הפקולטה לרפואה באריאל תבוטל? "חשש לניגוד עניינים"

המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, עוה"ד דינה זילבר ורז נזרי, הודיעו היום למל"ג ולאוניברסיטת אריאל כי בכוונתם לבחון טענות לניגוד עניינים שנפל בהחלטת הות"ת להקמת הפקולטה באריאל • בינתיים, הורו המשנים להבהיר לנרשמים לפקולטה כי האישור להקמתה נמצא בבחינה משפטית

האם האישור שנתנה המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) לאוניברסיטת אריאל לפתיחת פקולטה ללימודי רפואה עלול להתבטל עקב ניגוד עניינים שנפל לכאורה בדיונים ובהחלטות הנוגעים למתן האישור?

שני משנים של היועץ המשפטי לממשלה, עוה"ד רז נזרי ודינה זילבר, פנו היום (ה') לפרופ' מיכאל זינגרד רקטור אוניברסיטת אריאל בבקשה כי יימנע ככל האפשר מנקיטת צעדים בלתי הפיכים בקשר להקמת הפקולטה לרפואה. זאת, לדבריהם, על מנת לצמצם למינימום האפשרי את פוטנציאל הפגיעה באוניברסיטה במסגרת ההחלטות הצפויות להתקבל על ידם בתקופה הקרובה - ככל שההחלטות אכן ישפיעו על האוניברסיטה.

החשש לניגוד העניינים אליו התייחסו השניים הוא של חברת הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), ד"ר רבקה ודמני, שתמכה בהקמת הפקולטה. במשרד המשפטים נדרשו לסוגייה בעקבות פנייה של המל"ג ושל גורמים נוספים, לאחר שודמני הודיעה כי היא נמנעת מטיפול בנושאים הקשורים לאוניברסיטת אריאל החל מסוף אוקטובר כתוצאה מהתקדמות בהליך למינויה לפרופסור באוניברסיטה.

ד"ר ודמני נפגשה עם בכירים באוניברסיטת אריאל כבר בחודש דצמבר 2017, לבקשת רקטור האוניברסיטה. במסגרת הפגישה נבחנה האפשרות שד"ר ודמני תועסק על ידי האוניברסיטה. ואולם למרות שההליכים האלו החלו בינואר 2018, טרם אישור הקמת הפקולטה, ודמני לא עידכנה את הגורמים הרלוונטיים בכך. העובדה כי קיים חשש שתמיכת ודמני בהקמת הפקולטה הייתה בניגוד עניינים לכאורה נחשפה לראשונה ב"הארץ" לפני כשלושה שבועות.

במכתב, שנשלח במקביל גם למנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה, מתניהו אנגלמן, ביקשו המשנים ליועמ"ש למשפט ציבורי-חוקתי (נזרי) ומשפט ציבורי-מינהלי (זילבר), כי לעת הזו ועד להכרעה סופית בסוגיה יובהר לנרשמים לפקולטה לרפואה כי האישור שניתן להקמת הפקולטה מצוי בבחינה.

המשנים הבהירו במכתבם, כי גם אם יתברר שד"ר ודמני הייתה בניגוד עניינים, אין משמעות הדבר שכל ההחלטות המל"ג בנושא הפקולטה לרפואה באוניברסיסטת אריאל - "בטלות מדעיקרא". לפי המשנים, כל החלטה בה לעמדתה של ד"ר ודמני הייתה עשויה להיות השפעה על תוצאותיה, יהיה צורך לקיים דיון נוסף באשר להחלטה - "בשים לב להשלכות שעשויות להיות לביטול ההחלטה, ובכלל זה הפגיעה באינטרסים של אוניברסיטת אריאל והפגיעה בצדדים נוספים עקב הסתמכות על ההחלטה".

עוד ציינו המשנים, כי הם ערים לכך שדיון מחודש בעת הנוכחית בנושא הפקולטה לרפואה, לאחר שהות"ת אישרה את הקמתה, עלול לייצר קשיים מעשיים מסוגים שונים, שיש לקחת גם אותם בחשבון לצד הקשיים המשפטיים.