקופת גמל בהתאם לקובץ במבנה אחיד שהגדיר הממונה - ממשק מעסיקים", דברי הודעת הרשות.

"נוסף על כך החילה הרפורמה על הגופים המוסדיים חובת מתן היזון חוזר על אופן קליטת הכספים בקופות הגמל של העובדים", אומרים ברשות ומציינים כי לדעתם "מאז כניסתה של הרפורמה לתוקף חל שיפור ניכר בתהליכי קליטת הכספים בשוק החיסכון הפנסיוני, ולראשונה מתאפשר תיעוד, מעקב ובקרה אחר אופן קליטת הכספים בקופות הגמל של העובדים שמשפיע על זכויותיהם הפנסיוניות".