אירונאוטיקס טסה 23%; אמבראיר הברזילאית רכשה 10% מהחברה

(עדכון) - הפניקס מכרה את כל ההחזקה שלה (5.5%) בחברה ביום חמישי האחרון במחיר של 8.5 שקלים למניה - פרמיה של 25% על מחיר הסגירה ביום חמישי האחרון •  סך העסקה מסתכם בכ-25 מיליון שקל

מניית אירונאוטיקס  מזנקת היום (א') בכ-23% במחזור ענק במהלך המסחר בבורסה. זאת, לאחר שקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, שהחזיקה בכ-5.5% מהון מניות החברה (עבור קופות הגמל של לקוחותיה ובנוסטרו של החברה) מכרה את כל ההחזקה שלה החברה ביום חמישי האחרון במחיר של 8.5 שקלים למניה, גבוה בכ-25% ממחיר הסגירה של המניה ביום חמישי. סך העסקה מסתכם בכ-25 מיליון שקל. 

מתברר שמי שרכשה את המניות היא חברת אמבראיר (Embraer), תאגיד התעופה והחלל הברזילאי העוסק בפיתוח וייצור מטוסים צבאיים ואזרחיים. מלבד מניות הפניקס רכשה אמבראיר עוד מניות במהלך המסחר בבורסה והגיעה להחזקה של כ-10% באירונאוטיקס.

אירונאוטיקס עוסקת בפיתוח ובייצור של מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות, ונשלטת בידי הקרנות KCPS, ויולה ובראשית. כעת, בעקבות המכירה, נותרו מנורה  מבטחים (מחזיקה 9.4%), ולאומי  (5.3%) הגופים המוסדיים היחידים עם החזקה משמעותית בחברה, לצד הקרנות ואמבראיר.

החברה סובלת בשנה האחרונה מפגיעה קשה בפעילותה בעקבות פרשה שבה הייתה מעורבת במדינה זרה, ושבעקבותיה התלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מתוצרתה ללקוח מהותי באותה מדינה (פרשה שעדיין מוטל עליה צו איסור פרסום, לאחר שלפני כשנה נפתחה חקירה פלילית בנושא).

לפני כ-4 חודשים דיווחה אירונאוטיקס לבורסה כי 10 בכירים בחברה, ובהם המנכ"ל שלה עמוס מתן, יועמדו לדין בכפוף לשימוע שייערך להם במחלקה הכלכלית שבפרקליטות המדינה. כתב האישום שגובש נגד בכירי אירונאוטיקס מייחס למנהלי החברה ולעובדים בכירים בה ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, שבוצעו בנסיבות מחמירות.

אירונאוטיקס הפכה לציבורית בקיץ 2017, לאחר שהקרנות השולטות בחברה ביצעו הצעת מכר ענקית בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל. בנוסף החברה הנפיקה במקביל מניות חדשות, בהיקף של 53 מיליון שקל - לגוף שהוביל את ההנפקה, לאומי פרטנרס , והחלה להיסחר בבורסה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל. מאז ההנפקה צנחה המניה ביותר מ-50% ושוויה של החברה בבורסה התכווץ לכ-450 מיליון שקל.

בחודש אוגוסט השנה הגישו חברה משותפת של רפאל מערכות לחימה הממשלתית (רפאל) והפיננסייר אביחי סטולרו, הצעת רכישה לחברה לפי שווי של 430 מיליון שקל והפיכתה בחזרה לחברה פרטית. דירקטוריון אירונאוטיקס דחה את ההצעה.