שנפ תפטר עשרות עובדים לאחר שהמניה נחתכה בחצי בשנה האחרונה

יצרנת המצברים מנתניה דיווחה על רה-ארגון ש"יהיה כרוך בצמצום מרבית תהליכי הייצור במפעל החברה" • שנפ, מחברות המצברים הגדולות בישראל, צפויה להתרכז ביבוא מצברים מחו"ל • בסוף 2017 העסיקה שנפ בפעילות הייצור שלה 54 מתוך 116 עובדים

אחרי שמניית שנפ  גילחה כמחצית משוויה בשנה האחרונה, בעלי השליטה בחברת המצברים, קרן סקיי ומשפחת רוזנשיין, החליטו ליישם תכנית התייעלות והודיעו על תהליך של רה-ארגון במגזר המצברים. לפי ההודעה, התהליך "יהיה כרוך בצמצום מרבית תהליכי היצור במפעל החברה", המעסיק כמה עשרות עובדים, והיא צפויה להתרכז ביבוא מצברים מחו"ל. בסוף שנת 2017 העסיקה שנפ בפעילות הייצור שלה 54 עובדים, מתוך 116 כלל עובדי החברה.

את ההחלטה על תהליך הארגון מחדש קיבל דירקטוריון שנפ על רקע עלויות ייצור גבוהות "ביחס לעלויות רכש של מצברים המיובאים מחו"ל". מנגד החברה מדווחת כי "ניכרת ירידה בעלויות הרכש וירידה במחירי המכירה של המצברים בסביבת השוק התחרותי בישראל".

עוד הוסיפה שנפ בעדכון אודות ההחלטה כי למרות צעדים בהם נקטה החברה במטרה "לייעל את תהליכי הייצור של המצברים ולהקטין את העלויות", התחרות המתגברת ושחיקה ברווחים הובילה לכך שבשנתיים האחרונות "הוגדל באופן משמעותי נתח המצברים המיובאים המשווקים על ידי החברה".

בשנפ מעריכים כי לתהליך הארגון מחדש "צפויות להיות מספר השלכות מהותיות על החברה", ובהן שיפור ברווחיות הגולמית "עקב שיעורי רווחיות גבוהים יותר במכירת מצברים מיובאים", "צמצום משמעותי של כוח האדם המועסק במערך היצור של החברה".

טרם השיפור, שנפ צפויה להיפגע באופן חד-פעמי ממכירת הציוד היצרני שלה, שהוצג בעלות מופחתת של כ-15 מיליון שקל בדוחותיה הכספיים האחרונים, ואשר את התמורה למכירתו מעריכה בחברה "בכמה מיליוני שקלים בודדים".

מפעל שנפ ממוקם באזור התעשייה הצפוני של נתניה על מגרש בשטח של כ-15 אלף מ"ר, מתוכם כ-7,000 בבעלות החברה והיתר (כ-8,000 מ"ר) בשכירות, בהסכמים המסתיימים עוד שנה (בסוף 2019), בדמי שכירות שנתיים של 1.25 מיליון שקל.

שנפ נמצאת בשליטת קרן סקיי של צבי יוכמן וניר דגן, יחד עם המנכ"ל אורי רוזנשיין, ושתי אחיותיו תמר בן עוזיליו ופועה אמיר, והיא אחת מחברות המצברים הגדולות בישראל. בשנה האחרונה מציגה מנייתה צלילה של כ-50%, שקיזזה עליות נאות שהציגה בשנים קודמות, והיא משקפת כעת לשנפ (שהיום עלתה בכ-4%) שווי של כ-190 מיליון שקל.

בדוחותיה הכספיים האחרונים, לשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 דיווחה שנפ על עלייה של 20% במכירות המצברים שלה ל-131 מיליון שקל, "בשל גידול במכירות של מצברים מיובאים", אבל הרווח הגולמי מפעילות זו לא השתנה ונותר ברמה של 32 מיליון שקל ויציבות נרשמה גם ברווח התפעולי מפעילות זו, של קצת יותר מ-9 מיליון שקל.

מלבד פעילות המצברים, שנפ מתרחבת בשנים האחרונות לפעילויות נוספות ומתחילת 2017 היא פועלת בתחום אביזרי רכב, בעקבות רכישת מחצית מחברת א.ד.י מערכות, המהווה כיום את הפעילות הגדולה ביותר שלה.

בשנת 2012 נכנסה שנפ לפעילות בתחום הצמיגים, כשרכשה כמחצית ממניות חברת כסלו של צביקה גרינברג, מפיצת צמיגי קונטיננטל בישראל ומשווקת צמיגים של יצרנים אחרים. כמו כן רכשה מידי חברת אליאנס את חברת צמיגי חקלאות, העוסקת בהפצת ומכירת צמיגים בעיקר לחקלאות וציוד כבד.

כעת היא נמצאת לפני הרחבת פעילות זו, לאחר שבחודשים האחרונים חתמה על עסקה למיזוג פעילות הצמיגים שלה עם זו של האחים יואל ורוני וייס (בעברם שותפים בחברת קמור מוטורס, יבואנית רכבי BMW לישראל). האחים וייס פועלים באמצעות שתי חברות בייבוא והפצת צמידי דאנלופ, פולדה, נקסן, צמיגים סיניים, וכן צמיגים לחקלאות ולרכבי משא. המיזוג בין הפעילויות שתוחזק על ידי השותפים בחלקים שווים צפויה ליצור חברה אחת עם מכירות שנתיות של כ-200 מיליון שקל. השלמת העסקה כפופה לכמה תנאים.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2018 סך הכנסותיה של שנפ נשחקו ב-5% ל-413 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה ירד ב-11% ל-15 מיליון שקל, עם ירידה בהכנסות פעילות האבזור ויציבות ברווחיה, ושחיקה בהכנסות וברווחי פעילות הצמיגים.