הביטוח מסרב לשלם על נזקי השריפה בקניון של פוליגון בחדרה בשל "אי עמידה בתנאי המיגון"

להערכת חברת הנדל"ן של גיל הוד וקובי מימון, שכבר הוציאה לטענתה 2.5 מיליון שקל בגין השריפה שפרצה באוקטובר, הנזק שנגרם למרכז MIXX מכוסה בפוליסת הביטוח, והיא "תפעל למיצוי זכויותיה מול חברת הביטוח" • ככל הידוע, מדובר בחברת הביטוח הראל • ביוני 2018 הוערך שווי המרכז המסחרי ב-94 מיליון שקל

המרכז המסחרי של פוליגון בחדרה/ צילום: אתר החברה
המרכז המסחרי של פוליגון בחדרה/ צילום: אתר החברה

בתחילת אוקטובר האחרון דיווחה חברת פוליגון  על שריפה שבמתחם מסחרי הנמצא בבעלותה בחדרה - דיווח שגרר ירידה חדה במניית החברה. המרכז המדובר (מרכז MIXX), הכולל שתי קומות בשטח בנוי של כ-22 אלף מ"ר, הוא הנכס המרכזי של פוליגון, ובו מקימה רשת סינמה סיטי של משפחת אדרי מתחם בילוי שיכלול שמונה אולמות קולנוע. בעלי השליטה בפוליגון הם היו"ר קובי מימון וגיל הוד, המחזיקים יחד כ-45% מהונה.

בסוף השבוע האחרון, כמעט שלושה חודשים לאחר מכן, עדכנה פוליגון כי היא פנתה למבטחת הנכס, הנמנית עם אחת מקבוצות הביטוח המובילות במדינה (ככל הידוע, חברת הראל), והגישה תביעת ביטוח בהתאם לפוליסה של המתחם. לטענתה "עד למועד דוח זה, חברת הביטוח טרם הכירה בתביעת החברה וטרם העבירה מקדמה על חשבון הנזק, אם כי לחברה לא נמסר מכתב לפיו דוחה חברת הביטוח את תביעתנו. משיחות שקיימו נציגי החברה עם נציגי חברת הביטוח, עולה כי לטענתם לחברה אין כיסוי בפוליסה, בין היתר בשל אי עמידה בתנאי המיגון הקבועים בה.

"להערכת החברה, בהסתמך על יועצים משפטיים חיצוניים המלווים אותה, הנזק שנגרם לנכס החברה מכוסה בפוליסת הביטוח שרכשה החברה. לאור זאת, ולאור העובדה כי חברת הביטוח טרם הכירה בתביעת החברה והעבירה מקדמה על חשבון הנזק, החברה תפעל למיצוי זכויותיה מול חברת הביטוח".

"אזור השריפה והקומה מתחתיו הוכרזו כמבנה מסוכן"

עוד מעדכנת פוליגון, הנסחרת בשווי של 112 מיליון שקל לאחר ירידה של 16% מתחילת השנה, כי "השריפה פגעה ישירות בשטח של כ-1,400 מ"ר. אזור זה והקומה מתחתיו הוכרזו כמבנה מסוכן. בסמוך לאחר קרות האירוע החלה החברה בביצוע בדיקות, בהנחיית מומחה קונסטרוקציה חיצוני, לבדיקת יציבות המבנה. בהוראת המומחה האמור הוסרה ראשית התקרה של האזור שנשרף. נכון למועד דוח זה, ניתן אישור לשוכרים של הקומה הנמצאת מתחת לאזור שנשרף לשוב למושכרים, על מנת לבצע עבודות שיקום של הנזקים (בעיקר נזקי מים) שנגרמו להם.

"עד למועד דוח זה שילמה החברה כ-2.5 מיליון שקל, בעיקר בגין הוצאות שנשאה לצורך החזרת פעילות יתר שטחי הקניון, שלא נפגעו ישירות מהשריפה, והוצאות ההריסה והפירוק של תקרת הקומה שנשרפה. יובהר, כי עד לקבלת חוות הדעת של יועץ הקונסטרוקציה החברה אינה יכולה להעריך את עלות ו/או משך עבודות השיקום, שכן אלו תלויים בתוצאות חוות הדעת של המומחה שצפויה להימסר בימים הקרובים.

"יצוין כי האזור שנשרף והקומה מתחתיו סגורים לקהל ועד למועד דיווח זה התבצעו באתר עבודות שתכליתן הבטחת המשך העבודה הרציפה בשטחים שלא נפגעו ישירות מהשריפה. השריפה לא פגעה במתחם בו מתבצעות עבודות הבנייה, שממשיכות בהתאם לתכנון. עם זאת, האזור שנשרף אמור לשמש כמבואה של המתחם, ולכן לשיקומו השפעה ישירה על מועד פתיחת המתחם. בהתאם להסכם של החברה עם השוכרת של בתי הקולנוע, תשלום דמי השכירות הינו החל מחודש אוקטובר 2018, אולם לאור השריפה יתכן שהחברה תהיה מנועה מלדרוש את התשלום בגין חודשים בהם המתחם לא יכול לתפקד. החברה בוחנת את הנושא ואת השלכותיו.

"דירקטוריון החברה קיבל החלטה לבדוק את המקורות האפשריים של מימון הפעילות, ובין היתר החברה תפעל לפרסום תשקיף מדף", צוין עוד.

בסוף המחצית הראשונה של 2018, שוויו של המרכז המסחרי המדובר הוערך בכ-94 מיליון שקל, ושיעור התפוסה הממוצע בו לתקופה זו עמד על 76%, עם רווח תפעולי נקי (NOI) שהתקרב ל-7 מיליון שקל. בסיכום המחצית הראשונה של השנה נשחקו הכנסותיה של פוליגון בכ-6% לפחות מ-9.5 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה צנח בכ-17% והסתכם בקצת יותר מ-3 מיליון שקל.