עבירות מס, הלבנת הון ועדות שקר: בקרוב - שימוע לבר רפאלי לפני כתב אישום

מפרסום של חברת החדשות הערב נודע כי הפרקליטות צפויה לזמן את הדוגמנית בר רפאלי לשימוע לפני הגשת כתב אישום • סעיפי האישום: עדות שקר, עבירות מס והלבנת הון • עורכי דינה: "אין שום בסיס לחשד פלילי. אין לנו ספק שהתיק הגיע לגבהים כאלה אך ורק בגלל שמה של הגברת בר רפאלי"

בר רפאלי / צילום: תמר מצפי
בר רפאלי / צילום: תמר מצפי

מפרסום של חברת החדשות מוקדם יותר הערב (א') נודע כי בכוונת הפרקליטות לזמן את הדוגמנית בר רפאלי לשימוע לפני הגשת כתב אישום. לפי הפרסום, סעיפי האישום בעניינה של הדוגמנית צפויים לכלול: עדות שקר, עבירות מס והלבנת הון.

תיק החקירה בעניינה של רפאלי מצוי זה זמן רב בידי הפרקליטות, והוא הועבר אליה מרשות המסים. חלק מהעיכוב בהודעה לגבי מסקנת הפרקליטות נבע, בין היתר, מהימנעותה של רפאלי להעביר לחוקרי רשות המסים פרטים ומסמכים על אודות חשבונות בנק שלה שהתנהלו או מתנהלים בחו"ל בבנקים UBS, קרדיט סוויס ו-Bank Of Cyprus.

ההודעה מהערב היא המשך ישיר לפרשת המסים בה מעורבת הדוגמנית המפורסמת, עליה פורסם במהלך חודש אוגוסט 2017. לפי החשד, החוזים לדירות מגוריה של רפאלי נחתמו עם אחיה ואמה, כדי להסתיר את העובדה שרפאלי מתגוררת בארץ; וכך העלימה הדוגמנית את המס המחויב לכאורה על הכנסותיה באותן שנים, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

בנוסף, רפאלי נחשדת בקבלת "הטבות סלב" בגין מגורים, שימוש במכוניות ו"הנחות סלב" בשווי של יותר ממיליון שקל, שלא דווחו כהכנסה על-ידה. על-פי פקודת מס הכנסה, תושב ישראל מחויב במס הכנסה על הכנסות שהפיק בכל העולם; ואילו תושב חוץ מחויב בהכנסות רק על הכנסות שהפיק בישראל.

הגדרת התושבות בפקודת מס הכנסה נעשית על-פי חזקה של מספר הימים שבהם האיש נמצא בישראל וכן על-ידי מבחן מהותי של "מרכז החיים", הבוחן את הקשרים ואת מרב הזיקות של אותו אדם לישראל, לרבות החזקת דירה ורכב, בני משפחה, זיקות כלכליות ועוד.

עורכי הדין משה מזרחי, אודי ברזילי ורותי ליטבק, באי-כוחה של הדוגמנית בר רפאלי, מסרו בתגובה: "הצטערנו מאוד לשמוע בתקשורת שבר תזומן לשימוע. אנחנו בטוחים שלאחר שיושמעו טענותינו בפני הפרקליטות, התיק ייסגר. יש לזכור שמדובר בתיק חריג ומיוחד ביותר, שכן ההליך האזרחי יתנהל ויסתיים בבית המשפט המחוזי בלוד, ובמסגרת זו נשמעו כל העדויות, והובאו כל הראיות בתיק. 

"לאחר שההליך האזרחי הסתיים ונטחן עד דק, אנחנו מתחזקים בעמדתנו שאין שום בסיס לחשד פלילי. תיקים כגון אלה נסגרים בפשרה, בפקידי השומה ברחבי הארץ, במישור האזרחי בלבד. אין לנו ספק שהתיק הגיע לגבהים כאלה אך ורק בגלל שמה של הגברת בר רפאלי".

*** חזקת החפות: בר רפאלי לא הורשעה בכל עבירה, ועל כן היא זכאית ליהנות מחזקת החפות. כתב האישום טרם הוגש, וגם מכתב שימוע טרם נשלח, ולא ידוע כיצד ההליכים הפליליים יסתיימו. יש לזכור כי נאשמים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.