בעוד נתניהו משחק על החוף בברזיל, בנט ושקד פיצלו את הימין

דוברו של נתניהו שיגר אתמול את סט התגובות הידוע והמשומש. בחזרה ל-1992, הוא הזהיר. "אז הימין ריסק את עצמו לרסיסים ובכך הביא לאוסלו" • ובכן, עם הדם הרע בין בנט, שקד ומשפחת נתניהו, הם כבר לא רואים בעיניים • פרשנות

נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: אמיר מאירי
נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: אמיר מאירי

ההודעה הדרמטית של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד לפרוש ממפלגתם, הבית היהודי, הייתה אתמול (שבת) אות מבשר רעות לראש הממשלה בנימין נתניהו.

בעוד הוא מכדרר אל מול מצלמות על החוף בריו דה ז'נרו, אוכל צהריים בצילו של עץ במסעדה עם מוזיקה ברזילאית, פיצלו בנט ושקד את הימין הישראלי.

תקומה, האיחוד הלאומי, והמפד"ל עם אובדן מנדטים פוטנציאלי למשה פייגלין, אלי ישי וקבוצות ימין פוטנציאליות אחרות, והנה תחת גפנו של נתניהו צומחת מפלגה חדשה שתכרסם בבסיס ימני-חילוני המרכיב את הליכוד וגם נמצא בחלקו במפלגתו של אביגדור ליברמן 'ישראל ביתנו'. מי מהם יעבור את אחוז החסימה? זו היא שאלה קשה.

בבחירות 2015, נזהרו בנט ושקד מלטעון שהם רוצים להתרחב בתוך הימין ולפגוע בליכוד. "נתניהו הוא המועמד שלנו לראשות הממשלה" הם אמרו אז ונעצו את הציפורניים עמוק בבשרו של השמאל.

כל הקמפיין שלהם הפנה חיצים נגד יוסי יונה, סתיו שפיר ומרב מיכאלי, כאילו שזה מעניין בכלל את הציבור שלהם. הפעם, אם לשפוט לפי הטקסט הנוקב של בנט אתמול בלילה, נגד השימוש השקרי שעשה ראש הממשלה בטיעון הביטחון בחודש האחרון, זה כבר לא יהיה מנומס. הם מסירים כפפות וילחמו על כל קול בימין.

נתניהו אולי ימשיך לעמוד על 30 פלוס מינוס, אבל שברירי מפלגות מסביב לו, עשויים להעביר את כובד המשקל לגופים אחרים במרכז, בין אם אצל לפיד או אצל גנץ ולכל הפחות, חלוקת מנדטים חדשה בזירה הפוליטית עשויה לאפשר לבנט ושקד לחבור אחרי מערכת הבחירות למי שנמצא במרכז הפוליטי, תוך שהם מנסים לדלג מעל לליכוד.

וכך אפשר לומר בבטחה, מה שעשו בנט ושקד ביחד אתמול, זה הצטרפו למפלגת "רק לא ביבי". הם לא מוכנים לצאת בפומבי נגד החשדות שלו לשחיתות, זה היה ברור מן השאלות שהטיח בפניהם שם הפעיל ואיש השב"כ לשעבר גונן בן יצחק (המתמודד לכנסת יחד עם אלדד יניב), אבל הם בהחלט הסכימו לכסח את ראש הממשלה על רפיסות בטחונית בעזה ושימוש באיומים בטחוניים בצפון למען הקמפיין הפרטי שלו לראשות הממשלה.

מה שעוד התרחש אתמול, הוא קריעת המסיכות מעל שליטת הרבנים החרד"לים במסרים שלהם. בנט ושקד כיבסו את כביסת השבת המלוכלכלת בחוץ. כולל שליחתו הבלתי-חשאית של איש המל"ל מאיר בן שבת, בשישי אחד לפני כחודש, דרך הרב דרוקמן ועד להפעלת המנופים הדתיים הקבועים של הימין הדתי כדי שלא יפרשו מן הממשלה. ההתערבות הדתית-בטחונית-לאומנית ההיא ירדה להם לא טוב בגרון. השפילו אותם בחוץ וכך השניים נתנו אתמול ספר כריתות לאחיזת רבנים-חרדיים. חתונה שניה לא תצמח שם. פניהן של השניים הלאה והם יתחילו לקרוץ למרכז ולדתיים מתוניים.

דוברו של נתניהו, אוריך, שיגר אתמול את סט התגובות הידוע והמשומש. בחזרה ל-1992, הוא הזהיר. "אז הימין ריסק את עצמו לרסיסים ובכך הביא לאוסלו". ובכן, עם הדם הרע בין בנט, שקד ומשפחת נתניהו, הם כבר לא רואים בעיניים. מי שמנסה להחזיר את המדינה לאוסלו, מבחינת שניהם, הוא בכלל נתניהו עם מהלכים מדיניים בתכנית המאה של טראמפ, ההסכמות עם החמאס והרפיסות הבטחונית בכל דבר ועניין.

נתניהו עשוי לנהל קמפיין מתוחכם בו הוא מחסל את כל המפלגות הקטנות סביב הליכוד ומנסה להשיג מעל ל-30 מנדטים, אבל דווקא אם כולם לא יעברו את אחוז החסימה, המפה הפוליטית תיראה שונה והוא יאלץ להרכיב קואליציות עם גופים מן המרכז.